Peugeot 5008 próba: a szépség egyterűsítése
Magyarországon minden harmadik eladott kompakt egyterű hétszemélyes.
Magyarországon minden harmadik eladott kompakt egyterű hétszemélyes. A Peugeot-nál 120-at szeretnének itthon eladni az öt- és hétszemélyes változatból, a sochaux-i gyár kapacitása 100 ezer autó, a terv ennél szerényebb, 2010-ben 80 ezer 5008 gyártása a cél. Az egyterű bevezetése tavaly októberben indult Németországban, a roncsprémium miatt sokat el is adtak belőle.
Az 5008 utasai tágas és világos belső térben utazhatnak. Az 1,7 négyzetméteres szélvédő hatalmas panoráma üvegtetőben folytatódik (1,69 négyzetméter), az üvegfelület így eléri az 5,77 négyzetmétert. A Nógrád megyei menetpróbán a hetedik ülésen ülő 1,85 centis kollégám boldogan tanulmányozta az álmából felriasztott egerésző ölyv menekülését a panorámatetőn át. Bármilyen meglepő, de nem kényszerítette senki, hogy ott utazzon, tetszett neki a helyzet, csak a nagyobb hukkanókon verte be fejét a tetőbe. A hátra beszállás a moduláris ülések mozgatásával nem egy hókuszpók, ám a kiszállásnál jobb, ha megvárjuk a segítséget, legalább az ajtónyitást, mert könnyedén úgy járhatunk, mint kollégám, aki kis híján kiesett az autóból nagy igyekezetében.
A második üléssor három egyforma szélességű ülésből áll, amelyek az ideális üléshelyzet érdekében hosszanti állítást (130 milliméter) és a dőlésszög állítását teszik lehetővé. Külön-külön a padlóba süllyeszthetők, így teljesen sík felület alakítható ki a rakodóküszöbbel egy vonalban. Az első utasülés vízszintesen lehajtható, ami lehetővé teszi hosszú tárgyak, akár 2,76 méteresek szállítását. A harmadik sor két teljes értékű ülése külön rejthető el a padlóban.
Csomagtartója a négyszögletes formáknak köszönhetően jól pakolható. Impozáns méretű, a csúsztatható ülések pozíciójától függően a kalaptartó alatti víztérfogat 758 és 823 liter között mozog (illetve 579 és 678 köbdeciméter a VDA-szabvány szerint), amikor a harmadik sor üléseit elrejtik. Ha a tető alatti teret is kihasználjuk, 1247 liter víztérfogattal számolhatunk, ami akár 2506 literre (1754 liter VDA szerint) növelhető a második sor üléseinek elrejtésével, igaz vizet ritkán szállítunk autóban, legfeljebb csendes és buborékos palackosat.
A vakációra induló családoknak nem kell helyhiánnyal küzdeniük, mert az utastérben (összességében 48 liternyi) többféle rakodóhelyet alakítottak ki a különböző tárgyak tárolására. Az ötüléses változatban a csomagtér-padló alatt 60 literes tároló található.
A műszaki és technikai arzenál a 3008-asból lehet ismerős: hasznos a műszerfal felső részébe épített vetített kijelző (Head Up Display), amely egy átlátszó lemezen keresztül a vezető elé vetíti a legfontosabb információkat (sebesség, sebességhatároló/tempomat és követési távolság jelzés). Alapfelszerelés az ESP és a hat légzsák, a hétszemélyes változatban a függönylégzsákok teljes hosszban védenek.
Az 5008 induló motorválasztékban kétféle benzinmotor és négyféle dízelmotor szerepel:
• 1.6 l VTi: 88 kW 120LE BVM5 Euro 5 ötfokozatú mechanikus váltó – 7,3 l/100km és 169 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
• 1.6 l THP: 115 kW 156LE BVM6 Euro 5 hatfokozatú mechanikus váltó - 7,1 l/100km és 167 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
• 2.0 l HDi FAP: 110 kW 150LE BVM6 Euro 5 hatfokozatú mechanikus váltó – 5,8 l/100km és 151 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
• 2.0 l HDi FAP: 120 kW 163LE BVA6 Euro 5 hatfokozatú automata váltó – 6,8 l/100km és 178 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
• 1.6 l HDi FAP: 80 kW 110LE BVM6 hatfokozatú mechanikus váltó – 5,3 l/100 km és 140 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
• 1.6 l HDi FAP: 80 kW 110LE BMP6 robotizált automata váltó – 5,1 l/100km és 135 g/km szén-dioxid vegyes ciklusban
A menetpróbán a BMW-PSA fejlesztésű 156 lovas, 1,6 literes turbós motorral, kézi hatsebességes váltóval, valamint az Euro 4-es, 110 lovas 1,6 HDi motorral és roboltizált 2-Tronic váltóval szerelt változatokat vezettem, az előbbi nagyon tetszett, fogyasztása 7,5 liter körül alakult. A robotizált manuális váltót szokni kell, a bólogatása nagyon zavaró. Ezt csak akkor tudjuk elkerülni, ha nagy odafigyeléssel kitaláljuk, mikor fog váltani, olyankor meg levesszük lábunkat a gázról, de akkor minek automata? Köztes megoldásként bevált, hogy a kormány mögötti pillangókapcsolókkal váltottam, és a váltás előtt elvettem a gázt, így megúsztam a bólogatást. Fogyasztásban egy literrel vert a dízel a benzinesre. Az erős benzinmotorral könnyebb volt az előzés is az M2-esen, a takarékos vezetésre sebességváltásra figyelmeztető jelzés ösztönöz. Az 1,6-os dízel Euro 5-ös változatban is választható kézi váltóval, 112 lóerővel.
Az 5008-as indulóára 5,265 millió forint, ez tartalmazza a 120 lovas BMW-PSA fejlesztésű 1,6-os benzinmotort, hat légzsákot, ESP-t, intelligens ASR kipörgésgátlót, elektromos kéziféket lejtőn való elindulást segítővel, isofix-rögzítést, elektromos ablakokat elöl, valamint elektromos tükröket, lehajtható asztalkákat az ülések háttámláján, mp3-as zenelejátszót hat hangszóróval. A legolcsóbb dízel 5,955 millió forint, a robotizált váltós változat 6,595 millió forint. Van hagyományos automata is áprilisi gyártástól, kétliteres dízelhez választható, prémium felszereltséggel 7,425 millió forint.
B. Cs.
Peugeot 5008 1,6 THP/ 1,6 HDi 2-Tronic, 7 személyes | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1598/1560 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5/EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 156/5800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 240/1400-as fordulaton 240-260/1750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2727 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4529/1837/1647 |
Csomagtér (VDA) | 578-679/1754 liter |
Saját tömeg (kg) | 1460/1473 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 195/183 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9,7/12,6 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 9,8/6,2 |
Országúti | 5,7/4,5 |
Vegyes | 7,1/5,1 |
Tesztfogyasztás | 7,5/6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167/135 |
ÁRA | 6,305 millió forinttól/ 6,595 millió forinttól |