2009. április. 15. 18:53
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2009. május. 05. 09:51
Autó
Teszt: dízel-hibrid Peugeot tanulmányautóval a Városligetben
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással.
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással. Az általunk vezetett kísérleti jármű egy Prémium Pack felszereltségi szintű, ötajtós 308 (magába foglalja többek között a panoráma üvegtetőt és az elrejthető kijelzővel ellátott RT4 rendszert), amelyben a jelenleg legkiforrottabb párhuzamos hibrid felépítést helyezték el, hatfokozatú robotváltóval. A 80 kW (110 LE) teljesítményű 1,6 l HDi FAP belsőégésű motorhoz 16 kW-os (22 LE) villanymotor kapcsolódik, ami így 96 kW-os teljesítményt nyújt, azaz a 136 lovas kétlitereshez hasonlítható. Ezt a teljesítménytöbbletet a rövid tesztút során nem éreztük, inkább a csendes üzemmel voltunk elfoglalva. Gyári adatok szerint a hibrid fogyasztása vegyes ciklusban 3,4 liter /100 kilométer, a szén-dioxid-kibocsátás 90 gramm/kilométer, ami 38 százalékkal kisebb, mint az ugyanolyan motorral szerelt 308 HDi esetén. A tesztautóban 5,5 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, ami természetes, hisz ezt az autót több ezer kilométeres újságírói tesztelésnek vetetették már alá.
A motort még 2007-ben úgy alakították ki, hogy már akkor teljesítette a 2009-ben hatályba lépő Euro 5 direktíva követelményszintjét, és lehetővé tegye, hogy az autó kizárólag elektromos, ZEV (Zéro Emission Véhicle – nulla kibocsátású jármű) üzemmódban működjön a belvárosi részeken, ahol erősen szabályozzák a forgalmat. A 308 aerodinamikai tulajdonságai (a légellenállási jellemző 0,67 és a légellenállási együttható 0,29) és a csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumiabroncsok alkalmazása szintén hozzájárulnak a kísérleti autó eredményeihez.
[[ Oldaltörés: 2011-ben érkezik a szériamodell ]]
Ha a járművet feszültség alá helyezzük a szokásos indítókulccsal, nem hallatszik semmi zaj, hiszen nem indul be a dízelmotor. Amikor a sebességváltót előremenetbe helyezve a gázpedálra lépünk, kizárólag az elektromos motor mozgatja az autót, tökéletes csendben és vibrációk nélkül. A dízelmotor elindulásáról és leállításáról stop/start rendszer gondoskodik. A vezető az autó többfunkciós (7 hüvelykes, 16/9 méretű) kijelzőjén megjeleníthető működési ábra segítségével tájékozódhat az energiaáramlásokról. Más információk is megjelennek, például az akkumulátorok feltöltési állapota. Mivel ez még kísérleti jármű, a dízel és az elektromos üzem közötti váltások érezhetőek, nem teljesen zökkenőmentesek. A 2011-ben bemutatkozó hibrid 3008-asban ez változni fog, igaz abban majd 200 lóerő dolgozik.
A kipróbált párhuzamos hibrid típusú hajtáslánc magába foglalja a 1.6 l HDi FAP 80 kW (110 LE) dízelmotort, valamint egy elektromos motort, amelynek tartós teljesítménye 16 kW, nyomatéka 80 Nm. Az állandó-mágneses szinkron motor teljesítménye megnövelhető, elérheti a 23 kW-ot és a 130 Nm-t. Az akkumulátortelep feszültsége 150 és 260 volt között ingadozik. A PTMU (Power Train Management Unit) meghatározza a termikus és az elektromos energia helyes megoszlását, válaszul a vezető igényeire és szem előtt tartva a fogyasztást. A villanymotor feladata a jármű elindítása és kis sebességű mozgatása. A dízelmotorra csupán akkor van szükség, ha az autó országúton vagy autópályán halad. Intenzív gyorsításkor pedig mindkettő egyszerre működésbe lép. A motorokhoz hatfokozatú, robotváltó kapcsolódik, amely automatikus vagy manuális üzemmódban is működhet, a sebességek szekvenciálisan kapcsolhatók. Az elektronikus vezérlésű fékrendszer lassításkor és fékezéskor újra tölti az akkumulátorokat. A fékezés intelligens vezérlése felügyeli az arányt az energia-visszanyerő elektromos fékezés és az energiát visszafordíthatatlanul hővé alakító súrlódó fékezés között. A fékrendszer vezérlésének logikája szerint a fékezés hatásossága elsőbbséget élvez az energia-visszanyerés rovására.
Külön gombbal kapcsolható be a teljesen elektromos ZEV (Zéro Emission Véhicle) üzemmód. Ebben az esetben a dízelmotor csak intenzívebb gyorsításkor, illetve nagyobb sebességnél lép működésbe. Az akkumulátortelep a pótkerék mélyedésében kapott helyet, így semmit nem vesz el a csomagtérből. Az akkumulátorok Ni-MH (nikkel-fémhidrid) típusúak.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
Műszaki jellemzők
308 HybrideHDi | 308 HDi viszonyítási modell | |
Dízelmotor | 1.6l HDi FAP | 2.0l HDi FAP |
Teljesítmény | 80 kW (≈110 LE) 4000/percnél | 100 kW (≈136 LE) 4000/percnél |
Nyomaték | 240-260 Nm 1750/percnél | 320-340 Nm 2000/percnél |
Elektromos motor | Állandó-mágneses szinkron | - |
Folyamatos teljesítmény | 16 kW (≈22 LE) | - |
Nyomaték | 80 Nm | - |
Átmenetileg maximum | 23 kW és 130 Nm nyomaték | - |
Sebességváltó | Hatfokozatú, elektronikus vezérlésű, mechanikus | Hatfokozatú mechanikus |
Kibocsátás | Euro 5 | Euro 4 |
Önsúly (kg) | 1460 | 1426 |
Hibrid elemek súlya (kg) | 110 | - |
Üzemanyagtartály (liter) | 60 | 60 |
Elektromos hatótáv (km) | 3 | - |
Fogyasztás | ||
MVEG / CEE vegyes ciklus | ||
Liter / 100 km | 3,4 | 5,5 |
CO2/ km (g) | 90 | 146 |
javulás / referencia | - 38 % | |
Városban | ||
Liter / 100 km | 3,0 | 7,2 |
CO2/ km (g) | 80 | 191 |
javulás / viszonyítás | - 58 % | |
Menetteljesítmények (50% hasznos terhelés) | ||
Gyorsulás (másodperc) | ||
0 – 1000 m állórajttal | 33,0 | 32,5 |
0 - 100 km/h | 12,2 | 11,0 |
Rugalmasság (másodperc) | ||
30 - 60 km/h | 3,0 (autom. mód) | 4,9 (3. fokozatban) |
80 - 120 km/h | 7,4 (autom. mód) | 9,5 (5. fokozatban) |
Speciális felszerelések | ||
Fékek | Elektronikus vezérlésű fékrendszer: a hagyományos hidraulikus rendszer és az elektromos energiát újra felhasználó fékezés vezérlése | - |
Áramszabályzó | Működés feszültségtartománya: 150 és 260 V között; folyadékhűtés | - |
Nagyfeszültségű akkumulátor | Típus: nikkel-fémhidrid 200 V nagyfeszültség és kapacitás: 5,5 Ah | - |
Áramátalakító | 200 V átalakítása 12V-á, az autó hálózatának elektromos ellátásához elektromos üzemmódban | - |
PTMU | GMP felügyelő program vezérli az energia kezelését és biztosítja az optimális fogyasztást | - |