Peugeot Partner teszt: a munka hőse
Nehéz dolga van a duplakabinos Partnernek: nem tud partnert találni.
Nehéz dolga van a duplakabinos Partnernek: nem tud partnert találni. 5,2 milliós (most akciósan 4,8 millió forint) listaáron kínálják. Nettó 3,7 millióért megérné, csak az ÁFA bukás. És ki szeret bukni manapság? Pedig azt adja a Partner, amit ígér. Málhás öszvér, teherautó, amelybe a brigadérosok is beférnek. Ideális kisebb csapatok mindennapi hurcolására, befér a talicska, a létra, a csőgörény, a csákány, a csempevágó, a láncfűrész és több mázsa cement is.
A hosszított 4,628 méteres változat (L2) rendelhető csak a Gurau cég által szállított – gyári garanciával - ötletesen összecsukható 36 kilós második üléssorral. A raktér mérete összehajtott üléspad esetén 3,35 köbméter, ötszemélyesként csak 2,4 köbméternyi áru fér be. 716 kilogrammnyi cuccot képes cipelni a Partner, megengedett össztömege 2195 kilogramm.
1999. január 1-jétől az áfa-kötelezettség szempontjából, így a gépjárművek személygépkocsivá történő minősítésénél a Kereskedelmi Vámtarifába történő besorolást (VTSZ-számot) kell alapul venni. Személygépkocsinak minősül minden VTSZ 8703-as termékcsoportba tartozó termék. A közlekedési hatóság álláspontja szerint a duplakabinos furgonok, mint a Partner L2 8703 VTSZ-besorolást kapnak, így regisztrációsadó- és áfakötelesek. Ez az adózási besorolás független attól, hogy a forgalmiban a gépkocsi fajtája tehergépkocsi, menetlevél jár hozzá (persze nem töltögettem). Mindez azért, mert az autó megfelel az N1 járműkategóriára vonatkozó feltételeknek.
"Nem tekintendő a személygépkocsi kategóriába tartozónak az gépkocsi, amely megfelel az alábbi feltételeknek:
P-(M+Nx68)>Nx68,
ahol:
P = a műszakilag megengedett össztömeg kg-ban,
M = a gépkocsi menetkész tömege
N = az ülések száma a vezetőülésen kívül.
Ha a fenti összefüggésből (a jármű terhelhetőségét figyelembe véve) a szállítható személyek tömege nagyobb a rakomány tömegénél akkor a járművet a VTSZ szerint 87.03 kategóriába soroltnak kell minősíteni " – mondja a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Osztottam, soroztam és az jött ki, hogy 444 nagyobb, mint 272. Tehát az egyenlet szerint a Partner cabine approfondie (francia nevén) személyautó.
Teherautós fapadossága arcul ütött, a rádió hiánya fájt. Klíma, elektromos első ablakok és elektromos tükör, elektromosan zárható raktér ugyanakkor volt. Mégiscsak munkáról szól ez a gép, nem a szórakozásról. De a melós is ember, és ha van mobilja, iPodja és egy kihangosítója, van zenéje is. Percek alatt autóhifit szereltem a Partnerbe, sőt, ha a telefonomat dugtam rá a kis hangszórómra, kéz nélkül is tudtam telefonálni. Ilyen a falusi Bluetooth.
A vezető előtti tér, valamint a vezető kényelme megegyezik a személyszállító változatéval. A hátsó sorban ülők, azonban nem túl kényelmesen, egyenes háttal, beszorított lábbal ülnek és biztosan nem alszanak el. A jéghideg lemezborítás szinte éget, ha nekidől a fej, oda is ragad. A tetőkárpitot egy mozdulattal elvágták és nem dolgozták el, így tökéletesen ki lehet bélelni a vezető fölötti teret rántott hússal vagy egyéb maradékokkal. De akár kisebb rágcsálók is beköltözhetnek a tetőtérbe. Az oldalsó ajtók eltolható oldalajtók, a ki- és a beszállás egyszerű, a raktér ajtaja kétszárnyú, és kibiztosítható. Fűtés van, kell is, mert hátul odafagy a borvirág a brigadéros orrára.
A második üléssor kihajtása és összecsukása pofon egyszerű, ám veszélyes művelet, gyerekek ne legyenek a közelben, mert a 36 kilós guillotine rémisztően csattan. A gyerekek amúgy szereik az ilyen többcélú autókat, bár a Partner rakterében nem lehetett a helyszűke miatt focizni. A tesztautó ugyanakkor kisebb csalódást is okozott a gyerekeinknek, ugyanis korcsolyázni mentünk volna vele. Két apa és három gyerek. Simán befértünk, hátra mentek egy táskába a korik. Indultunk volna, amikor kiderült, hogy egy gyerekkel többen vagyunk. A középső biztonsági öv ugyanis mozdíthatatlanul beszorult. Kipakoltunk, aztán elmentünk a barátom Skodájával. A fiam ennek ellenére bánta, amikor visszavittem a kocsit.
Én csak azt bántam, hogy az alig kétezer kilométeres tesztautóban halott az ablakmosó-folyadék szivattyúja. Locs-pocs időben elég kellemetlen így közlekedni. Valószínűleg a nagy hidegben befagyhatott, aztán az erőltetéstől megadta magát a kis motor. Lehet, hogy csak biztosítékot kell cserélni, a lényeg az, hogy szárazon, hóban és esőben nem volt gond, sáros és vizes úton azonban gyakran kellett felkeresnem benzinkutakat, hogy kilássak a szélvédőn.
Tankolás végett nem sokat kell kútra járnunk, az 1,6 literes 90 lovas dízel keveset fogyaszt, a közel 600 kilométeres tesztelés során téli üzemben 6,4 liter gázolajat evett száz kilométerenként. A motorral nincs baj, húz, pont amennyire kell. Néha zavaró, ahogy a kisautók le akarnak nyomni, úgy érzik, a kisteherautó azért megy lassan előttük, hogy idegesítse őket. Aztán nekiindulnak, kínlódnak, füstölnek – persze én hagyom, nem kekeckedek velük, csak egy Mégane kombi idegesített fel a nulláson, amikor levillogott. Akkor egy kicsit ráléptem a gázra, de hamar kitisztult az agyam és beugrott, hogy a Partner mégiscsak egy teherautó, vezessük is úgy. Dacára a 90 lóerőnek.
Biró Csongor
Peugeot Partner duplakabin 1,6 HDi | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1560 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 90 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 215 Nm 1750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2728 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4628/1810/1805 |
Raktér | 2,4-3,3 köbméter |
Saját tömeg (kg) | 1479 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 160 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 15,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 7,0 |
Országúti | 5,1 |
Vegyes | 5,8 |
Tesztfogyasztás | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 153 |
ÁRA (bruttó) | 5,209250 millió forint |