Autó HVG 2025. január. 03. 14:32

Az ötvenes évek szintjére zuhantak vissza a Fiat-csoport olasz számai

A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés.

A Stellantis olaszországi autógyártása 2024-ben 37 százalékkal esett vissza és a FIM-CISL szakszervezet jelentése szerint a cégcsoport tavaly mindössze 475 090 járművet gyártott Olaszországban, szemben a 2023-as 751 384 darabbal – írja a MarketScreener.

A legnagyobb csökkenést a személygépkocsik gyártása szenvedte el, amely 46 százalékos visszaeséssel 1956 óta a legalacsonyabb szintet érte el, míg a haszongépjárművek gyártása 17 százalékkal csökkent. Az olaszországi visszaesést többek között a gyenge kereslet, a szabályozási bizonytalanságok és az erős kínai verseny is fokozta.

Leáll a régi Fiat Panda gyártása is a gyenge eladások miatt

Néhány hete a Fiat 500e jutott ugyanerre a sorsra.

A cégcsoport, amelyet 2021-ben hoztak létre a Fiat Chrysler és a PSA-Peugeot egyesülésével, öt autógyárat és egy haszongépjárműgyárat üzemeltet Olaszországban. Különösen nagy visszaesést tapasztaltak a torinói Mirafiori gyárban, ahol a termelés 70 százalékkal esett vissza, de a Maserati modenai üzeme még ennél is nagyobb, 79 százalékos csökkenést mutatott. Ferdinando Uliano, a FIM-CISL szakszervezet vezetője szerint a Maserati helyzete különösen aggasztó, és világos, részletes intézkedési tervre van szükség a márka jövőjének biztosításához.

A Stellantis decemberben bejelentette, hogy 2025-től 2 milliárd eurós beruházást tervez Olaszországban az új modellek gyártására, amely növekedést hozhat az iparág számára 2026-tól. Ezzel párhuzamosan a FIM-CISL csatlakozik egy februárra tervezett európai szintű tiltakozáshoz, amely az autóipar válságának kezelésére irányul. A szakszervezet azt szorgalmazza, hogy az EU vizsgálja felül a 2025-től érvényes szigorú kibocsátáscsökkentési célkitűzéseket, amelyek véleményük szerint súlyosan érinthetik az európai autógyártókat.

Hirdetés
Vállalkozás Sztojcsev Iván 2025. január. 05. 14:00

MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból

Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.