Vállalkozás Sztojcsev Iván 2025. január. 05. 14:00

MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból

Sztojcsev Iván
Szerzőnk Sztojcsev Iván

Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.

2025-ben már tényleg belendül a magyar gazdaság – ígéri a kormány, más kérdés, hogy ugyanez volt az ígéret 2024-re is, aztán szinte semmi nem lett belőle. Az új évben azonban tényleg történik valami, ami önmagában nagyot lökhet a számokon: három olyan gigaberuházás – a debreceni BMW-, illetve CATL-gyár, valamint a szegedi BYD-üzem – is megkezdi a termelést, amelyeket már évek óta készítenek elő, és amelyek elég sokat fognak hozzátenni a magyar gazdasághoz. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az Inflációs jelentésében annak számolt utána, milyen hatása lesz annak, ha ez a három gyár elkezdi a termelést.

A jegybanki szakértők úgy kalkulálnak, hogy a három óriási méretű gyárban együttvéve 2025-ben nagyjából 7300 embernek fog munkát adni. Utána ahogy pörög fel egyre jobban a termelés, évről évre többen dolgozhatnak ott – 2026-ban már 15 ezer fölötti lehet a létszám – míg aztán a mostani tervek szerint 2029-re már 24 ezer ember dolgozhat majd ott.

BMW
BMW

Az elemzés szerint egyébként országos szinten a legjobb esetben is 4700-zal többen dolgozhatnak majd 2025 átlagában, mint az előző évben, a legrosszabb forgatókönyv szerint pedig akár 14 ezerrel is csökkenhet a dolgozók száma. Az MNB szerint csak lassan növekedhet a dolgozók száma a következő években, mert többen vonulnak nyugdíjba, mint ahány fiatal megérkezik a munkaerőpiacra.

A jegybank azt is kiszámolta a becsült bérek, valamint a már most is működő autó- és akkumulátorgyárak adatai alapján, hogy a három új gyár és a beszállítóik mennyivel emelik majd meg a GDP-t: a jelentés szerint 2025-ben 0,6 százalékponttal emeli meg a gazdaság teljesítményét ennek a három üzemnek a termelésbe állása. Utána még nagyobb lehet az emelkedés, a 2026-os GDP-t már 0,8 százalékponttal dobhatja meg a három gyár és a beszállítói hálózatuk. Majd ahogy elérik fokozatosan a tervezett kapacitásukat, úgy csökken le a növekedéshez hozzátett részük, de még a 2030-as GDP is 0,1 százalékponttal lehet magasabb ettől a három gyártól.

A BMW, a BYD és a CATL gyárainak hatása a GDP-növekedésre
Magyar Nemzeti Bank

Sőt, ha minden jól alakul, akkor 2030-ban a három gyár közvetlenül a teljes magyar GDP 1,4 százalékát állítja majd elő, a beszállítóik pedig további 0,9 százalékot.

A szeged BYD-gyár leendő területe.
Veres Viktor

Csakhogy valószínű, hogy ebből nem mindent fogunk a mindennapjainkban érzékelni, mert a külföldi tulajdonosok kiviszik a profitot, de még a kifizetett bérek egy része sem magyar dolgozóké lesz. Azt az MNB is kiemeli, hogy

„a megtermelt hozzáadott értékből a tőkejövedelem döntő hányada és a munkajövedelem egy része is külföldi szereplőké lehet”.

A BMW-gyár építését novemberben fejezték be, majd amikor olyan hírek érkeztek, hogy az európai autóipar válsága miatt még évekig az eredetileg tervezett évi 150 ezer helyett csak 80-90 ezer autó készülhet ott, a cég sajtóosztálya azt írta, a felfutási fázis és a piaci kereslet függvényében fogják a 150 ezres számot majd elérni.

A CATL üzemében már 2024 szeptemberében megkezdődött a modulgyártás, az újév elején munkába állhat a második gyártósor is, a terv szerint a nyárra ezren dolgozhatnak ott. A BYD pedig a csúcson majd évente 300 ezer autót gyártana, ott már zajlik a dolgozók toborzása.

Nyitóképünkön a CATL akkumulátor gyár építése Debrecenben. Fotó: Reviczky Zsolt