Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére. Úgyhogy az év eleji átárazásokat érdemes figyelni, hogy okosabbak legyünk – mutatta be az MNB.
Amikor 2022-2023-ban 20-25 százalékon járt az infláció, a kormány és a jegybank is többször beszélt arról, hogy a cégek (is) hibásak, mert túl nagy profitot próbálnak elérni. Most, hogy már elviselhetőbb az áremelkedés üteme, a Magyar Nemzeti Bank a legutóbbi Inflációs jelentésében újra kiszámolta, mekkorák a cégek nyereségei, ezek mennyivel növelik meg az árakat, és mit várhatunk 2025-re.
A cégek költségei most már hónapok óta csak nőnek: az importárak 2024 májusa óta emelkednek, az ipari termelői árak pedig az óév júliusa óta növekedő pályán vannak. Ennek ellenére ebből az emelkedésből a vásárlók még semmit nem éreznek, az iparcikkek fogyasztói árai a legfrissebb, novemberi adatok szerint 0,6 százalékkal alacsonyabbak, mint júliusban voltak. Az MNB elemzői szerint ennek az egyik legfontosabb oka az, hogy a profitok csökkennek. Az olyan szektorokban, ahol nagy a piaci verseny, a cégek úgy tudják megtartani a vásárlóikat, hogy kisebb profitokat vesznek csak ki, így nem kell nagyon árat emelniük.
Az MNB több példát is felsorol arra, hogy amikor az elmúlt néhány hónapban meglepően nagy áresést vagy a vártnál sokkal kisebb drágulást láttunk egy-egy ágazatban, akkor az szinte mindig olyan termékeknél történt, ahol korábban nagyot nőttek a profitok, úgyhogy most volt miből spórolni. A tésztaféléknél például 265, a tartósított lisztes áruknál 107 százalékkal nőttek meg a profitok 2022-ben és 2023-ban, majd 2024 májusa óta 4,1, illetve 4,5 százalékkal csökkentek az árak, a mobiltelefon- és internetszolgáltatók pedig egy 2024. őszi 7 százalékos árcsökkentést engedhettek meg maguknak, miután két év alatt 105 százalékkal nőtt a profitjuk.
Kérdés viszont a jegybanki analízis szerint az, hogy ez a tendencia mennyire maradhat tartós. Ugyanis amikor a kiskereskedelemben és a szolgáltató szektorban működő cégeket kérdeztek arról, hogy milyen áremelkedésekre számítanak, 2024 első tíz hónapjának mérsékelt várakozásai után novemberben már felfelé indultak a mutatók.
Ha a vállalati árvárakozások tartóssá válnak, akkor a költségek emelkedése és az import drágulása késleltetve, de megjelenhet újra a fogyasztói árakban is. Az MNB szerint ezért lesz kiemelt fontosságú az, hogy 2025 első napjaiban mennyire nagy újévi átárazással próbálkoznak meg a cégek, ez határozhatja meg azt, hogy tartós lesz-e a profitinfláció lassulása.
A jegybank szerint a 2025-ös infláció éves átlagban a legjobb forgatókönyv szerint 3,3 százalékos lehet. A legrosszabb verzió pedig az lenne, ha az új évben 4,1 százalékkal volnának magasabbak az árak, mint amilyenek 2024-ben voltak. Abban teljes az egyetértés a jegybank, a kormány és a piaci elemzők között, hogy az év első pár hónapjában lehet magasabb az infláció, mint amilyen 2024 végén volt, utána indulhat meg a lassulás.