2005. szeptember. 07. 08:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. szeptember. 07. 08:12 Gazdaság

Új ízek a sörpiacon

Ginzeng, guarana és koffein – hasonló, eddig nem használt hozzávalókkal készült sörökkel lendítenék fel erősen szikkadó nyugat-európai és amerikai piacaikat a legnagyobb söripari vállalatok. Ám ott manapság inkább a minőségi bor és szesz dívik, a kieső forgalmat így kelet-európai terjeszkedéssel pótolhatják a sörmultik.

Itthon is kevesebb fogy

Az uniós csatlakozás, az adó- és törvényi szabályozás, valamint a fogyasztói szokások változása együttesen eredményezték, hogy míg 2003-ban 1 százalékkal, tavaly már 11 százalékkal csökkent a hazai sörgyártók értékesítése – írta éves jelentésében a Magyar Sörgyártók Szövetsége.

A négy nagy hazai gyártót – a Borsodi Sörgyár Rt.-t, a Brau Union Sörgyárak Rt.-t, a Dreher Sörgyárak Rt.-t, és a Pécsi Sörfőzdét tömörítő szervezet jelentése szerint a hazai fogyasztás átlagosan fejenként 70 literre tehető.

A vásárlók körében a nagy mennyiségű import dobozos sör ellenére továbbra is az üveges sörök a legnépszerűbbek, és változatlan méretű a csapolt sörök kedvelőinek tábora.

Jelentős piaci helyet foglalnak el a prémium kategóriás sörök, és úgy tűnik, az alkoholmentes sörök esetében is telítődik a piac, hiszen ezek részesedésének növekedése 2004-ben megállt – tette hozzá jelentésében a sörszövetség.

Apadóban vannak a legnagyobb söripari vállalatok hagyományosan erős piacai: 2000 és 2004 között az Euromonitor brit piackutató cég adatai szerint Észak-Amerikában egy százaléknál kisebb arányban növekedett, míg Nyugat-Európában egyenesen csökkent a sörfogyasztás. A Morgan Stanley kutatása szerint az Egyesült Államokban a 21-27 évesek kedvenc alkoholtartalmú italai ma már az égetett szeszes italok.

„Sokat elárul rólad, hogy mit iszol” – idézi a Financial Times Norman Wesley-t, a Jim Beam márka tulajdonosa, az amerikai Fortune Brands vezérigazgatóját. Az égetett szeszes italok amerikai és nyugat-európai piacán – akárcsak a borfogyasztók között – nő azokanak az aránya, akik a kiváló minőségű, és az átlagosnál drágább italokat keresik.

A fogyasztási szokások megváltozása azonban nehéz időket jelent a sörgyártóknak: a legnagyobb sörmultik többsége a forgalom erőteljes visszaesését tapasztalja az eddig hagyományosan erős piacnak számító Nyugat-Európában és Észak-Amerikában.

Ennek ellenére tavaly az előző évinél 5 százalékkal több, 1552 milliárd hektoliter sört állítottak elő a világon – a növekedésben pedig nagy szerepet játszott Kelet-Európa, ahol az Euromonitor adatai szerint közel 7 százalékkal nőtt a fogyasztás 2000 és 2004 között. Nem is csoda, ha a legnagyobb sörgyártók ebben a régióban keresik a további növekedés kulcsát, és egyre több helyi márka és gyártó kerül a sörmultik célkeresztjébe. 

Sörök új ízesítéssel - sokan szeretik (Oldaltörés)

Tovább nyomul a Heineken
Másfél hónap leforgása alatt három orosz sörgyárat vett meg a holland Heineken, és ezzel már 15 százalék fölé növelte részesedését az idén várhatóan 5-6 százalékkal bővülő piacon - írja cikkében a HVG.

A legnemzetközibb söripari cégként ismert óriás - a vállalat 65 országban közel 120 sörgyárat vásárolt már össze - először a szentpétervári Sztyepan Razint vette meg nyilvánosságra nem hozott, ám elemzők által 100 millió dollárra becsült árért, majd július közepén újabb 50-60 milliót fizetett az irkutszki Bajkál sörfőzdéért.

A bevásárlások célja, hogy a Heineken megerősödjön a két sörgyár regionális piacán: míg ugyanis a Razin és a Bajkál 1,7, illetve 0,6 százalékos részesedéssel nem országos tényező, addig az előbbi 2,5 millió hektoliteres kapacitással az "északi fővárosban" 32 százalékkal, a Bajkál pedig Szibériában 13 százalékkal tündököl.

Részletek a HVG cikkében
A keleti piacok közül kiemelkedik Oroszország, ahol a Financial Times szerint az 1990-es évek vége óta duplájára emelkedett a sörfogyasztás. Bár az oroszországi a világ összforgalmának mindössze 5 százalékát tette ki 2003-ban, az óriási ország 2009-re Németországot és Brazíliát is megelőzve a világ harmadik legnagyobb sörpiacává válhat.

A kelet-európai terjeszkedés mellett szokatlan megjelenéssel, csomagolással és új hozzávalókkal is bővítenék vásárlóik számát a sörgyártók, és az eddigiek alapján úgy tűnik, az innováció beváltotta a hozzá fűzött reményeket az újdonságra „szomjas” fogyasztók között.

A brit Scottish & Newcastle (S&N) sörgyártó – a legismertebb márkái a Kronenburg és a Foster’s - nagy sikert aratott a nemrégiben bevezetett „superchilled”, azaz fagyosra hűtött sörrel, amely a „frissítő” érzésre épít.

A cég vezérigazgatója a Financial Times-nak azt mondta, hogy többek között a fagyos sörrel  szeretnék eddigi söripari üzletüket a márkákra koncentráló üzletté alakítani.

Koffeint, ginzenget és guaranát – stimuláló anyagokat tartalmazó dél-amerikai gyümölcsöt - is tartalmaz az amerikai Anheuser-Bush sörgyártó új terméke, a Tilt, amelyet a következő szlogennel reklámoz: „valami új, amellyel elindulhat az este.”

A cég régi termékei megjelenését is felfrissítette az új termékcsoport piacra dobásával egy időben. Ugyancsak jelentős növekedésre számíthatnak a cég „light”, azaz alacsony cukor-, illetve kalóriatartalmú sörei is. 

zöldhasú
Hirdetés