Gazdaság Gonda Gréta 2023. szeptember. 01. 17:00

Nem is olyan nehéz zöldnek lenni a bankolásban, csak ne dőljünk be a csalóknak

Gonda Gréta
Szerzőnk Gonda Gréta

A gazdaság és környezet fenntarthatósága nem csak az iparban jelenik meg: a bankoknak, a pénzügyi intézményeknek is olyan termékeket kell kidolgozniuk, amelyek segítik ezt. És nem csak zöld beruházások finanszírozására kell gondolni, hanem olyan mindenki által használható dolgokra, mint például az, hogy a bankfiók helyett az interneten intézzük ügyeinket, vagy éppen készpénz helyett bankkártyával fizetünk. Mindez azonban kockázatokkal jár. Hogyan tudunk egyszerre fenntarthatók lenni a pénzügyeinkben anélkül, hogy kitennénk magunkat az internetes csalásoknak?

Zöldhasú
Friss cikkek a témában

A hazai banki ügyfelek 97%-a szerint valódi problémát jelent a klímaváltozás, és 70%-uk szerint ez ellen kell leginkább tenni napjainkban – derül ki a Mastercard 2022-ben publikált kutatásának adataiból. Bár a megkérdezettek közel 40%-a váltott már környezetbarát termékre az elmúlt fél évben, a válaszadók közel 80%-a mégis az őket körülvevő szolgáltatóktól várja azt, hogy segítse őket a zöldebb döntésekben. A bankok úgy igyekeznek segíteni ebben az ügyfeleknek, hogy komfortossá és láthatóvá teszik a fenntarthatósági törekvéseiket, olyan megoldásokat nyújtanak, amelyek könnyen az ügyfelek mindennapjaiba illeszthetők.

Mit nevezünk zöld bankolásnak?

A zöld bankolás egy újfajta szemléletmód, ami a növekvő tudatosságból fakad, ugyanis az emberek kezdik azt észrevenni, hogy a költési magatartásunk és annak környezeti hatása közt bizony van kapcsolat.

Vagyis a banki tevékenység újszerű megközelítéséről van szó, ahol a pénzintézetek aktív szerepet játszanak a fenntarthatóság előmozdításában: egyrészt a fenntartható finanszírozás révén, másrészt azáltal, hogy az ügyfeleket valóban a környezetbarát életmódra ösztönzik, erre pedig Európa-szerte előremutató, fenntartható kezdeményezéseket találhatunk.

Hollandiában például az Adyen pénzügyi szolgáltató már lehetővé teszi a vásárlók számára azt, hogy pénzt adományozzanak környezetvédelmi projektekre a fizetési kezdeményezések során, a svéd Svalna pedig karbonlábnyom-kalkulátorral mutatja meg a tranzakciók környezeti hatását.

 

AFP / Ina Fassbender

A biztosítók zöld kezdeményezései közé tartoznak például az alacsony károsanyag-kibocsátású, elektromos járművek, a környezetbarát készülékek, vagy éppen a fuvarmegosztó ügyfelek számára kínált biztosítások kedvezményes díjai. Vannak azonban ennél drasztikusabb lépések is: a svájci Swiss Re például vállalta azt, hogy 2023-ig megszünteti a világ legnagyobb olaj- és gázkitermelőinek egytizedének kínált biztosításait és befektetéseit, az Allianz pedig elindította a Climate Transition Fund-ot az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság támogatására.

Mennyire vagyunk mi zöldek a bankolásban?

Ma már az emberek számára a zöld bankolás sem csak papírmentességet jelenti – derül ki a Mastercard felméréséből. A válaszadók 54%-a szeretné, ha a bankja kedvezményt adna a környezettudatos vásárlások után, 50% szeretne több környezetbarát banki terméket és szolgáltatást, 24% szeretne személyre szabott környezettudatos tanácsokat a költései alapján. Sőt, ha bankkártyákról van szó, az ügyfelek fele (51%) azt a megoldást választaná, hogy elsősorban a mobilbankjába érkező digitális kártyát kapjon, amely mellé a plasztik kártya csak opcionálisan választható. A csak digitális kártya, illetve csak plasztik kártya mellett voksolók aránya közel azonos (19, illetve 20%). Ugyanakkor a hazai ügyfelek 82%-a egyetért azzal, hogy a digitális pénzügyi megoldások hozzájárulnak a környezet védelméhez. Ez magyarázat lehet arra, hogy 77%-uk digitálisan intézi az ügyeit.

 

AFP / Garage Island Crew

Rácz Anna, a Mastercard senior marketing specialistája a hvg.hu-nak elmondta, hogy a legfiatalabb generáció számára ma már alapelvárás az, hogy a bankja felkarolja a fenntarthatóság ügyét, sőt, őt mint ügyfelet is segítse a zöldebb életvitelben. „Ez annyira így van, hogy sokak számára a bankválasztás is ez alapján dől el. Márpedig a bankoknak ők jelentik a jövő ügyfeleit, így óriási verseny alakult ki, ami szintén a zöldülést segíti.”

Melyek a környezetbarát bankolás leginkább elterjedt módjai?

„Habár a fiatal generáció számára ez már higiéniás faktor, úgy látjuk, hogy a banki ügyfelek is szívesen használják azokat a megoldásokat, amelyekkel úgy érzik, hogy fenntarthatóbban kezelhetik a pénzügyeiket” – mondta el Rácz Anna. Azt is hozzátette azért, hogy sokan erre csak akkor hajlandóak, ha az a bizonyos megoldás kényelmes is. „Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor számlát nyitunk akár egy banknál akár más szolgáltatónál és egy 20 oldalas papíralapú szerződést kapunk, ami aztán egy fiók alján végzi és bosszankodunk, hogy mekkora pazarlás is ez.” Erre egy kényelmes és gyors megoldás az, amikor a szerződést e-mailben küldi meg a bank. „Szintén erre példa a carbon calculator, ugyanis kevés embernek van arra ideje, hogy a heti vásárlásai után a hétvégét faültetéssel töltse, hogy így semlegesítse saját karbonlábnyomát, azonban, ha egy mobilbanki applikációban egy gombnyomással megteheti mindezt, az vonzóbb megoldás az ügyfélnek.”

Mennyire zöldek a hazai bankok?

Rácz Anna szerint a legtöbb hazai bank számára a fenntarthatóság egy nagyon fontos üggyé nőtte ki magát az elmúlt években és ez egyaránt megjelenik a banki termékek, szolgáltatások, illetve az azon kívül eső területeken is. „Előbbire jó példa a zöld hitelek nagy választéka, de a fizikai bankkártyák gyártásánál is van, aki már újrahasznosított műanyaggal dolgozik. Szintén ide sorolható a Mastercard Carbon Calculator szolgáltatása, amely elérhető már hazai bankoknál. Ez a mobilbanki alkalmazáson belül számolja ki, hogy az egyes vásárlásoknak milyen karbonlábnyoma van.”

Mint mondta, ezek mellett nagyon fontos lépés a banki ügyintézés digitalizáiója, amely szintén a legtöbb nagybanknál már működik. „Elektronikus szerződések, aláírások, videobankolás, ez mind-mind olyan szolgáltatás, amely amellett, hogy az ügyfeleknek kényelmesebb, radikálisan lecsökkenti a papírhasználatot a bankfiókokban” – tette hozzá.

 

Kipróbáltuk, milyen az élet egy hónapig készpénz nélkül - mi is meglepődtünk, mi okozta a legnagyobb kihívást

Magyarországon bő két éve elvileg minden üzletben tudunk kártyával fizetni, de vajon tényleg megvagyunk anélkül, hogy készpénzt hordanánk magunkkal? Egy hónapig teszteltük, eközben volt nyaralás, kirándulás, színházba, étterembe is mentünk, értek minket kellemes és negatív meglepetések egyaránt.


Mire ügyeljünk, hogy elkerüljük a nem személyes bankolás tipikus csapdáit?

Fontos azonban arra is odafigyelnünk, hogy ha nem személyesen megyünk be a bankfiókba, az interneten intézzük a pénzügyeinket is, csalók leselkedhetnek az adatainkra. Adathalászatról beszélhetünk akkor, amikor például sms-ben, e-mail-linkre kattintva, vagy éppen hívásban próbálnak meg az adatainkhoz jutni a csalók – mondta el Szinai Ádám, a CIB Bank marketing és kommunikációs vezetője.

A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy ne dőljünk be az olyan eseteknek, amikor valakik online felületen akarnak eladni valamit, ezzel a hivatkozással veszik fel velünk a kapcsolatot, és mindenféle személyes és banki adatot kérnek. Megtörtént, hogy a becsapott ügyfél megadta az e-mail-címét, ahová kapott egy csomagküldő linket, erre rákattintva, majd onnan a pénz átvétele gombra kattintva átnavigálták őt a hamis banki oldalra. Ott mindenféle kódot, azonosítót kértek, melyeket szintén megadott a megkárosított ügyfél.

Gyakori eset az is, hogy csalók megpróbálják rávenni a gyanútlan áldozatot arra, hogy letöltsön egy olyan applikációt, amivel át tudják venni az irányítást a mobiltelefonja vagy számítógépe felett, az internetbanki belépési adatok megszerzésével az ügyfél bankszámlájához is hozzáférnek, vagy megszerzik a bankkártya adatait.

Egy másik esetben az ügyfél külföldre szeretett volna utazni, ezért szálláshelyet keresett – mesélte Szinai Ádám. Az Airbnb-t nem találta megfelelőnek, ezért egy közösségi oldalon keresett kiadó szállást, ahol sikerült is találnia egy személyt, akivel egyeztették az adatokat a szállásról, majd elutalta számára a kért díjat. Ezek után egyeztetett az szállásadóval, aki azt jelezte számára, hogy a bank nem engedi, hogy megkapja az utalást, ezért hamarosan visszakerül a pénz a számlájára. Amikor több nap után érdeklődött az összeg felől, a csaló azt mondta, hogy megszüntették a számláját, majd nem válaszolt többet a megkeresésekre.

Olyan eset is előfordult, amikor egy nyereményjátékot hirdettek meg (lehet mozi, színház, állatkert), egy létrehozott weboldalon, az ügyfél arról kapott üzenetet, hogy nyert, de mint utóbb kiderült, ez is egy adathalászat volt – mondta a szakértő.

A tanulság az, hogy az online pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatban mindenképpen érdemes megfogadni a bankunktól érkező jó tanácsokat, de az MNB és számos más intézmény által létrehozott KiberPajzs kezdeményezés oldalán (kiberpajzs.hu) is rengeteg hasznos információt találhatunk. Annál is inkább, mivel ha bebizonyosodik, hogy mi sem jártunk el körültekintően – például rendelkezésre bocsátottuk bankkártyánk PIN-kódját vagy bármilyen más titkos azonosítónkat–, kártérítésre sem leszünk jogosultak.

zöldhasú
Hirdetés