Tech hvg.hu 2011. december. 05. 09:57

A brutális igazság a Facebookról

Milyen blogbejegyzés született volna, ha Mark Zuckerberg kendőzetlenül megírja, mi a véleménye a versenyhatósággal (Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, Federal Trade Commission, FTC) kötött megállapodásról? Megmutatjuk. Ahogy egy másik véleményt is vázolunk, az FTC által bedarált, tönkretett, bizonytalan jövőjű, szegény Facebookról. Tényleg a panaszkodó felhasználók hibája lenne, hogy a közösségi oldal nem lehet elég innovatív a jövőben?  

Miután a Facebook megállapodott az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (Federal Trade Commission, FTC), azaz a versenyhatósággal, a közösségi oldal vezérigazgatója hosszú posztot írt a céges blogon.

De mi lett volna, ha Mark Zuckerberg őszintén megírja, mi a véleménye? Ezzel a gondolattal játszott el a thedailybeast, melynek ötletét mi is felhasználtuk.  

Kedves Facebook-tagok!

Mindenki azt hiszi, hogy a Facebookon a felhasználók kontrollálhatják, kivel milyen személyes információkat osztanak meg. A facebookozók állandóan ezen nyavalyognak, és emiatt szaglászott nálunk a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság is, és varrta a nyakunkba, hogy megtévesztjük a fogyasztókat. Ezért akaszkodnak ránk most húsz évig, próbálnak ránk erőltetni egy csomó idióta szabályt, amit nem fogunk betartani, de ha betartanánk, akkor is mi van.

Az az igazság, hogy nem érdekel miket a privát szféra védelme, és ha még mindig azt hiszed, hogy érdekel, hülyébb vagy, mint gondoltuk. Pedig így is elég hülyének nézünk. Gondolj csak bele. A biznisz csak akkor működik, ha tudjuk követni, mit csinálsz, és eladjuk az információkat a hirdetőknek. Te tényleg nem vetted ezt még észre?

Te nem az ügyfelünk vagy. Te a termék vagy, amit eladunk. Ha azt mondjuk, megvédünk, az ugyanolyan üres ígérgetés, mint amikor a baromfitenyésztők azt állítják, humánusabb körülmények között nevelik majd a csirkéket. Persze, persze, mi mást mondanának. De te is tudod, hogy eszük ágában sincs változtatni.

Ugyanez a helyzet velünk. Mi soha, de soha nem hagyjuk abba, kifacsarjuk az összes adatot belőled. Hogyan hagyhatnánk abba? Nekünk ez az üzlet. Ebből élünk. És a befektetők imádják a módszereinket, főleg, amíg elég lét hoz. Ilyenek vagyunk, nem tudunk leállni. Ismered a mesét a farkasról és a bárányról? Ez is olyasmi.

De szerintem tudod te ezt. Tudod, kik vagyunk és mit akarunk. Nem tudtad? De hát hányszor buktunk már le valami kísérteties baromsággal, amit első körben tagadtunk, aztán bevallottuk, és azt ígérték, jók leszünk, többet nem fordul elő? Aztán abban a pillanatban, hogy hátat fordítottál, valami még nagyobb szemétséggel rukkoltunk elő...

Ehhez képest még mindig itt kolbászolsz. Persze, sokat nyafogsz és mindig emlegeted, hogy törlöd magad. De soha nem teszed meg, igaz? Milyen következtetést lehet ebből levonni? Őszintén szólva, csak arra tudok gondolni, hogy minden panasz ellenére igazából nem érdekel téged ez az adatvédelmi maszlag. Csináljon mindenki, amit csak akar. Otthagyhatod a Facebookot, amikor csak jólesik. Mi nem állítunk meg. Senkinek nem tartunk pisztolyt a fejéhez, nem kényszerítjük, hogy használja a Facebookot. Aztán mégis mind itt vagytok.

Ja, hogy nem csak a Facebook, de a Google, az Apple és az Amazon is egy húron pendül? A Microsoft és a Yahoo is? Minden közösségi oldal, minden helymeghatározós szolgáltatás?

Meglepetés! Ez az egész online rendszer egy csillió dolláros iparág, ahol a bizniszmodell szerint a személyes adataiddal fizetsz pénz helyett. Mit fogsz csinálni? Törlöd magad az internetről? Sok sikert hozzá!

És amikor állam bácsinak panaszkodsz, te tényleg azt hiszed, hogy az egész iparág leáll, csak mert néhány hippi az adatvédelemről nyafog? Ugyan már! Az FTC is tudja, hogy nem képes megállítani a folyamatot, eszük ágában sincs fejjel menni a falnak. Nincs bírság. Nincsenek büntetések. Nem kell visszavonni semmilyen módosítást. Csak mostantól, ha bármilyen változtatás lesz az oldalon, szólni kell majd az embereknek, hogy ki fogjuk adni az adataikat, nem lehet elsunnyogni. Mostantól húsz évig valami független mukinak hagynunk kell, hogy felülvizsgálja az adatvédelmi gyakorlatunkat. Juj, de félek!

Mondok én neked valamit. Az adatvédelem lószar, nem koncepció. Lejárt lemez. Lehet, hogy az ősidőkben értelmezhető volt, de az emberi agy a jelek szerint nem tudja követni a változásokat, csak ha cseppenként adagolják neki. Ha megeszed a maszlagot, csinálhatsz úgy, mintha létezne adatvédelem, amit aztán óvhatsz, amíg bele nem gebedsz. Hajrá. Mindegy, mi majd jól együttműködünk a kormányzati szervekkel, az az emberek meg fokozatosan alkalmazkodni fognak. Jöjjenek és vizsgáljanak meg minket. Aztán jelentsék be az impozáns győzelmüket, a sok
fogatlan óriás szabjon megint feltételeket

Ez az egész
kabuki színház, de valami csekély árat nekünk is fizetnünk kell a hatalmas nyereményét cserébe. Talán láttátok a híreket, nemsokára tőzsdére megyünk, a cég kábé százmilliárd dollárt ér majd ezután. Ez egy nagy rakás pénz, mind a 800 millió Facebook-felhasználónak azt üzenem, hogy köszi. És azt is, hogy továbbra is ossza meg a személyes adatait, akaratlanul is, aktív hozzájárulás nélkül, hiszen ez teszi lehetővé ezt a mesés nyereséget. Nélküled nem sikerült volna, a szó szoros értelmében. Isten áldjon.

Eddig tartott a fiktív blogbejegyzés 

AP

Tény, hogy a Facebook 2009-ben változtatta meg a felhasználói feltételeket először radikálisan. A Facebook alapbeállításai 2005 és 2010 között jelentősen módosultak. Mára az egyik végletből, a „majdnem minden priváttól” a másikig jutott, a „jóformán minden nyilvános” megközelítésig.

Szegény, bedarált Facebook

A Facebookot védők szerint viszont nem arról van szó, hogy a Facebook bedarálta az FTC-t, éppen ellenkezőleg, szegény Facebookot tönkretette a versenyhatóság, Zuckerbergék kreatúrájának a jelene keserű, jövője bizonytalan, a döntés hatalmas károkat okozott a közösségi oldalnak – a kormány befolyásától féltik a Zuckerberg-birodalmat. A Mashable legalábbis így látja.

A mindig is a Facebook oldalán álló blog védőbeszédében azzal nyit, hogy az eltelt 18 hónap alatt 20 új adatvédelmi megoldást vezettek be. Így be lehet állítani, melyik csoport lássa az egyes hozzászólásokat, módosultak az általános adatvédelmi beállítások, létre lehet hozni csoportokat, az egyes posztok megosztási beállításaival pedig mielőtt publikálja a felhasználó az üzenetet, meg kell adnia, ki láthatja

A Mashable szerint a változások sokat tettek a magánszféra védelme érdekében, de szerintük a jól ismert, megszokott Facebook így jóformán kezelhetetlen lett az átlagfelhasználó számára.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy bár van rá mód, a felhasználók nem használják a szigorúbb adatvédelmet szolgáló beállításokat.

De annak alapján, hogy milyen helyzetbe hozta az FTC a Facebookot, azt gondolhatnánk, a Facebook mind a 800 millió felhasználója folyamatosan óriási adatvédelmi problémákkal kényszerül szembenézni – véli a Mashable. A blog szerint az amerikai kormány rendszeres adatvédelmi ellenőrzése felettébb káros a Facabook számára, és a nyomás hatására létrejövő belső változások sem üdvösek. Úgy vélik, túl sok a kettős adatvédelmi felügyelet a vállalaton belül. A Mashable azon is kesereg, hogy a fejlesztőcsapat kénytelen volt bevenni a teambe Michael Richter személyiségvédelmi főigazgatót (Chief Privacy Officer, CPO) is, aki egyébként ügyvéd, és mint ilyen, nyilván túlságosan óvatos. Így nem lehet terméket fejleszteni – sugallja a Mashable, amely arra jut, hogy kevesebb fejlesztéssel, innovációval rukkol majd elő a gúzsba kötött Facebook.

A blog briliáns villanásnak nevezi a timeline-t, és azon kesereg, hogy az ehhez hasonló fantasztikus fejlesztések majd elakadnak a folyamatos adatvédelmi akadékoskodásokon. (A Facebook amúgy egyelőre nem cseréli le a profilokat a timeline-ra. Bár tesztelni már lehet, nagy tömegben még nem érhető el az új funkció. A Timelines.com által indított perre hivatkoznak, miközben komoly adatvédelmi problémák is felmerültek – ebből csak egy, hogy a timeline a telefon- és bankkártyaszámunkat is akarja.) Aki tud róla, egyébként nincs elragadtatva a világ legnagyobb közösségi oldalának újításától, bár tény, hogy a dizájn kínál látványos megoldásokat.

A Mashable ráadásul még a felhasználókat hibáztatja – mindenkit, aki a magánélet megsértése miatt panaszkodott. Azzal érvel, hogy nem fair az adatvédelemről panaszkodni, ha valaki  – sok millió társával együtt – csatlakozott a Facebook közösségéhez és elfogadta, amit kaphat – új kapcsolatokat, könnyű kapcsolattartást közeli és távoli rokonokkal, rengeteg újdonságot, szórakozást és játékot.

Ha a Facebook nem lenne sikeres üzleti vállalkozás is egyben, nem tudná az infrastrukturális és működési költségeket biztosítani – a Mashable szerint tehát a felhasználókon keresett pénz esetünkben a „szükséges rossz”. A blog odáig is elmegy, hogy „a Facebook munkahelyek teremtője” közhelyet is bedobja, és didaktikusan arra inti a felhasználókat, hogy nemcsak az FTC hibája, ha a Facebook kénytelen behúzni a kéziféket, hanem a sok panaszkodóé is.

Hirdetés