Minden vonalon sikert aratott a világ legnagyobb közösségi oldala az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (Federal Trade Commission, FTC) szemben. Önkéntesen vállal majd olyan kötelezettségeket, amit minden vállalatnak be kellene tartania. Még Amerikában is.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) hivatalosan is a Facebook körmére koppintott, kijelentve, a közösségi oldal félrevezette a felhasználóit arról, ki kivel mit oszt meg, ezért rendeznie kell az adatvédelem ügyét. A megállapodás értelmében a Facebooknak elméletileg egy sor szabályt be kell majd tartania, és jóval átláthatóbbnak kell lennie az adatvédelmi gyakorlatának. Erről többek között a Mashable is tudósít. A Facebook ünnepelhet – hívja fel a figyelmet a Spiegel - mert bár az FTC komoly követelményeket támasztana a magánélet tiszteletben tartása érdekében, a felmerülő panaszokat nem fogja vizsgálni. Az FTC szándéka persze világos: nem helyezheti egyetlen közösségi oldal sem előbbre a hirdetők érdekeit a felhasználók magánéletének kárára, csak az a kérdés, az eszközei megvannak-e rá, hogy betarttassa a szabályokat.
A személyes adatok ugyanis kincsesbányát jelentenek a marketingesek számára, hiszen a Facebookon hatékonyan lehet hirdetni, főleg, mióta közösségi tartalomnak álcázott hirdetéseket jelenít meg a Facebook, könnyedén le lehet válogatni a megfelelő célcsoportokat, és jóval egyszerűbb elérni az embereket.
A Facebook 2009-ben változtatta meg a felhasználói feltételeket először radikálisan. A Facebook alapbeállításai 2005 és 2010 között jelentősen módosultak. Mára az egyik végletből - a „majdnem minden privát”-tól a másikig jutott, a „jóformán minden nyilvános” megközelítésig.
Eredetileg csak a kiválasztott ismerősök láthatták a nevet, a profilképet, a nemet, a lakhelyet és a facebookos barátok listáját, vagy hogy milyen oldalakat és csoportokat kedvel, a módosítást követően bárki, aki internetezett. A felháborodás hatására a Facebook hat hónap elteltével egy lépést hátrált, és a facebookos ismerősök listáját illetve az érdeklődési körre utaló információkat újra priváttá tette, de továbbra is átadták harmadik félnek a felhasználók adatait. Szolgáltatók, weboldalak jutnak hozzá az adatokhoz, melyekre a Facebook-azonosítóval be lehet jelentkezni.
Így kér elnézést a Facebook-főnök |
Mint arra az All Things D cikke rámutat, Mark Zuckerberg a Facebook blogban mindig ír, amikor kitör a botrány az adatok kiszolgáltatása miatt. A 25 posztból, ami a neve alatt megjelent, amikor nem a mérföldköveket és az új szolgáltatásokat ünnepli, általában arra utal, hogy mindig minden változás problémás, és a ma már megszokott, megkedvelt szolgáltatások miatt is fanyalogtak a felhasználók anno. Zuckerberg soha nem kér komolyan bocsánatot, azt sem hajlandó beismerni, ha tévedett, általában csak „sajnálja” a történteket. Az FTC-megállapodással kapcsolatos bejegyzése is igazi gyöngyszem. |
A közösségi oldal használatával mindenki automatikusan elfogadja ezt a szabályozást – hacsak nem jelzi külön, hogy nem szeretné, hogy az adatait - nevét, a barátai nevét, a nemét, a profilképét, a számítógépe földrajzi helyét - idegeneknek továbbadják.
Az FTC szemrehányásai komolyak – de következményei nemigen lesznek, mert ha érkezik is újabb panasz, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság nem fogja ezeket követni. Ráadásul a megállapodás néhány pontja egyenesen röhejes. A Facebook például kötelezettséget vállal arra, hogy nem vezeti félre a felhasználóit az adatvédelemmel és az adatbiztonsággal kapcsolatban, valamint védi az ügyfelei magánéletéhez való jogát. Tényleg önkéntesen vállalják a cégek mindezt? Hiszen ez még Amerikában is minden vállalatra érvényes, kötelező szabály...