Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal
2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.
Most épp nem tűnik túl rózsásnak az elektromos járművek helyzete Európában: a kontinensen is megtorpantak az EV-eladások, miután több állam is kivezette a vásárlásokra adott állami támogatásokat. Ez a fő oka annak, hogy szenvednek a magyarországi akkumulátorgyárak: a visszaeső megrendelések miatt látványosan bezuhant a termelés, a Siemens és az SK pedig együtt néhány hónap alatt több száz, de az is lehet, hogy több ezer munkahelyet szüntetett meg. Nem javít a kilátásokon az sem, hogy az Európai Unió büntető-importvámokat szabott ki több kínai EV-gyártóra is, hogy megfékezze az európai piacot szélsebesen leuraló dömpingjüket.
A magyarországi akkugyárak ugyanakkor a hírek szerint csak átmenetinek vélik a beszakadást, és arra számítanak, hogy hamarosan fordul a kocka, ismét megugranak a megrendeléseik, és termelhetnek rogyásig. A debreceni CATL például átmeneti helyszínen már szeptemberben elkezdte, ha nem is a cella-, de a modulgyártást, pedig még kész sincs a gyára.
A kormány is az újrafelpörgés forgatókönyvével számol. Míg a Központi Statisztikai Hivatal szerint 2023-ban 41 ezer tisztán elektromos jármű futott Magyarországon, addig azok száma most több mint 68 ezer, és az Energiaügyi Minisztérium úgy kalkulál, hogy a közeljövő is hasonló bővülést hoz: szerintük 2026-ra 120 ezerre nő az EV-k száma az országban.
Hogy a sorvadás és a remélt újjáéledés közül merre mozdul itthon a továbbiakban az elektromos járművek jövője, az leginkább két tényezőn múlik. Azon, hogy megmarad, sőt, esetleg tovább bővül-e az állami támogatás a vásárlásokra, illetve azon, hogy lesz-e elegendő EV-töltőállomás. Egyelőre úgy tűnik, az Orbán-kormány nem követi a nyugat-európai példát, és kivezetés helyett fenntartja a vásárlási ösztönzőket. Ami pedig a töltőellátottságot illeti, az javulni fog, mégpedig alig néhány héten belül.
Vakfoltokkal van tele az ország
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nyilvántartása szerint jelenleg 2811 nyilvános – nem otthoni, kis teljesítményű, hanem nagyobb teljesítményű, engedélyköteles – EV-töltő működik az országban. De ezek közül nem mindegyik elérhető minden EV-tulajdonosnak, mert a munkahelyi töltők is köztük vannak, azokat csak a dolgozók használhatják, vagy azok, akik vendégként érkeznek a töltővel felszerelt irodaházakhoz.
Hogy ez a 2811 töltő mennyire fedi le a hazai, több mint 68 ezres EV-állomány igényeit, arról a töltők darabszáma önmagában nem mond semmit, vélekedett lapunknak Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu szaklap főszerkesztője. Szerinte nem lehet azt mondani, hogy ez sok vagy kevés, mert ennyi töltőből nagyon jól is le lehet fedni az országot, “de ha a 2811 töltőt mind a 13. kerületbe teszik, az nyilván nem fogja kiszolgálni pl. a borsodi vagy a Balaton-környéki EV-használókat.”
Antalóczy azonban úgy látja, a rendszer leggyengébb pontja, hogy sok helyen lis teljesítményűek a töltők. “Az ország keleti felén egyelőre nincs meg a szükséges töltési teljesítmény egy-egy töltési ponton, ami ma már indokolt lenne a mai EV-kínálat mellett. Hogy számszerűsítsem is a dolgot, a legtöbb modern autó most már 150-200 kilowatt környékén tud tölteni. Ilyen, legalább 200 kilowattos töltőkre lenne szükség, de ezek az ország keleti részében nagyon-nagyon ritkák. Az ország nyugati részében inkább megfelelőnek mondanám az ellátottságot, de darabszámra ott is szükség lesz a bővítésre, ha ilyen ütemben bővül az autóállomány, ahogy bővült idén is.”
A szakértő szerint, bár vannak töltők a kelet-magyarországi és dél-dunántúli régiókban is, ha az ember elindul az M3-as mentén, és megáll valamelyik benzinkúton, akkor, ha talál is ott valamilyen töltőt, azok a töltők jellemzően 50 kilowattosak lesznek.