Szimbólumok erdejében, Bécsben
Claude Debussy Pelléas és Mélisande című operája rejtélyes mű. Minél többször hallgatja az ember, minél jobban igyekszik elmélyülni benne, annál kevésbé megfejthető. De talán ez volt a szerző szándéka is: nyájas néző engedd, hogy hasson rád ez a jelképek szövevényéből álló zenedráma! A bécsi Theater an der Wien előadása rabul ejti a közönséget.
Debussy: Pelléas és Mélisande
január 25., Theater an der Wien
Laurent Naouri és Natalie Dessay Komoly kihívás, tisztes eredmény © Theater an der Wien |
A Pelléas és Mélisande előadása mindig komoly kihívás, ezért nem sűrűn szerepel az operaházak repertoárján. Kitűzésének csak akkor van értelme, ha „apait-anyait” beletesz az intézmény. Geyer korunk talán legjobb, legizgalmasabb énekes-színésznőjét hívta meg Mélisande szerepére, Natalie Dessay-t. A választás sokakat meglepett Bécsben. Az ottani közönség ugyan kevésbé konzervatív, mint a budapesti, de szereti fiókokba tuszkolni kedvenceit, márpedig a francia szopránt az Ariadne Naxosban Zerbinettájaként, A varázsfuvola Éj királynőjeként kedveli elsősorban. Dessay Mélisande-ként legkevésbé a csicsergő, szép éneklésre ügyelt – természetesen hiba nélkül elénekelte a szólamot, de nem ezt tartotta fontosnak, hanem e különös figura megközelítő megértését. Ha visszagondolok az előadásra, valójában semmit sem tudok kiemelni az alakításból. Azt a benyomást keltette, hogy igen, csakis ilyen lehet Mélisande. Pedig sem sminkkel, sem jelmezzel nem igyekeztek leplezni, hogy Dessay a negyvenes évei közepén jár. Mélisande-nak ismeretlen a múltja és bizonytalan a jelene. Mire az egyetlen bizonyosságra, Pelléas szerelmére rátalál, bekövetkezik a tragikus vég.
Ami az „apai-anyait” illeti, Geyer ehhez a mélyen francia operához francia rendezőt hívott: Laurent Pellyt. Goloud-t és Pelléast is honfitárs: Laurent Naouri és Stéphane Degout keltette életre. Arkelt és Genevieve-et Phillipp Ensre és Marie-Nicole Lemieux-re bízták – ők kanadaiak, tehát a francia dikció számukra sem okozott gondot. És persze francia volt a díszlettervező, Chantal Thomas is, aki a Dijonhoz közeli Nuits-Saint-Georges-ban született, egy hatalmas erdőkkel övezett városkában. Ez az élmény visszaköszönt a színpadképben is: hatalmas faoszlopok jelképezték az erdőt, ahol Goloud Mélisande-ra talált. Ám az oszlopokról ágak nyúlnak ki, és olyan a lábazatuk, mintha egy régi városháza előcsarnokában állnának.
Laurent Pelly vagy harminc produkcióban dolgozott Chantal Thomas-val, és sokszor Natalie Dessay-vel. Kiegyenlített csapatjátékukban kitűnő partnernek bizonyult Bertrand de Billy karmester és Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekara.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely