Verbéna illatú katarzis
„A zene több is, mint a lélek tükre, a hang metafizikus dimenziójával gazdagodik, így képes átformálni az ember mélységes behatároltságát” – írja legújabb, magyarul sajnos még nem olvasható könyvében Daniel Barenboim. A jeles zongoraművész-karmester tétele a muzsika hatalmáról Rost Andrea évnyitó Puccini-estjére is érvényes volt.
Rost Andrea Puccini-estje
január 4., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Rost Andrea Letérőben a kitaposott ösvényről © www.andrearost.com |
Secco naptára is roppant tiszteletre méltó: Lisszabontól Bécsen át Baltimore-ig rangos helyeken énekel lírai és spinto szólamokat; a Roberto Devereux címszerepét éppúgy, mint a Don Carlosét vagy a Rigolettóban a mantuai hercegét. Neves karmesterekkel és partnerekkel lép színre, jó rendezőkkel dolgozik, például Graham Vickkel, Laurent Pellyvel, Francesca Zambellóval. És mégis… Mintha a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem mérete, puritán eleganciája, finom akusztikája számtalan görcsöt oltott volna belé. Lassan, nehezen oldódott föl, a Bohémélet kettősében hibázott, a koncert második részére érte el azt a zenei stabilitást, ami a róla olvasottakat igazolta. Díszletben és a testalkat hátrányait korrigáló jelmezben nyilván más, színvonalasabb teljesítményt nyújtana. A fináléra azonban olyan jó partnerré emelkedett, amilyenként az est főszereplője, Rost Andrea megismerte és ajánlotta.
Rost Andrea a Bohémélet Mimijét kivéve csupa új szerepet vonultatott föl, egy-egy ária, illetve duett erejéig. A Turandot Liùját is az újdonságok közé kell sorolnunk, hiszen e Puccini-mű félig szcenírozott előadásában is csak néhány hónapja, 2008 őszén mutatkozott be. Hogy mennyire az övé ez a figura lelki és zenei értelemben is, az első és harmadik felvonásbeli ária megszólaltatásával is bebizonyosodott. Az énekesnő szép számú rajongótábora nyáron, Szegeden hallhatja viszont őt a teljes darabban. A recenzens nem tagadhatja, hogy elfogult, ha Rost Andreáról van szó, mert úgy érzékeli, hogy olyasvalakinek a pályafutását figyelheti, aki a kor követelményeit megértette és követi. Nem iskolásan, hanem szuverén módon és okosan, nagy szakmai alázattal. Letérőben van egy kitaposott, bár szép ösvényről; az utat úgy keresi, hogy a közönségnek nem okoz csalódást – csak annyit vállal, amennyit szükséges. A Pillangókisasszony híres, verbéna illatú áriáját mély emócióval énekelte, Tosca imáját esendően, de nagyvonalúan. A valaha „behatárolt”, csilingelő szubrett hang már nem dominált, erős és telt szopránt hallottunk. Egy alak azonban feltűnően hiányzott erről a szép palettáról: a Manoné. De Rost biztosan tudja, hogy meddig és miért.
Mintaszerű volt a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának együttműködése az énekesekkel. Kovács János vezényletével intelligensen játszottak; dokumentálva, hogy a szinte wagneri méretű Puccini-apparátus igenis szólhat olyan finoman, graciőzen, mint egy kamarazenekar, az adott művek hitelessége mégsem csorbul.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely