Gramofon hvg.hu

Kékszakállú: slágeropera az Andrássy úton

Ha csupán Bartóknak a férfi–nő viszonnyal kapcsolatos személyes komplexusa tükröződne A kékszakállú herceg vára című operájában, akár könnyen napirendre is térhetnénk a különböző interpretációs kísérletek, köztük a Magyar Állami Operaház mostani duplaelőadása fölött. Ám az alkotás egyetemes érvényű. Kroó György valószínűleg örülne, ha látná: a jelen cáfolja több mint harminc évvel ezelőtti borúját, A kékszakállú mára „slágeropera” lett.

Gramofon hvg.hu

Szépen öregszik a budapesti Operaház

Nem volt szüksége ráncfelvarrásra, sem kollagénes kezelésre a 125. születésnapjára díszbe öltözött Magyar Állami – lány korában Királyi – Operaháznak. A „hölgy” két estén fogadta hívei hódolatát, és elégedett lehet: bár torta nem volt, az ünneplésnek megadták a módját.

Gramofon

Nagyot nőttek a fülünkben

A Világsztárok a Millenárison sorozat egyik legsikeresebb koncertjét adta nemrégiben a Modern Art Orchestrával nemhogy kiegészült, de több tekintetben önmagán is túlnőtt DePhazz, a trip-hop, lounge, downtempo és más, kettőhússzal működő műfajok egyik legnépszerűbb európai képviselője. Egyféleképp lehetett volna csak fokozni a hangulatot ezen az estén: a székek mellőzésével.

Gramofon

Még mindig működik a zenei vasfüggöny

Már harmincötödik alkalommal zajlik a Korunk Zenéje fesztivál. Idén a világ első számú kortárs zenei együttesét hívta meg a nagy múltú rendezvény. És ez még akkor is jelentős tényként értékelendő, ha a királyi udvarból csak néhány követ tette tiszteletét. A Gramofon kritikusa a fesztiválon járt s egy ősbemutatót látott-hallott.

Gramofon

Milyen volt az évadkezdő premier az Operában?

Amint tavaly, idén is a serdületlen publikumnak igyekezett a kedvében járni a Magyar Állami Operaház. Jövendő közönségüknek ajánlották az évadot kezdő premiert, az előző évben Ránki György Pomádé király új ruhája, most Benjamin Britten A kis kéményseprő című operáját.

Gramofon

Oregon: trubadúrok a nyugati partról

Igazi öröm hazatérni Magyarországra – mondta a koncert elején Paul McCandless, az Oregon fúvósa. Ám nemcsak ezzel a hízelgő gesztussal bűvölte el az A38 Hajó közönségét a kortárs kamarajazz elmúlt évtizedeinek egyik leginkább kimagasló formációja: azt a tiszta zenei spirituszt, amely stílusuknak több mint harmincöt éve védjegye, most újra képesek voltak megidézni.

Gramofon

All that Bartók

Jeles évfordulóhoz érkezett a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál. Huszonöt év után egy teljes mérleg is aktuális lehetne, de egyelőre maradjunk az idei események vázlatos áttekintésénél.

Gramofon

Freeman in Buda - koncertbeszámoló

Chico Freeman 2001 óta játszik magyar zenészekkel, akkor és azóta többször is a Dresch Quartettel lépett fel a magyar közönség előtt. Tzumo és Dresch vitán felül két teljesen különböző karakter, különböző háttérrel, ezért aztán külön izgalmas volt a koncert előtt a kérdés, milyen kontrasztokat lehet majd kihallani a mostani megszólalásban a korábbiakhoz képest.

Gramofon

A királynő rejtélye

Valójában mindegy, hogy Henry Purcell 320 esztendővel ezelőtt kelt műve, a Dido és Aeneas mi célból készült: hódolat gyanánt II. Mária királynőnek, esetleg játékos pedagógiai munkának Jodias Priest iskolájának leánykái számára. Az első igazán brit opera varázslatosan üde ma is. Sopronban a világhírű New London Consort előadásában élvezhettük frissességét.

Gramofon

Mi a partitúra: szent irat, vagy rendezői példány?

A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a magyar karmesterek doyenjének koncertjén járt – lehet, hogy az utolsón. Lukács Ervinnek a kisujjában van a zene, bámulatos tapasztalat és tudás érződik minden mozdulata mögött. De garancia-e a nagy tapasztalat a magas színvonalú zenélésre?

Gramofon

Bartók+Bécs: milyen volt az idei Operafesztivál?

Nem akármilyen programot tűzött műsorára idén a Bartók+… Miskolci Nemzetközi Operafesztivál: Bartók Béla színpadi művei mellett a bécsi klasszikus mesterek és az új bécsi iskola alkotásaival találkozhatott a közönség. - Kritikusunknak tetszett a miskolci felhozatal.

Gramofon

Visszatérés az ősforráshoz Miskolcon

Arnold Schönberg Mózes és Áron című alkotásának két ősbemutatója is ismert: az 1954-es hamburgi koncertszerű és az 1957-es zürichi szcenírozott. Azóta legalább hatvan premiert ért meg, a nemzetközi opera- és fesztiválközpontokban rendszeresen színre kerül.