Kékszakállú: slágeropera az Andrássy úton
Ha csupán Bartóknak a férfi–nő viszonnyal kapcsolatos személyes komplexusa tükröződne A kékszakállú herceg vára című operájában, akár könnyen napirendre is térhetnénk a különböző interpretációs kísérletek, köztük a Magyar Állami Operaház mostani duplaelőadása fölött. Ám az alkotás egyetemes érvényű. Kroó György valószínűleg örülne, ha látná: a jelen cáfolja több mint harminc évvel ezelőtti borúját, A kékszakállú mára „slágeropera” lett.
Bartók: A kékszakállú herceg vára
Magyar Állami Operaház
2009. október 11., 14.
Nekirugaszkodtak angolok angolul, és németek, angolok, amerikaiak, oroszok magyarul, játszották a Salzburgi Ünnepi Játékokon, számtalanszor bemutatták koncertszerűen, és jó néhányszor avantgárd és hagyományos színpadi keretekben. Kiforrott, nagynevű dirigensek és karmestertanoncok jóformán ugyanazzal a vehemenciával próbálták birtokba venni. Néhányuknak már csaknem egészen megadta magát a mű, ám – mint valami élő szervezet – egyesek keze alatt több, másoknál több titkot megtartott magának.
© Fábián Éva |
Az első Kékszakállú megalapozza a szünet után következő másodikat. Az első nem bonyolódik túl komplikált értelmezésbe: adva van egy naiv fiatal lány, aki megszédül az érett férfitól. Egy azonos korú nőnek ez a „pasas” kevés lenne, mert alig tesz valamit Judit meghódításáért, elfogadja a nő rajongását, de valójában idegesíti, hiszen sejti, hogy ez a sztori sem végződhet másként, mint a többi. Azért belemegy a játékba, aminek a végkifejletét ismeri.
Míg az első részben a „Megérkeztünk” olyan tényközlés, amire újfajta reakciót vár a herceg Judittól, a második rész első szava inkább azt jelenti: na, itt tartunk. Itt két ember érzelmi játszmájának tanúja a néző, isten tudja, hány esztendeje folyó kölcsönös emocionális zsarolás zajlik, azzal a feszültséggel, hátha mégis van egy pont, amelynél kizökkenhet, új irányt vehet a kapcsolat. Ebben a részben a testi agresszió erős: az első sóhajtás előtt például a Kékszakállú „szinte odakeni” a kanapéhoz követelőző Juditot (fölsejlett, lehet, hogy egy halott gyerek emléke terheli a kapcsolatot, Kovalik Balázs miskolci rendezésében már utalt egy ilyen értelmezési lehetőségre).
Szükség volt-e az érzelmi libikóka széles horizontú ábrázolásához a kétrészes előadásra? Lehetett volna, de ez az interpretáció nem igazolta elég meggyőzően a szükségességet. Hartmut Schörghofer bevált „tettestársa” Fischer Ádámnak. Kitűnő színházi szakember, de nem olyan rendező (a rendezői tevékenysége másodlagos), akinek elég szellemi muníciója lenne ilyen nagy ívű produkciókhoz. A Művészetek Palotája-beli Ring záródarabjában, Az istenek alkonyában például már öncélúvá vált az a képi világ, ami A Rajna kincsében és A walkürben olyan érdekes, és a Siegfriedben még elég hatásos. A monumentális, forgó tükörlapokra és a mögéjük vetített képek szimbólumrendszere nem új szellemű, egyike-másika pedig gusztustalan.
A premier vokális bizonytalanságai arra indítottak, hogy még egyszer meghallgassam a produkciót – a második előadás lényegesen kiegyensúlyozottabbnak, csiszoltabbnak hallatszott. A zenekari játék disztingváltabb volta segített Vizin Viktóriának és Szabó Bálintnak, és nyilván erősítette őket a tapasztalat, tényleg el tudják kétszer énekelni a darabot. Az egész előadásban Judit alakja domináns, ez eredhet Vizin rendkívül erős személyiségéből és Schörghofer elképzeléséből is. Az énekesek először találkoztak ilyen erős lelki-fizikai igénybevételű Kékszakállúval. Ha érik bennük a zenei és főként a gondolati anyag, izgalmasabb párost alkothatnak.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely