2012. január. 09. 12:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. január. 09. 12:44 Gazdaság

Fellendült az amerikai munkaerőpiac, vergődtek az európai tőzsdék

A vártnál lényegesen kedvezőbben alakultak az amerikai makroadatok, mégis inkább lefelé tartottak a részvénypiacok január első hetében. A kedvetlen kereskedés a dollár-euró árfolyamra is rányomta a bélyegét.

A USA-ban a munkanélküliségi ráta 8,5 százalékra csökkent, ez 2009 februárja óta a legkedvezőbb érték - derül ki az OTP jelentéséből. A legtöbb elemző ráadásul az valószínűsíti, hogy az amerikai gazdaság növekedési üteme magasabb lehetett a harmadik negyedévesnél, akkor 1,8 százalékos volt.

Hiába a kedvező adatok, Európában ez alig volt érzékelhető. Frankfurtban és Párizsban lefelé tartott a tőzsde, de Londonban a Goldman Sachs által vételre ajánlott Vodafone emelkedése és az iráni feszültség miatt felfelé tartó olajár miatt jó napot zártak. A Citi elemzésében arról írt, hogy a negyedik negyedévben veszteséges lehetett az Alcoa, ez elbizonytalanította a befektetőket. Főleg azért, mert erre a recesszió kezdete óta nem volt példa.

Az sem javított a hangulaton, hogy pénteken 7 százalék fölé emelkedtek az olasz hosszú hozamok, annak ellenére, hogy az Európai Központi Bank közvetlenül is beavatkozott. Az euró 1,27 alá gyengült a dollár ellenében, de hétfő reggel erősödésbe kezdett. A német ipari termelés megrendelései is nagyot estek decemberben, a novemberi export-dinamika azonban már kedvező volt.

Jól jártak viszont a svájci lakosok: decemberben 0,7 százalékkal csökkentek Svájcban a fogyasztói árak, éves összevetésben.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.