Meddig mehet az összehasonlító reklám?
Az összehasonlító reklám konkrét esetében kell állást foglalnia az Európai Bíróság főtanácsnokának. Luxembourgtól a belga bíróság kért jogi állásfoglalást, amelyet szerdán hirdetnek ki.
A Colruyt két éve indított reklámkampányt Belgiumban, arra alapozva, hogy a fogyasztók a korábbi év adatai szerint jelentős ármegtakarítást érhettek el, ha a Colruytban vásároltak.
A kampányban meg is nevezték azokat az áruházakat, amelyek áraival összehasonlítva olcsóbbnak mondták magukat. A Lidl is szerepelt a listán, s keresetet is indított egy belga bíróágnál, azt kérve, hogy a Colruytot a megtévesztő és összehasonlító reklámokról szóló irányelvet a nemzeti jogba átültető belga törvény alapján tiltsák el ettől a reklámozási gyakorlattól.
A Lidl érvelése szerint a kifogásolt reklámok megtévesztők, és több okból is ellentétesek az összehasonlító reklámokra alkalmazandó szabályokkal.
A belga bíróság azt kérdezte az Európai Bíróságtól, hogy az említett közösségi irányelv értelmében tilos-e a reklámozó általános árszínvonalának a versenytársakéval összehasonlítása oly módon, hogy egyes kiválasztott termékek árainak összehasonlításából általános következtetést vonnak le, azt a benyomást keltve, hogy a reklámozó összes terméke olcsóbb.
A második kérdés arra irányul, hogy összehasonlító reklám csak egyes áruk vagy szolgáltatások konkrét összehasonlítására megengedett-e, vagy lehetséges az ilyen típusú reklám az összességében azonos szükségletet kielégítő áruválaszték tekintetében is.
Arra a kérdésre is választ vár a belga bíróság, hogy a reklám valóságtartalmának ellenőrizhetősége tekintetében szükséges-e, hogy azt maguk a címzettek is tudják ellenőrizni, vagy elegendő, ha erre a reklám címzettjének nem minősülő harmadik személyeknek (például a hatóságoknak) van lehetősége.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.