2007. március. 29. 11:42 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

Villanyrendőrökkel kommunikál a jövő autója

A gépkocsi és közlekedési infrastruktúra közötti adatközlés alkalmazásával lehetőség lesz az autók és a közlekedési lámpák közötti kommunikáció szinkronizálására. A Nissan beruházásba kezd a fejlett közlekedési lámpák telepítésére a Kanagawa tartományban lévő Nissan Technical Center környékén, hogy adatokat gyűjtsön a több száz, a kísérletben résztvevő Nissan dolgozó gépkocsijáról.

Az új fejlesztésű közlekedési rendszer segítségével lehetőség lesz csökkenteni a balesetek és a közlekedési lámpáknál kialakuló forgalmi dugók számát. A Nissan székhelyének közelében folytatott tesztelések reprezentatív mintaként szolgálhatnak a valós közlekedési viszonyok bemutatására, és lényeges információk gyűjthetők és elemezhetők az ott közlekedő autókról. Az autók bejövő és a megfelelő kereszteződésnél lévő közlekedési lámpák kimenő adatai elemzésre kerülnek az ott telepített új közlekedési lámpákban.

A közelben lévő két egymást keresztező főút - az egyik két kilométer hosszú kelet-nyugati irányú, a másik egy kilométer hosszú észak-déli irányú – sok kereszteződéssel és gyalogos átkelőhellyel kínálja az alap információkat a kísérlethez. A Nissan szabványos közlekedési lámpákat és optikai irányjelzőket telepített a fent említett közlekedési utak mentén. A közlekedési adatok könnyen begyűjthetőek a munkatársak gépjárműveiből és a buszokról, minden, az autóban történt átalakítás nélkül. Mindamellett a navigációs program fejlesztést segítendő speciális adatok miatt több száz munkatárs autóját gépkocsi információs és kommunikációs rendszerrel szerelik majd fel.

Csökkenti a gyalogos baleseteket

© Nissan
A forgalom nagyságától függően a rendszer optimalizálni fogja közlekedési lámpák és a gyalogos átkelőhelyek lámpaváltásainak sűrűségét. Olykor a gyalogosok figyelmen kívül hagyják a tilos piros jelzést, ha a látóterükön belül nem észlelnek közeledő autót, ami egyik nagyon gyakori tényezője a gyalogos baleseteknek. Alapvetően, amikor napközben a forgalom kisebb, a gyalogos-átkelőhely lámpája zöldet fog mutatni, míg a közlekedési lámpa piros jelzést ad. Ha egy gépkocsi közeledik és megáll a piros lámpánál, az autó rendszere kommunikál az irányjelzővel és a lámpa zöldre vált. Ez a rendszer kiemeli a gyalogosok biztonságát, miközben biztosítja az elsőbbségüket az átkelésnél minden időben.

Amikor a vezető lelassít a kereszteződéshez közeledve, a rendszer ismételten szinkronizálja a villanyrendőr zöld jelzésének időtartamát annak érdekében, hogy minimalizálják a megállás és a gyorsulás szükségességét, melynek segítségével javítani lehet a városi közlekedésben résztvevő gépkocsik fogyasztását. A tesztprogram tartalmazni fog egy virtuális iskola zónát, mely egy figyelmeztető jelzést fog küldeni a gyorsan haladó gépkocsik navigációs rendszerére.

Megelőzi a balesetet, csökkenti a dugót

A közlekedési lámpára figyelmezető jel azonnal megjelenik a gépkocsi navigációs rendszerén, ha az autó meghatározott távolságra ér a közlekedési lámpához. A forgalmi torlódások nagyon sokszor a piros jelzésekből és kétszer egysávos utak esetén a nagy ívű kanyarodásokból adódnak. A Nissan az ITS-rendszerét azért is fejleszti, hogy optimalizálja a jelzőlámpák váltási idejét és a valós forgalmi helyzetet, hogy csökkentse a kialakuló dugók számát. A fejlesztés alatt álló rendszer alkalmas arra, hogy észlelje és reagáljon a nagyívben kanyarodó autókra, így csökkentve a várakozási időt, és javítsa az áthaladást a kereszteződéseknél.

Hirdetés