Intelligens világítás a Mercedestől
A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.
© daimlerchrysler |
A bi-xenon tompított világítást a jól bevált aszimmetrikus fényelosztással a Mercedes-Benz az E-osztályban újszerű országúti menetvilágítással váltja fel, amely az úttest baloldali szélét erősebben és távolabbra hatóan világítja meg a korábbiaknál. A járművezető látótávolsága így tíz méterrel növekszik; ezáltal sötétben haladáskor jobban képes orientálódni és gyorsabban reagálhat a haladási útját keresztező forgalomra.
Nagy hatótávolságú új autópálya-menetvilágítás
© daimlerchrysler |
A kibővített ködvilágítás segítségével javul a vezetők orientálódási lehetősége ködben való haladáskor. Amikor a hátsó ködlámpát 50 méternél rövidebb látótávolság és 70 km/h sebességnél alacsonyabb sebességnél bekapcsolják, az E-osztály baloldali bi-xenon fényszórójának fénypászmája nyolc fokkal kifelé fordul és egyúttal lefelé süllyed, amely által az úttest belső fele még jobb megvilágítást kap. Egyidejűleg a szélesebb fényeloszlás révén csökken a ködről visszatükröződő fény elvakító hatása. A kibővített ködvilágítás 100 km/h sebességig marad bekapcsolódva.
Az aktív kanyarmegvilágítást , amelyet a Mercedes-Benz először 2003 tavaszán az E-osztály ban kínált, a sindelfingeni mérnökök továbbfejlesztették. A fényszórók pásztázás-tartománya 12-ről 15 fokra növekedett, így a szűk kanyarokat még jobban képes megvilágítani. A tompított és távolsági országúti világítás-funkcióban üzemelő aktív kanyarmegvilágítás nál a bi-xenon fényszórók automatikusan követik a kormány elfordulását. Ezzel mintegy 90 százalékkal javul a kanyarok megvilágítottsága.
Az intelligens világítás része a kanyarodó világítás , amelynél a megfelelő oldali ködfényszóró automatikusan kiegészítőleg bekapcsol, ha a vezető az irányjelzőt üzemelteti vagy a kormánykereket elfordítja. Ezáltal megvilágításra kerül az autó előtti környezet oldalra mintegy 30 méter távolságig . Ez a kanyarodó világítás 40 km/h sebességig kapcsolódik be.
A mérnökök a jövőben világítódiódás fényszórókat alkalmaznak. Azzal kalkulálnak, hogy a fehér multichip-világítódiódák néhány éven belül ugyanolyan hatékony teljesítménnyel fognak működni, mint a mai xenon-lámpák. A kis helyigény és a kimagasló élettartam mellett a diódák a járművilágítás terén további előnyökkel is bírnak. Ha több LED-et úgynevezett „Array“-sorozatba kapcsolják, az egyes világítódiódák egyénileg vezérelhetők, szabályozhatók, lehetővé téve a fényelosztás mindenkori menetszituációhoz való villámgyors igazítását.
Ezen túlmenően a világítódiódák igen gyors alkalmazkodás-képessége egy újfajta adaptív távolsági világítás-kapcsolást tesz lehetővé, amelyet a Mercedes-Benz szakemberei jelenleg gyakorlati próbáknak vetnek alá. A szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli a szembejövő járműveket és kikalkulálja távolságukat. Ezen információkat felhasználva az elektronikus vezérlőberendezés folyamatosan kapcsolgatja a távolsági világítást, így kerülve el a szembejövő autóvezető elvakítását és biztosítva a lehető legnagyobb látótávolságot.
A jövőben a féklámpákban is nagyobb szerephez juthatnak a világítódiódák . A Mercedes-Benz fejlesztőmérnökök a gyors fényszignálokat egyidejűleg adattovábbításra is kívánják használni. Példának okáért a fényimpulzusok információkat hordozhatnának az elől haladó fékezési lassulásának mértékéről, mely adatokat a saját jármű fékasszisztense felhasználhatna a féknyomás tényleges helyzetnek megfelelő alakításához.