2006. szeptember. 26. 20:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 26. 18:57 Autó

Mesterművel koronázza meg kupéhagyományait a Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz az új CL-osztállyal koronázza meg több mint 50 évre visszanyúló kupé-hagyományait.

© daimlerchrysler
Az olyan Mercedes-Benz fejlesztések, mint az aktív ABC-futómű (Active Body Control), az öt világítási funkcióval rendelkező intelligens világítás rendszer és a Pre-safe preventív utasvédelem a szériafelszerelés részét képezik. Ezen túlmenően a luxus-kupé a Pre-safe fékkel új dimenziókat tár fel a járműbiztonság területén: ez az egyedülálló rendszer a járművet balesetveszély esetén automatikusan lefékezi. A motorok palettájából két erőteljes, egy nyolc- és egy tizenkét hengeres motor választható. A motorok jelentősen nagyobb teljesítményt és nyomatékot, valamint a Mercedes-Benzzel szemben támasztott elvárásoknak megfelelő példaértékű menetkultúrát kínálnak.

Az új CL-osztály a stuttgarti autógyár legfrissebb mesterműve. A luxus-kupé mind jövőbemutató műszaki innovációival, mind külső megjelenésével egy új Mercedes-Benz stílus megteremtésének úttörője. A jármű formatervezésének ismertetőjegye a markáns és feszes vonalak nagy, nyugodt felületekkel való váltakozása, amely a kupénak különleges kifejezőerőt kölcsönöz, valamint kihangsúlyozza a jármű erős és öntudatos karakterének nyugodt és erőteljes vonásait.

© daimlerchrysler
Megfigyelhető a jól ismert Mercedes-Benz jegyek időszerű interpretálása, harmonikus összhangot képezve a tradicionális és a modern stílus között. Jó példa erre a jellegzetes hűtőrács széles króm lamellákkal, valamint a C-oszlop kialakítása. Az egyedülálló, lefele enyhén keskenyedő oszlopkonfiguráció a nagy Mercedes-Benz kupék tipikus ismertetőjegye, melynek gyökerei még az 50-es évekre nyúlnak vissza: első alkalommal 1956-ban jelent meg ilyen formatervezésű, feltűnést keltő C-oszlop a 220 S/SE típusban (W 180/W 128 modellsorozat); az ezt követő 220 SE Coupé modellt (W 111/112) néhány évvel később újra tökéletesítették.

Klubhangulat a beltérben

© daimlerchrysler
A CL 600 csúcsmodellben exkluzív bőrkárpit, kézi válogatású nyárfa, díszvarrásokkal steppelt Alcantara belső tetőborítás, designo formatervezésű ülések, krómozott küszöblécek és a bőrkeretbe foglalt szőnyegek gondoskodnak az első osztályú klubhangulatról gondoskodnak. Ezen kívül a masszázs- és ülésszellőzés funkcióval rendelkező menetdinamikai multikontúr ülés, a merevlemezes navigációs rendszer, a DVD-váltós „Logic7“ hangrendszer és a kulcsnélküli hozzáférési- és indításjogosultsági rendszer mind a szériafelszerelés részét képezik.

Az elődmodellel szemben a Mercedes-Benz új csúcsmodellje csak kis mértékben növekedett. 5065 mm hossza, 1871 mm szélessége és 1418 magassága mellett így a karosszéria 75 mm-rel hosszabb, 14 mm-rel szélesebb és 20 mm-rel magasabb, mint eddig. A jármű mind a négy utasülésen az eddiginél több komfortot kínál. A csomagtér befogadóképessége 40 literrel, 490 literre növekedett.

Kevesebb kapcsoló, több funkció

© daimlerchrysler
Az S-osztályban már világszerte bizonyított, új fejlesztésű kezelési koncepció tökéletesíti autó és vezetőjének összjátékát. A kezelés legfontosabb előnye a gyakran használt funkciókhoz való gyors hozzáférés, ilyenek az autórádió, a DVD-lejátszó, a telefon vagy a navigációs rendszer. Ezeket a rendszereket megszokástól függően vagy a középkonzolon található kapcsolók, vagy a multifunkciós kormányon elhelyezett billentyűk megnyomásával vagy a középkonzolon egy vezérlő segítségével lehet működtetnii.

A szériafelszerelés részét képező klímaautomatika négy egymástól függetlenül szabályozható hőmérsékleti zónával szintén az új kezelési koncepció része.

Futómű, világítás, biztonság (Oldaltörés)



© daimlerchrysler
Az új Mercedes-Benz kupéban szériafelszerelésben olyan műszaki fejlesztések kerülnek bemutatásra, amelyeket világszerte egy márka sem kínál. Ilyen például az Active body control (ABC) rugózási rendszer, amelynek legújabb, még erősebb teljesítményű változata még több komfort mellett eddig nem ismert menetdinamikai optimumot kínál. Az ABC-szenzorjelek és a tengelyeken speciális hidraulikahengerrel szinte teljes mértékben kompenzálja a karosszéria szokásos billegő- és bólogató mozgásait elindulásnál, kanyarmenetben vagy fékezéskor. Ez másodpercek tört része alatt játszódik le, a csillapítás villámgyorsan alkalmazkodik a mindenkori menethelyzethez. 60 km/h sebességtől az ABC folyamatosan akár tíz milliméterrel csökkenti a karosszéria magasságát, így a légellenállás csökken és a menetstabilitás tovább nő.

Szintén egyedülálló fejlesztés az autózást sötétben még biztonságosabbá tevő intelligens világítás rendszer. Ez a rendszer a bi-xenon fényszórókkal a CL-osztály szériafelszereltségének része, öt világítási funkciót kínál, amelyek menet- és időjárási viszonyoktól függően lépnek működésbe: az új országúti fény az eddigi tompított fényszórónál világosabban és szélesebben világítja meg az útpálya bal oldalát.

A 90 km/h sebességtől aktivizálódó autópálya fénynél egyenletes, messzire nyúló fénykúp keletkezik, amely az utat teljes szélességében megvilágítja. A fénykúp középpontjában a jármű vezetője 50 méterrel még előbbre lát. Újdonság ezen kívül a bővített funkciójú ködfény , amely megkönnyíti a ködben való tájékozódást. Az aktív kanyarfény és a kanyarodófény szintén a CL-osztály szériafelszerelésének része.

A Mercedes-Benz a világon elsőként fejlesztette ki azt a preventív utasvédelmi rendszert, amely a balesetveszélyes helyzeteket már csírájában felismeri és ennek megakadályozására elővigyázatosságból védelmi rendszereket aktivál: Vészfékezés vagy megpördülés esetén a rendszer az első utasülést kedvező pozícióba állítja úgy, hogy ütközés esetén a biztonsági övek és a légzsákok a lehető legjobban működhessenek. A menetdinamikai multikontúrülés légpárnái felfújódnak (szériafelszerelés a CL 600-ban), ezek körülfogják és kitámasztják a vezetőt és az első utast. Kritikus, a keresztirányú erőktől befolyásolt menethelyzetekben automatikusan bezárja az oldalsó ablaküvegeket és a tolótetőt.

Éjjellátó-asszisztens, infravörös fényszórók, tolatókamera, hangvezérlésű autórádió, DVD-váltó és navigáció valamint a keréknyomás-ellenőrzés további olyan külön kívánságra szállítható a Mercedes-Benz asszisztens rendszerek, amelyek még több menetbiztonságot és komfortot kínálnak.

Nyolc- és tizenkét henger jelentősen nagyobb teljesítménnyel

© daimlerchrysler
A Mercedes-Benz jelenleg legnagyobb teljesítményű motorjaival az új luxus-kupé országúton és autópályán egyaránt minden kihívásnak megfelel. A CL 500 nyolchengeres motorjának teljesítménye 285 kW/388 LE, maximális nyomatéka 530 Nm 2800-as fordulattól. Az új fejlesztésű motor ezzel az eddigi V8-as motort teljesítményében 26, nyomatékában 15 százalékkal múlja felül. Négyszelepes technika, változtatható Shifting-vezérműtengely, kétfokozatú szívómodul és keverőcsappantyú a szívócsőben – ezekkel az újdonságokkal az új V8-as motor lökettérfogat-kategóriájának legmodernebb és legnagyobb teljesítményű darabja. A 0-ról 100 km/h sebességre történő gyorsuláshoz a CL 500-nak mindössze 5,4 másodpercre van szüksége (előd modell: 6,3 másodperc).

A CL 600 motorházában egy modern biturbó tizenkét-hengeres motor nyújt meggyőző teljesítményt. A Mercedes-Benz mérnökei a motort sok részletében továbbfejlesztették, így az elődmodellhez képest 12 kW/17 LE teljesítménytöbbletet értek el, ami a teljesítmény 380 kW/517 LE-re növekedését jelenti. A maximális nyomaték újabb 30 Nm-rel 830 Nm-rel nőtt, ez már 1900-as fordulattól rendelkezésre áll és 3500-as percenkénti fordulatig állandó marad. Az új CL 600 mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsul (előd modell: 4,8 másodperc) álló helyzetből 100 km/h sebességre. A jelentősen nagyobb teljesítmény ellenére a V12-motor 100 kilométeren 0,4 liter üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt, mint az eddigi CL 600.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.