2006. október. 16. 11:34 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. október. 16. 11:30 Autó

Intelligens biztonságot kínál az új Mercedes

Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.

© daimlerchrysler
A klasszikus üzleti limuzinok között az E-osztály 30 százalékos piaci részesedésével vezető helyen áll Nyugat-Európában. Németországban a felső járműkategóriát vásárló limuzin vásárlók 38 százaléka döntött az E-osztály mellett és ezzel hazájában négy éve piacvezető. 2002 tavasza óta a Mercedes-Benz E-osztályból kereken egymillió darab kelt el - 860 ezer limuzin és 140 ezer kombi T-modell. 1946 óta a Mercedes-Benz összesen tízmillió darab felsőkategóriás limuzint gyártott. 2006 júniusában jelent meg az E-osztály még dinamikusabb koncepciója, iránymutató újításokkal és értékesebb szériafelszereltséggel. 29 modellváltozat – 16 limuzin és 13 T-modell- közül lehet választani. 100 kW/136 LE-től 378 kW/514 LE-ig tartó teljesítmény határokkal túlszárnyalja az E-osztály eddigi modellprogramját (90 kW/122 LE-től 350 kW/476 LE-ig) és versenytársait is ebben a lökettérfogat kategóriában.

Az új E-osztály továbbra is iránymutató újdonságokkal őrzi meg trendteremtő helyzetét a személygépkocsik biztonsága területén: a limuzin és T-modell szériában rendelkezik a preventív PRE-SAFE rendszerrel, amely fenyegető veszélyhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Ezzel az övek és légzsákok ütközés esetén a legjobb hatásfokkal képesek védeni. Hasonlóan egyedülálló az E-osztályban szériafelszerelésként elérhető NECK-PRO-fejtámasz is. Szenzorvezérléssel a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó vezető és oldalülésen ülő fejét. Ezzel az ütközésre aktivizálódó fejtámasszal a visszacsapódó fej okozta, nyaki gerinccsigolyák túlhajlásból adódó sérülésének esélyét csökkenti.

A ráfutásos balesetek csökkentése érdekében az új E-osztályt villogó féklámpákkal szerelték fel. Hatásosabban figyelmezteti a követő jármű vezetőjét a hagyományos féklámpákhoz képest. A Mercedes-Benz kutatómérnökeinek teszteredményei alapján átlagosan mintegy 0,2 másodperccel rövidíti meg a reakcióidőt a vészhelyzetben villogó féklámpa. A fékút ezzel, például 100 kilométer/óra sebesség esetén 5,5 méterrel rövidül.

A Mercedes-Benz az E-osztály utasvédelmét is konzekvensen fejlesztette tovább. Ezzel a limuzin és T-modellek a világszerte elismert legszigorúbb amerikai, 80 km/h sebességgel végzett hátfalütközés-teszten, valamint az új amerikai ütköztetési szimulációnak, a nehéz terepjáróval való oldalütközési törésteszten feleltek meg. A mai napig több mint 330 töréstesztet végeztek E-osztályú személygépkocsikkal.

© daimlerchrysler
A világon először az E-osztály új generációja nyújtja az adaptív reflektorrendszert, amely minden menet- és időjárási helyzethez alkalmazkodik, ezáltal jelentős többletet nyújt a biztonságos közlekedéshez. A limuzin és T-modellhez rendelhető Intelligens Világítási Rendszer alapja a xenon fényszóró-rendszer, amely öt különböző világítási módot tesz lehetővé: az új országúti világítás a bal útszélt erősebben és távolabbra világítja meg, mint a korábbi megoldás. A vezető számára a látástávolság kereken tíz méterrel növekedett, ennek köszönhetően hamarabb lehet észrevenni a közlekedés többi résztvevőjét, illetve az útakadályokat.

Nőtt a motorok teljesítménye (Oldaltörés)



Az E-osztály új generációjának tíz motorja közül hat új, illetve továbbfejlesztett. Akár 60 kW/82 LE-vel többet teljesítenek és nyomatékuk 70 Nm többletet is nyújthat. Ennek ellenére üzemanyag fogyasztásuk a korábbi modellek példás szintjén maradt: minden harmadik „E“ típustáblával rendelkező Mercedes-Benz átlagban egy literrel kevesebbet fogyaszt 100 kilométerenként. Az új E 220 CDI 170 lovas, maximális nyomatéka 400 Nm, ára 11,395 millió forint. Fogyasztása 100 kilométeren 6,2, a T-modellé 7,1 liter. Az új hathengeres 224 lovas dízelmotor az E 320 CDI modellben igazán jól húz, maximális nyomatéka 510-ről 540 Nm-re növekedett. Induló ára 13,894 millió forint.

© daimlerchrysler
Az Egyesült Államokban az E 320 CDI modell az első dízelmotoros személygépkocsi a felső osztály szegmensben. A Mercedes-Benz a 2007-es modellévtől jelenik meg az USA-ban első ízben a piacon szériában jövőbemutató BLUETEC-technologiával szerelt dízeljárművel , amelynek nitrogén-oxid kibocsátása jelentősen csökkent.

Az E-osztály motorprogram csúcsán 2006 közepétől az új fejlesztésű nyolchengeres, 5,5 liter lökettérfogatú, 388 lóerő teljesítményű benzinmotor áll. A korábbi V8-al szemben 26 százalékkal nagyobb teljesítményre képes. Forgatónyomatéka 530 Nm, amely jelentős, mintegy 15 százalékos emelkedést jelent korábbi maximumához képest. Ezáltal az E 500 sportkocsikra jellemző menettulajdonságokkal rendelkezik: nulláról 100 km/h sebességre 5,3 másodperc alatt gyorsul, így 0,7 másodperccel előzi meg az előző E 500-ast. Induló ára 19,74 millió forint.

A Mercedes-AMG-től származik az új E 63 AMG. V8-as szívómotorja 378 kW/514 LE-t fejt ki, maximális nyomatéka 630 Nm. Ezzel az E 63 AMG minden idők legerősebb E-osztálya lett. Induló ára 27,376 millió forint.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.