A Facebookon indított kampány segítségével avatkozott volna be a novemberben esedékes képviselőházi választásokba egy egyelőre nem azonosított politikai erő. A jelek alapján igen nagy a hasonlóság a 2016-os választásba történt – később azonosított – orosz beavatkozással.
Összehangolt politikai kampány jeleire bukkantak a Facebookon. A közösségi oldal üzemeltetőinek magyar idő szerint kedden este közzétett jelentése szerint valakik egyértelműen a novemberben esedékes félidei választásokat kívánták befolyásolni az Egyesült Államokban. Több olyan Facebook-oldalt, és nem valós adatokkal rendelkező profilt is azonosítottak, amelyeket bizonyíthatóan a kampányba való beavatkozás céljából hoztak létre ismeretlenek.
Az amerikai választási rendszerben az elnököt négy évre, de a képviselőház a tagjait csak két évre választják, a szavazók novemberben járulnak majd az urnák elé. Ekkor dől el a szenátus tagjai nagyjából egyharmadának sorsa is. Az őszi választást szakértők azért is jelentősnek tartják, mert esély mutatkozik rá, hogy a demokraták általa jelentősen gyengíthetik Donald Trump elnöki hatalmát.
Azt nem tudni, pontosan mely ország és így melyik politikai szervezet állhat a Facebook által lefülelt kampány mögött. Oroszországi IP-címeket ugyan nem találtak egyik érintett fiók esetében sem, de a befolyásolási módszerek hasonlóak az elnökválasztási kampány során használtakhoz.
A választás befolyásolására létrehozott fiókokkal nem csak a Facebookon, hanem az Instagramon is gyanús tevékenységet folytattak.
Az eseményeknél is trükköztek
A jelentés szerint a kampány mögött állók 11 ezer dollár értékben vásároltak hirdetéseket a Facebookon és az Instagramon. Ezeket amerikai és kanadai dollárban fizették ki. Az első hirdetést még tavaly áprilisban, az utolsót pedig most júniusban hozták létre. Emellett különféle eseményeket is kreáltak, amelyekkel a saját tartalmaik terjedését igyekeztek elősegíteni.
A Resisters címen működő oldal egyik eseménye például egy augusztus 10 és 12. között esedékes tüntetéshez gyűjtött résztvevőket, érdekessége pedig, hogy valódi felhasználókat is bevonzott. Ezt a kampány kitalálói szabályosan működő Facebook-oldalak segítségével érték el, miután az ismeretlenek az eseményhez köthető fontosabb tudnivalók megosztására kérték a mit sem sejtő adminokat. Ezzel pedig – tudtuk nélkül – hozzájárultak, hogy a befolyásolásra alkalmas esemény (és így a tartalom) nagyobb érdeklődésre tegyen szert, így megszólítva még több felhasználót.
2016-ban óriási botrány kerekedett, amikor kiderült: a Facebookon terjedő propagandával az oroszok befolyásolmi tudták az amerikai elnökválasztás eredményét. Azóta arra is fény derült, hogy az orosz vonalról finanszírozott hirdetések az Egyesült Államok Facebook-felhasználóinak több mint felét elérték.
A Facebook közlése szerint az üggyel kapcsolatos információikat továbbították az amerikai bűnüldözői szervek, valamint a Kongresszus felé. Az esetet úgy tudni, az FBI is vizsgálja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.