Piackutatók szerint 2015-re Magyarországon több okostelefont adnak majd el, mint hagyományos készüléket. Még megdöbbentőbb azonban egy frissebb felmérés eredménye: világszinten 2014-re többen használnak majd mobilkészüléken internetet, mint számítógépen. A trendek egyértelműen mutatják, az internet jövője: a mobilitás.
Korábban részletesen írtunk már az okostelefonok megállíthatatlan térnyeréséről, és arról, hogy az IDC piackutató szerint négy év múlva több okostelefont adnak majd el a kereskedők, mint hagyományos készüléket. Ez a jóslat vajon magával hozza majd az internet-használati szokásaink drasztikus megváltozását is? A tegnap megrendezett Smartmobil’11 konferencia előadói szerint mindenképpen.
Az okostelefonok egyik fő vonzereje az állandó online jelenlét. Egy ilyen készülék akkor tud igazán együtt élni a felhasználójával, ha az online jelenléte nincs korlátok közé szorítva. Legyen szó akár iPhone-ról, akár androidos, akár windowsos vagy bármely egyéb platformú mobilról, könnyedén böngészhető vele a Facebook, ráadásul nem is webes felületen, hanem a minden platformra külön-külön megírt, könnyedén használható alkalmazás lehetőségével. Így élményeink, fotóink, véleményünk megosztása pillanatok kérdése. Rövid, velős vélemény publikálásához talán alkalmasabb a Twitter, ahol 140 karakteres bejegyzések tehetők közzé. Érdemes böngészni a konferencia Twitter-csatornáját, ott a rendezvényen is jól lehetett követni, hogy a párhuzamos előadások közül éppen melyik érdekes, vagy éppen melyik előadó felejtett el rendesen felkészülni az előadására. Egy olyan konferencián, ahol a 700 résztvevőből mindenkinek okostelefon volt a kezében, a twittercsatorna igen pörgős volt.
A Facebook és a Twitter csak két módja annak (a sok ezerből), hogy információkat osszunk meg magunkról, de ennél talán még fontosabb, hogy a nagy érintőképernyővel ellátott okos mobiltelefonok kiválóan alkalmasak médiafogyasztásra is, és – talán nem meglepő – a tartalomnak nem kell feltétlenül a készüléken lennie, elég, ha hozzáférhető az interneten. A webböngészés annyira alapvető elvárás, hogy egy hagyományos, olcsó mobiltelefon is képes rá, nem kell hozzá okostelefonnnak lenni. A YouTube és egyéb flash videók megnézése már nagyobb erőforrást igényel, még az okosmobilok sem mind képesek rá, de érkezik már a konkurens technológia, a HTML5, amely bármely eszközön lehetővé teszi majd az interaktív, mozgóképes webes alkalmazások futtatását. Ahhoz, hogy híreket érjünk el az okostelefon képernyőjén, nem is kell feltétlenül a webböngészőt megnyitni a készüléken, elég, ha az alkalmazások között ott van a kedvenc médiaszolgáltató ikonja. Például a HVG alkalmazásai a legtöbb okostelefon-platformra elérhetők, így pár kattintással hozzájuthatunk a hvg.hu legfrissebb híreihez.
Lényeg a mobilitás
Szinte nincs olyan internetes aktivitás, amely ne lenne elképzelhető egy okostelefon kijelzőjén (igen, még megfelelő online játékok is vannak!), de ami ennél még fontosabb, az a kapcsolat „minősége”. Amikor az íróasztal mellett, vagy otthon ülünk a számítógép előtt, akkor a világhálón egy pici pont vagyunk a sokmillió hasonló pont között. Az internet fejlődése elhozta annak a lehetőségét, hogy ez a sokmillió pont, számtalan formában és módon kapcsolatba léphessen egymással, kommunikáljanak, gondolatot, eszmét cseréljenek, vagy csak folyamatokat generáljanak, nem is tudva a másik létezéséről. A lényeg azonban, hogy az internetet hagyományos módon, számítógépen használva (eltekintve persze a notebook+mobilnet párostól), egyfajta nem tudatos, sok-sok típusú kapcsolat részesei vagyunk. A hagyományos internet-hozzáféréshez képest az okostelefonok ezt egy magasabb szintre emelik: itt a sok-sok kapcsolat már megváltozik, és egy-(bárhol)-sok kapcsolat lesz belőle. Vagyis az okostelefonok terjedése egyrészt generál is internetes forgalmat, másrészt pedig megadja az internet-használatnak a mobilitás kényelmét, luxusát.
Rohamos fejlődés
Amíg az internetes kultúra, a netes világ fejlődése években volt mérhető, addig az okostelefonok, és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások esetében a mértékegység a hónap, vagy inkább a hét. Ezekben a pillanatokban is fejlesztők ezrei dolgoznak a világban különböző okostelefon-alkalmazásokon, hogy a kézben tartott internet még kényelmesebben használható legyen.
A fejlődést és az internet jövőjét jól mutatja a Morgan Stanley grafikonja, amelyen az látszik, hogy nem kell három év, és többen fognak mobil eszközök segítségével kapcsolódni a világhálóhoz, mint hagyományos számítógépen.
A felhasználó diktál
A Smartmobil’11 konferencián az okostelefont használó sok ezer emberről is kiderültek érdekes adatok. Az Ipsos kutatása szerint a 18 évesnél idősebb internethasználók között 24 százaléknak már van okostelefonja, akiknek még nincs, azok közül pedig 47 százalék tervezi a vásárlást, viszont mindössze 22 százalék gondolja úgy, hogy ezt egy éven belül megteszi.
A válaszadók kétharmada mondta azt, hogy 30 ezer forintnál többet nem tervez okostelefonra költeni, vagyis ez az árszínvonal kellene ahhoz, hogy 2011 az okostelefonok éve legyen. A jelenlegi trendeket figyelembe véve várható, hogy idén karácsonyra elérhetők lesznek a kedvező árú – leginkább androidos – modellek. Ezzel is egy lépéssel közelebb kerülünk ahhoz, hogy az internet végleg mobil (is) legyen.