2009. augusztus. 11. 12:41 MTI Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 11. 12:39 Tech

Több pénzt költünk, ha vásárlás előtt édességet fogyasztunk

Bevásárlás előtt jobb, ha nem nassolunk csokoládét vagy más édességet, mert ilyenkor hajlamosabbak vagyunk magasabb árat fizetni - ezt első ízben sikerült bizonyítani német kutatóknak.

A friedrichshaveni egyetem marketingkutatói vizsgálatukat egy láncreakcióra alapozták, amelyet glükóz - szőlőcukor - indít el. A glükóz inzulintermeléshez vezet, amely a triptofán nevű hírvivő molekulát aktiválja. Ez az agy jutalomközpontjában szerotonin, az úgynevezett boldogsághormon elválasztásához vezet.

A kísérlet során a résztvevőknek 80 gramm glükózt tartalmazó vizet kellett inniuk. Az egyik kontrollcsoport csak vizet kapott, a másik semmit. Ezt követően alapvető fogyasztási cikkeket tettek eléjük. Meg kellett mondaniuk, mennyire tartják reálisnak az azokon szereplő árakat. Amennyiben nem voltak elégedettek az árral, javasolniuk kellett egy számukra megfelelő árat.

A pénztárca ellensége?
© Dripnet

A cukros vizet ivó csoport sokkal gyakrabban találta reálisnak a javasolt árat. Ezen felül árjavaslatai is felülmúlták a kontrollcsoportokéit. Világosan látszott tehát, hogy a kísérleti csoport másképp ítélte meg az árakat, mint a másik két csoport. Még a kutatókat is meglepte, hogy sejtésük ilyen egyértelműen beigazolódott - írja a Die Welt című német lap internetes kiadása.

Még korai lenne azonban olyan következtetéseket levonni, hogy egy jó cukros kávé elfogyasztása egy ártárgyalás során, vagy a szupermarket bejáratánál elhelyezett ingyenes csokiszeletek rábeszélik a vásárlót a drágább termékekre. A pontos hatásmechanizmusok megismerése még egy darabig foglalkoztatni fogja a tudományt.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.