Tech techline.hu 2008. január. 09. 08:00

DirectX 10: nem válik be a Microsoft nagy trükkje?

A DirectX 10 valóban forradalmi újításokat hozott a Directx9-hez képest, és...

A DirectX 10 valóban forradalmi újításokat hozott a Directx9-hez képest, és bár sokszor hallottuk már azt, hogy „ezután úgy néz majd ki a játék, mint az élet”, a Crysist, Hellgate London-t vagy a Flight Simulatort látva el kell ismerni, ezúttal tényleg nem járnak olyan messze az igazságtól, akarom mondani a valóságtól. A lenyűgöző grafikai megoldásokat azonban nem élvezheti mindenki. Az XP-t használókat a Microsoft teljesen kizárta az élvezetből, a Directx10 ugyanis csak és kizárólag a Vistára telepíthető. Így állhat elő az a helyzet, hogy míg egy-egy játék fut XP-n és Vistán is, a DX10 nyújtotta vizuális élmény csak a Vista felhasználóknak elérhető. Jogosan merülhet fel a kérdés: ha a Microsoft egészen a DirectX9-ig képes volt XP-re fejleszteni, akkor a 10-es verzió miért nincs XP-re?

Nyilvánvalóan szükség van valamire, hogy átcsábítsák a felhasználókat a lassan egészen kiforrottá és egyre közkedveltebbé váló XP-től az új operációs rendszerre, és erre – a látványos Aero kezelőfelületen kívül - az eddigi egyetlen valóban hatásos csali az új DirectX. Ezt értjük is, de azért egy, a világ túlnyomó részét kiszolgáló rendszer esetében nem a legkorrektebb dolog leállítani a grafikai kiszolgálókészlet frissítését. A Microsoft azzal védekezik, hogy ők már a legendák ködébe vesző Longhorn idején is az új kernelre fejlesztettek, és az XP-re való átírás borzasztóan sok munkát venne igénybe.

DirectX9 és DirectX10: A szépségért fizetni kell, meg Vistát venni

Nem tudjuk persze, hogy ez igaz-e, de valószínű, hogy ha könnyen meg lehetne oldani a problémát, akkor azt megtette volna már más. Tavaly nyáron arról érkeztek hírek, hogy egy 19 éves programozó elvágta a redmondi csomót, és felrakta az XP-re a DirectX 10-et.
Később egy másik programozócsapat is hasonlót jelentett be, bár ők csak annyit állítottak, hogy lehetővé tették két, kizárólag DirectX 10 kompatibilis játék futását az XP-n. Idővel kiderült, hogy valóban lehetséges a truváj, de azon az áron, hogy a DirectX 10-es trükkök elvesznek, és a teljesítmény is erősen csökken. 

Hozzá kell tenni, hogy ez csak annyit bizonyít, hogy a Microsoft legkevésbé korrekt húzása az volt, hogy rávett cégeket arra, hogy olyan játékokat adjanak ki, amelyek csak a Vistán futnak, miközben egy pelyhedző állú programozó is meg tudná oldani, hogy a játékok XP alatt is fussanak, habár nem a legújabb csili-vili trükkökkel.
A játékgyártók valószínűleg nem akarnak majd vásárlókról lemaradni a Vista kedvéért, és ezért jó darabig a DirectX 9-cel is elboldogulunk majd, és ha mégsem, segítenek majd a hobbiprogramozók. Az új trükkökhöz meg egyébként is erős hardver kell. Egészen addig, amíg nem vagyunk hajlandóak súlyos tízezreket kiperkálni egy DirectX 10-et támogató videokártyáért (a régi kártyánkat a legelvetemültebb hacker sem tudja kompatibilissá tenni), és egy azt meghajtani képes gépért, addig nem sokat számít az egész DirectX-es mizéria, mert úgysem tudnánk futtatni egy darab DirectX10-es játékot sem a drága pénzen vett Vistán.
A konklúzió tehát az, hogy szomorúságra csak annak a gamernek van oka, akinek pont a Vista megvásárlása előtt fogy el a pénze, miután pár százezret már sikerült a gépére költenie. Ez pedig valószínűleg nem tömegjelenség. Kiváncsiak vagyunk a következő Microsoft „trükkre”: lehet, hogy az Internet Explorer vagy a Messenger legújabb verziója is csak Vistán lesz majd hajlandó települni?


Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.