Világ Balizs Benedek 2024. december. 29. 12:10

Minden, amit eddig tudunk a dél-koreai repülőgép-katasztrófáról

Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.

Helyi idő szerint reggel 9:03-kor kényszerleszállást hajtott végre a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó utasszállítója a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren, a gép azonban nem tudott megállni, a repülőteret határoló falnak csapódott, kettétört, majd lángba borult.

A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, amint a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni.

Az egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. „Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.

Egy másik szemtanú a repülőtértől 4,5 kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett. „Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes” – mondta, és hozzátette, hogy ezután „egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor újabb robbanás követett”.

Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást”, majd később egy „hangos robbanást”.

A járaton 181-en utaztak, 175 utas és a hatfős személyzet, a helyi tűzoltóság szerint azonban két ember kivételével mindenki meghalt. Ezt később a helyi hatóságok is megerősítették. A túlélőket sikerült kimenekíteni a roncsok közül, majd a közeli kórházba szállították őket kezelésre. A tisztviselők közlése szerint a járaton utazó 175 utas közül 173 koreai, kettő pedig thai állampolgár volt. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.

Légikatasztrófa Dél-Koreában
Yonhap / AFP

Szakértők szerint a fapados légitársaság stabil múlttal rendelkezik a biztonságot illetően, ez volt ugyanis az első halálos baleset a Jeju Air 2005-ös indulása óta.

Dél-Korea megbízott elnöke, Csoj Szang-mok megérkezett a helyszínre és elrendelte, hogy „minden rendelkezésre álló felszerelést és személyzetet mozgósítsanak” a repülőtéren zajló mentési munkálatokhoz. „A vigasztalás szavai nem lesznek elégségesek a családok számára, akiket ilyen tragédia ért” – mondta az elnök.

A Jeju Air vezérigazgatója, Kim E-bae hivatalos bocsánatkérést tett közzé, amelyben azt írja,

mindenekelőtt részvétünket és bocsánatunkat fejezzük ki a balesetben életüket vesztett utasok családjainak. Jelenleg a baleset okát nehéz megállapítani, és meg kell várnunk az illetékes kormányzati szervek hivatalos vizsgálati eredményeit. Az okoktól függetlenül, vezérigazgatóként felelősséget érzek a történtekért.

A hivatalos okot egyelőre ugyan nem ismerjük, de a hírek arról szóltak, a futómű meghibásodását az okozta, hogy a gép madárrajjal ütközött a leszállás előtt. A hatóságok szerint az időjárási körülmények is közrejátszhattak a balesetben.

A bangkoki az első nemzetközi járat a muani reptéren, mindössze három hete, december 8-án indult el.

Légikatasztrófa Dél-Koreában
Yonhap / AFP

Mi okozhatta a balesetet?

Bizonytalanság övezi szakértők körében a dél-koreai repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést. A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.

A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését

– mondta az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta, „soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”. Dell és Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

Szakértők egybehangzó véleménye, hogy a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. Utóbbi elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

Hirdetés