Beszélő zongora
Mielőtt művészetét ízekre szedném, le kell szögeznem: nem kis fegyvertény, hogy becslésem szerint mintegy kétszáz ember gyűlt össze a Pesti Vármegyeház díszudvarán Hegedűs Endre csütörtök esti hangversenyére. Jegyvásárlók-e vagy ismerősök, teljesen mindegy – annyi biztos, hogy lelkes hívek, akik minden bizonnyal régóta követik pályáját.
Hegedűs Endre zongoraestje
július 10., Pesti Vármegyeház díszudvara
Hegedűs Endre Vannak elszánt hívei © Gramofon |
Voltak még hiányosságok az egyébként kellemes hangulatú esten. A Holdfény-szonáta (eredeti nevén: cisz-moll szonáta, op. 27/2) nevezetes első tétele nélkülözte a zeneszerző által a kottában is kért érzékenységet (delicatissimamente), a c-moll „Pathétique” szonáta (op. 13) egy-egy nehezebb passzázsánál pedig érezni lehetett, hogy a hibátlanság érdekében Hegedűs nagyon koncentrál. Furcsa volt, hogy a Pathétique tragikus hangvételű, nyughatatlan fináléja után a közönség felé már mosollyal az arcán pattant fel a művész a hangszertől. Tetszett viszont ennek a műnek az első tétele: megvolt benne a beethoveni erő és akarat, a fojtott feszültség, a robbanékonyság.
Nagy dobása volt Hegedűsnek a híres Bach-chaconne Busoni-féle átirata a d-moll hegedűpartitából. Nem divat játszani, nem is sokan veszik a bátorságot hozzá, én is most hallottam először élőben. Érdekes módon, a Bach-remekhez hozzátett sok-sok ciráda és „pedálszósz” ellenére, ennél a darabnál néhány ütemig sem éreztem, hogy a művész küzdene az anyaggal. Hegedűs Endre kiváló képességekkel megáldott pianista, egyúttal jellegzetes jelensége a rendszerváltás utáni koncertéletnek. Többnyire maga rendezi hangversenyeit, próbál felszínen maradni. Mint ő maga is mondta, ennek előnye, hogy akkor játszik, amikor akar, és azt, amit akar. Talán már van annyira népszerű egy bizonyos közönségréteg körében, hogy rendkívül változatos repertoárjából több kuriózumot is elővehetne. De mindenekelőtt: a művész – ha művész – ne szavakkal, hanem művészetével kommunikáljon. Azzal taglózzon le, azzal lelkesedjen, azzal lelkesítsen. Játékával mutassa meg és mutassa fel, mi a számára csodálatos, azzal bizonyítsa be, miért éppen azt a művet vinné magával a lakatlan szigetre.
Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely