MÁV Szimfonikusok: bőven elégséges szolgáltatás
Tapasztaljuk, hogy a vasúttársaság zenekara néha nem nyújt ideális szolgáltatást, ám ha a közlekedési körülmények valamivel jobbak, akkor képes nagyobb sebességre kapcsolni. Ez történt legutóbb, amikor a MÁV Szimfonikusok Kocsis Zoltán vezényletével, a Művészetek Palotájában léptek fel.
MÁV Szimfonikus Zenekar
Km.: Vadim Gluzman (hegedű), karmester: Kocsis Zoltán
június 26., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Vadim Gluzman Kimagasló Csajkovszkij-előadó © Gramofon |
Szeretjük alulértékelni Csajkovszkij Hegedűversenyét. Mert népszerű, mert könnyen fogyasztható, és mert nincs olyan koncertévad, hogy megúsznánk. Pedig egyszer-egyszer hallunk olyan szólistát, aki képes a mű mögé csábítani még a legkritikusabb, legpallérozottabb „zeneértőt” is. S miközben a színpad átrendezése alatt ezen morfondírozunk, próbáljuk felidézni, hogy Kocsis vezényelte-e már ezt a művet saját zenekara élén. Úgy emlékszünk, hogy az „ismeretlen” Csajkovszkij (Manfred, II. szimfónia) iránt komoly elkötelezettséget mutató Kocsis ezt a slágerdarabot még nem dirigálta. 2002-ig visszalapozva az NFZ naptárában nem is találjuk meg a művet – nyugtázzuk otthoni nyomozásunk eredményét. És mindjárt választ is kapunk a kérdésre, hogy az amúgy is irdatlanul sokat dolgozó Kocsis miért vállal fellépést a MÁV Szimfonikusokkal (is). Talán a mű kedvéért? Vagy a művet játszó szólistáért? Lehet, hogy is-is. Mindenesetre Vadim Gluzman miatt érdemes, mert ő épp az a hegedűs, aki képes a meggyőzésre. Gyönyörű, tiszta, olvadt hangon játszik, értelmesen tagol, virtuóz, nem önkényes, egyszóval: remek zenész. Jó volt Csajkovszkijt így meghallgatni.
Nem tartozik közvetlenül a tárgyhoz, de megfigyeltük: Kocsis vendégszólistái rendre ott maradnak a koncert második felére is. „Normális” utazó virtuóz ilyenkor szállodába, reptérre, étterembe megy. Nem tudok jobbat kitalálni, mint azt, hogy Kocsis miatt maradnak. Végülis ők ritkábban hallhatják, láthatják őt, mint mi. Jobban meg is becsülik. Richard Strauss ifjúkori szimfóniája, az Aus Italien került terítékre. Kocsis sem szeretteti meg a darabot. Most is a harmadik tétel a legjobb. A negyedikben viszont érezhetően visszavesz a harsogó közönségességből, és ezzel határozottan jót tesz az egésznek. A zenekar igyekvő, néha-néha még a saját árnyékát is átugorja. Megint jók a fafúvók, a vonósoknak pedig jól jött, hogy Falvay Attila személyében „kölcsönjátékos” ült az élükre.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely