Gazdaság hvg.hu 2017. augusztus. 04. 09:24

Ami működött a Malévnál, a Green Holidaysnál valószínűleg nem fog

Az Azénpénzem.hu megpróbált utánajárni, hogy a Green Holidays károsultjainak érdemes-e megpróbálkozniuk a bankjuknál az úgynevezett chargebackkel.

A Malév csődjénél jól működött a kártyás visszatérítés, és a Green Holidays károsultjai is felvetették már ezt a lehetőséget, de az Azénpénzem.hu szerint a helyzet most közel sem ennyire egyszerű. Sőt, inkább az valószínű, hogy ez az út ebben az esetben nem járható, persze, semmi sem lehetetlen.

A kártyakibocsátó bankja akkor kezdeményezi ezt a tranzakciót, ha a kártyabirtokos ügyfele vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra, vagyis a vállalkozásra. Ha tehát a vásárló bankkártyával rendezte a számlát, és úgy érzi, nem azt az összeget vonták le tőle, vagy nem kapta meg a terméket, vagy szerinte nem is vásárolt ilyen összegért, a saját bankjában eljárást indíthat, és visszakövetelheti a pénzét. Az ilyen eljárás alapvetően nem csődök esetén tekinthető járható útnak – emlékeztet a gazdasági portál.

Akik bankkártyájukkal vásároltak annak idején Malév-jegyet, a légitársaság csődje után a repülőjegy teljes árának visszatérítését kezdeményezhették a bankkártyájukat kibocsátó banknál. Erről 2012 februárjában a Magyar Bankszövetség tájékoztatót is közzétett.

A Green Holidays károsultjainál azonban más a helyzet, és jobb, ha egyáltalán nem számítanak semmilyen összehangolt intézkedésre. A portál bankoktól, pénzintézet jogászoktól többféle verziót is hallott. Ezekben az volt a közös, hogy itt sokszereplős ügyről van szó, a szerződések pedig, a repülőjegyekkel szemben, nem tipizálhatóak.

Az Azénpénzem.hu saját véleményként közli, hogy a Malév-chargeback alighanem a magyar kormány, a bankok és a kártyatársaságok alkujaként születhetett, egyszerinek és megismételhetetlennek tekinthető.

Ennek ellenére a bankkártyával fizető Green Holidays-károsultak tehetnek egy próbált, mert nem veszítenek vele semmi: a kártyát kibocsátó bankjukhoz fordulhatnak, és kezdeményezhetik a chargeback eljárást. Minden banknak saját szabálya és nyomtatványa van erre, amiről kötelesek felvilágosítást adni. Nem a bank dönt az ügyben, a pénzintézet is csak a nemzetközi kártyatársasághoz fordulhat.

zöldhasú
Hirdetés