Gazdaság hvg.hu 2011. augusztus. 25. 11:21

Mikor és milyen kereskedelmi központok nyílnak Budapesten és vidéken?

A magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca idén az első félévben elég megállapodott képet mutatott. Ezt a nyugodt állapotot már tavaly elérte.

A piac – bár alapvetően nyugalomban van – nem mutat egységes képet. A szereplői alkalmazkodtak a helyzethez, és kivárnak, amíg meg nem érkezik a fellendülés. „A jól kigondolt stratégiával indított, jó elhelyezkedésű beruházások kifejezetten jól futnak, ugyanakkor más bevásárlóközpontok még mindig szenvednek a válság hatásaitól” – mondta Koroknai Szabolcs, a Colliers International budapesti irodájának társigazgatója.

A belföldi keresletben nem volt érzékelhető változás az év első felében, a statisztikai adatok stagnálást vagy minimális visszaesést mutatnak a kiskereskedelmi forgalomban az előző év azonos időszakához viszonyítva. A lakossági fogyasztás az év eleji szja-átrendezés nyomán sem pörgött fel, a Colliers kiskereskedelmi piaci jelentése szerint az intézkedésnek semmilyen pozitív hatása nem volt. Emiatt a cég úgy értékeli, hogy a kilábalás elhúzódó folyamat lesz.

Colliers

Az év első felében csak egy nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuját, az Ablon által fejlesztett, 5600 négyzetméters Europeum a budapesti Blaha Lujza téren. Ez az első pár hónap tapasztalatai alapján sikeresnek látszik. Jó forgalmi adatokat produkált és a bérbeadottság is 80 százalék felett van, olyan bérlőkkel, mint a H&M, a Müller és a Deichmann. A központ inkább tekinthető „high-street – fő utca” jellegűnek, mint bevásárlóközpontnak. Ugyanakkor a Nagykörút környező részeibe is sikerült új életet lehelnie, ahol több új bolt is nyílt az elmúlt időszakban.

Colliers

Kezd helyreállni a Nagykörút Nyugati tér és Margit-híd közötti szakaszának kiskereskedelmi élete is, miután a hidat újra átadták a forgalomnak a felújítási munkálatok elkészültével. Emiatt a körútnak ezen a részén csökkent az üres boltok száma, a bérlők visszatértek.

Októberben nyílik meg az Orco meghatározó Váci1 luxus bevásárlóközpontjának (11 ezer négyzetméteres) első három emelete. Itt olyan boltok kapnak helyet, mint a Hard Rock Café és a Szamos Marcipán egy reprezentatív üzlete, valamint a Pinko illetve a Vilebrequin. A beruházás második fázisa majd 2012 őszén zárul le az újabb épületrészek megnyitásával. A felső szinteket adják majd át akkor, ahol többek közt lesz egy tetőtéri lounge étterem, valamint egy különleges turisztikai célú tér, amely az egész 1700 négyzetméteres negyedik emeletet elfoglalja majd.

Colliers

A Köki Terminál (55 ezer négyzetméter), az Árkád Szeged (34 ezer négyzetméter) és a Siófok Pláza (6 ezer négyzetméter) átadása szintén az év végéig esedékes. Ezeknél nehezebben megy a bérbeadás, a tulajdonosoknak sokszor hozzá kell járulniuk a boltok kialakításához is, hogy fontosabb bérlőket tudjanak az üzletházba vonzani.

Budapest domináns bevásárlóutcái, a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, ezek a helyszínek növekvő forgalmat mutatnak, különösen az Andrássy út. A Replay és a Sinequanone is új boltokat nyitott itt, de további felsőkategóriás termékeket forgalmazó üzletek nyitásáról több nagy nemzetközi márka is már a szerződés aláírásáig jutott.

Az Andrássy úti fejlesztések hatása lassan már érezhető a környező utcákban is. Például a Paulay Ede, a Hajós és a Nagymező utcában láthatóan emelkedik a bérlői aktivitás, különösen a helyi eklektikus és „designer” kiskereskedelmi üzletek nyílnak.

A bérleti díjakról Koroknai Szabolcs elmondta, hogy általában továbbra is alacsonyak, miután az elmúlt két évben 10–30 százalékkal estek. A legjobb helyszíneken azonban már sikerült stabilizálni vagy akár növelni is a bérleti díjaikat. A MOM Parkban például az új szerződéseknél kialkudott bérleti díj egyes esetekben jelentősen meghaladja azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Az erős érdeklődést mutatja, hogy a French Connection, a Stefanel, a H&M illetve a Vapiano is üzletet akar itt nyitni. Hasonlóan emelkedő a trend a Mammutban és az Aréna Plazában.

A Grand Fashion Outlet (GFO) nyitásra váró épülete. Átfazonírozzák a piacot
Colliers

Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013–2015-re tolódik. A következő két évben azonban a régebbi bevásárlóközpontoknál lehet elsősorban az aktivitás növkedésére számítani. Ezek ugyanis szeretnék a bérlői összetételüket megújítani, amihez vonzóbbá kell válniuk.

Budapesten a legnagyobb újdonságot mégis az első belvárosi outlet-központ nyitása hozza majd. A Róbert Károly körúti Material Center ugyanis, amely korábban lakberendezési központként működött, Grand Fashion Outlet (GFO) néven folytatja tovább. Az átadás 2012 tavaszára várható.

zöldhasú
Hirdetés