Kelet-Európában és Ázsiában bíznak a nagy sörgyárak
Kelet-Európában és Ázsiában bizakodnak a világ vezető sörgyártó cégei, mert ezekben a térségekben folyamatosan növekszik a fogyasztás, miközben a nyugat-európai országokban stagnál, csökken, vagy alig bővül. Legutóbb a dán Carlsberg és a hozzá tartozó Baltic Beverages Holding számolt be a kelet-európai és az ázsiai értékesítés növekedéséről.
A bevétel 7,8 milliárd koronára nőtt az egy évvel korábbi 7,4 milliárdhoz képest, ezen belül Nyugat-Európában 2 százalékkal 5,4 milliárd koronára emelkedett, Kelet-Európában 5 százalékkal, Ázsiában 28 százalékkal bővült.
A londoni Baltic Beverages Holding (BBH), amelynek többségi tulajdona van Oroszország legnagyobb sörgyárában, a Baltikában - 11,3 százalékkal 77 millió euróra (98 millió dollárra) növelte adó előtti eredményét az első negyedben, miközben árbevétele 14,9 százalékkal bővült. Bár Oroszországban a rendkívüli hideg miatt mennyiségben 1 százalékkal visszaesett az értékesítés, a cég arra számít, hogy az orosz piac évente 3-5 százalékkal fog bővülni a következő esztendőkben.
A BBH - amelynek 50-50 százalékban a brit Scottish and Newcastle és a Carlsberg a tulajdonosa - növekedésének fő forrása Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán és a három balti állam. Oroszország a világ leggyorsabban bővülő sörpiaca, a BBH tavaly 12 százalékkal növelte eladásait, miközben a globális sörpiac 6 százalékkal növekedett.
A többek között a Pilsner Urquellt gyártó SAB Miller csoport, a világ második számú söripari cége is elsősorban a kelet-európai piacoknak köszönheti forgalmának növekedését: a márciussal végződött évben az eladások mennyiségben 5 százalékkal bővültek Európában, ezen belül kiemelkedően nőtt a bevétel Oroszországban, Lengyelországban és Romániában.
A Heineken, a negyedik számú söripari csoport érdeklődésének a középpontjában is Oroszország áll, ott a cégnek 14 százalékos a piaci részesedése. A cég Kínában is terjeszkedik, de ott alacsonyabb profitrátával tudnak dolgozni, mint Oroszországban, ezért a következő években mindenképpen az orosz piacé az elsőbbség, emellett az Egyesült Államok is felértékelődik, mert ott alakul a legjobban a nyereségességi mutató.
A világelső belga InBev az elkövetkezőkben elsősorban a nyugat-európai piacot akarja megdolgozni, éppen mert ott az utóbbi időben nem szerepelt fényesen a cég.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.