ÁPV: eladás nélkül zárták le a Malév-tendert
Az ÁPV Rt. igazgatósága eladásról szóló döntés nélkül zárta le a Malév Rt. 99,95 százalékos részvénycsomagjának eladására kiírt tárgyalásos privatizációs eljárást - jelentették be az ÁPV vezetői pénteken.
Ferihegyért folyik a verseny |
Öt ajánlatot vettek fel a Budapest Airport Rt. (BA) rövidített privatizációs listájára - jelentette be az ÁPV. igazgatóságának elnöke, hozzátéve: a pénzügyi ajánlatok 202-390 milliárd forintos sávban helyezkednek el. Részletek |
Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke elmondta, a döntés üzleti, szakmai és foglalkoztatási szempontok értékelése alapján történt. Ezen kívül a Budapest Airport (BA) privatizációjával való összefüggéseket is vizsgálták - tette hozzá.
Mindezek mérlegelése után az igazgatóság úgy döntött, hogy a mostani ajánlatok bármelyikének elfogadása nem szolgálja teljes körűen az összetett privatizációs célkitűzések megvalósulását.
Veres János pénzügyminiszter kérdésre válaszolva elmondta, hogy a BA privatizációjának lezárását követően lát lehetőséget a Malév ismételt meghirdetésére.
A miniszter a BA Rt. értékesítésére kiírt pályázat szintén pénteken lezárult első szakaszában kapott magas befektetői árajánlatokra utalva kijelentette: "lehetséges, hogy van szinergia a Budapest Airport értéke és a Malév árának meghatározása között".
Mészáros Tamás hangsúlyozta, hogy az ÁPV álláspontja nem változott a Malév privatizációját illetően, azaz továbbra is úgy gondolják, hogy középtávon sem érdemes állami tulajdonban tartani a légitársaságot.
A szakember hozzátette, a privatizációs szervezet azt várja, hogy a légitársaságnál megkezdett átalakítások, a oneworld légiszövetséghez való csatlakozás, továbbá a BA privatizációjától várható fejlődés révén kialakulhat egy, a mostaninál kedvezőbb értékesítési feltételrendszer.
A Malévet két sikertelen privatizációs pályázat után most harmadszorra próbálta meg érékesíteni az ÁPV Rt. Az április 4-én kiírt tárgyalásos eljárásában a 11 érdeklődő közül végül három befektető adott be kötelező érvényű ajánlatot. Közülük kettő maradt versenyben, a magyar-orosz tulajdonú AirBridge Rt. és a magyar magánbefektetők tulajdonában lévő Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) Kft.
Az ÁPV Rt. pénteki sajtóközleménye szerint a két ajánlat üzleti tartalma közel azonos volt. A részvényekért ajánlott vételár (1 milliárd, illetve 150 millió forint) megfizetése mellett a vevők több ütemű tőkeemelésra vállaltak kötelezettséget, összesen 4, illetve 9 milliárd forint értékben. Mindketten egy éven belül vállalták a mintegy 13 milliárd forintnyi banki hitelek előtörlesztését, és 25, illetve 20 év alatt a 19 milliárd forintos
MFB-hitel visszafizetését. Mindkét ajánlat egy reális önkorlátozást tartalmazó létszámleépítéssel számolt.
Az azonos üzleti tartalom mellett a két ajánlat lényegesen eltért a vállalások teljesítése mögé szánt garanciarendszer tekintetében. Az ebből a szempontból erősebbnek ítélt pályázat az első tőkeemelésre 15 millió eurós visszavonhatatlan hitelígérvényt,
a további vállalások forrásaként 100 millió eurós visszavonhatatlan, feltétel nélküli hitelígérvényt csatolt be - olvasható a közleményben.
A Malév Rt. éves árbevétele mintegy 110 milliárd forint, üzemi vesztesége évi 5 milliárd forintra tehető. A társaság adózás előtti eredménye az ÁPV Rt. tájékoztatása szerint 1997 óta együttesen 40 milliárd forint veszteséget tartalmaz. A társaságnak 6 hitelből
vásárolt saját, és 23 lízingelt repülőgépe van. Alkalmazottainak száma 3.100 fő. A Malév hiteltartozása 32 milliárd forintra rúg, ami mögött állami garancia áll. A társaság saját eszközeinek becsült piaci értéke 15-25 milliárd forint.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.