2007. március. 27. 23:43 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

Vérbeli Porschével szaggattuk a ring aszfaltját

Különleges tesztelés helyszíne volt március közepén a Hungaroring, ahol huszonhét Porsche GT3 Cup mérte össze erejét. Egy speciális kétüléses versenyautóban néhány újságíró is végigizgulhatta a 4,38 kilométeres pálya lerohanását. Dübörögnek a boxerek, izzik a vas, a szerelők szorgoskodnak, a szakács sütöget: így indul a német motorsport mogyoródi orgiája.

© hvg.hu
Rég féltem ennyire autóban. A kétüléses versenyautóból kettőt futtat a Porsche Motorsport, általában VIP-taxiként szolgálnak, de idén az éles versenyben is részt vesznek. Próbáltam egyezkedni a német Lance David Arnolddal, hátha a kedvemért menne egy csendesebb kört. Aztán a fejembe nyomták a sisakot, bebetonoztak a biztonsági sportülésbe, a négypontos övvel annyira bepréseltek, hogy konkrétan nem kaptam levegőt, altestem pedig vért. Mondtam, hogy nem bírom, amire a kisegítők közölték, higgyem el, így lesz a jó. Visszafojtott érzékekkel még egyszer körülnéztem, mi is van ebben az autóban. Bukócső, lábam között tűzoltópalack, egy tucatnyi fém kapcsoló, levegőbeömlő nyílások, lepattintható sportkormány és a pőre kasztni. Próbáltam a pilótával legalább szemkontaktust váltani, de ő el volt foglalva a mérnökökkel, a legújabb beállításokat és az előző kört elemezték. Éreztem, hogy rázós lesz. Mielőtt szégyenszemre megszöktem volna, felbőgött mögöttem a motor, egy-kettőt sikított a kipufogó és máris elhagytuk a zöldre váltó lámpánál a boksz utcát. Innen már nem volt visszaút.

© hvg.hu
A Porsche UPS Junior Team 28 éves pilótája visszarángatta a váltót, majd teljes erőből gyorsítani kezdett az első kanyar előtt. A kanyar közepén kisodródva a súlytalanság állapotába kerültem, a mellkasomon szorító érzés elillant, hányingerem felszívódott, és mire elértük a sikánt, már rettenetesen élveztem a parádét. Néztem a sofőrt, ahogy dolgozik, látszott rajta, hogy nem rutinból csinálja, először ment ezzel az autóval ezen a pályán. A célegyenesben 234-el süvítünk, itt a Formula-1-es autók sem mennek 270-280-nál többet. A fékezés brutális, szívembe hatolnak a nehézségi és a centrifugális erő vektornyilai. A rázókő 160-nal veséig hatolóan masszíroz, nem tudok betelni az orgazmikus hanggal, az autó egyszerűen fenomenális, nem is kell kormányozni, csak sodródik egyik kanyarból a másikba. Kiszálni nehezebb, mint beülni, még maradna az ember, de ugyanakkor örül is, hogy túlélte.

[[ Oldaltörés: Szuperkupa, Carrera kupa, négyszáz lóerő (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A Porsche Mobil 1 Supercup és a Porsche Carrera Cup idény előtti tesztjének magyar résztvevői is voltak. Az idei évre a Porsche Design által átfényezett VIP-autót Bessenyei Péter műrepülő világbajnok másfél napig tesztelhette. A szezon előtti próba logisztikáját és hátterét a Porsche Motorsport gyári csapat biztosított a Budapestre érkező 12 istállónak. Az 1150 kilós 997 GT3 Cup versenyautókból közel négyszáz fut világszerte (végsebessége több mint 320 kilométer/óra, nulláról százra 4 másodperc alatt gyorsul a 3,6 literes hathengeres erőforrás segítségével), a legújabb Carrera kupát Kínában rendezik meg. A Supercup 15 éve a Formula-1 előjátéka, augusztusban újra felhördülnek a Hungaroringen a színes Porschék. A két kupa között csak a fékek különböznek, a Supercup kerámia fékjei kissé gyorsabb kanyarsebességet tesznek lehetővé, de vannak autók, amelyek mindkét versenyen, a szuperkupában és a német Carerra kupában is versenyeznek, természetesen fékcsere után.

Martin Ragginger
© hvg.hu
Az áprilisi bahreini első Supercup futam előtt sok csapat Mogyoródon próbálta ki élesben először Formaula-1-es pályán új versenyzőit. A fiatal tehetségeket felfedező, majd őket három évig kitanító UPS Porsche Junior csapat két pilótája is teljesen újonc, a vezetési technikáját előttem is bizonyító Lance David Arnold mellett a csapatfőnök Martin Raggingerről áradozott még a próbák előtt. A 18 éves osztrák pilótazseni azzal hálálta meg a bizalmat, hogy rögtön első körében az ötödik legjobb eredményt autózta, úgy hogy korábban csak a PlayStation-ön találkozott a magyar versenypályával. Martin első évét tölti a Porschénál, korábban nyitott formula autóval száguldott, idén 6-7 Supercup futamon, illetve az összes Carrera Cup versenyén részt vesz. A juniorok képzése tízéves hagyomány a Porschénál, öt bajnokot avattak ez idő alatt: Marc Lieb, Dirk Müller, Lucas Luhr, Timo Bernhard, Mike Rockenfeller mind híres hosszú távú versenyzők, a DTM, a 24 órás Le Mans-i versenyek, a Daytona és a Nürburgring bajnokai.

© hvg.hu
A mogyoródi tesztek első napján (szárazon) Nicolas Armindo (tolimit csapat) volt a leggyorsabb 1:49,800-as kiváló idővel. A tavalyi Supercup-győztes Richard Westbrook 1:49,863-mal a második, David Saleens 1:50,212-vel a harmadik eredményt érte el. Az esős napon a szerelők és a versenyzők élesben kipróbálhatták, milyen lehet majd augusztusban, ha a tavalyihoz hasonlóan, akkor is esik.

B. Cs.







Hirdetés
Címkék
hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 10. 09:30

A szélsőjobb és Elon Musk migrációs népszavazást csinálna a német választásból, pedig sokkal többről szól

Egy végtelenül rossz hangulatban lévő Németország választ magának új képviselőket február 23-án. Gazdaság- és társadalompolitikai krízis van az országban, és ezt mostanra mindenki megérezte. Ez sok más nyugati demokráciára is igaz, de a németek jobban megszenvedik, mert a bukott modellt a sajátjuknak érezhették. Nem valószínű, hogy egy új kancellár alapvető kérdésekben másfelé vinné az országot, mint az elődje. Az ajánlat inkább az, hogy jobban csinálna hasonló dolgokat, kis változtatásokkal. A szélsőjobb közben a migráció kérdésében közelebb került a közhangulathoz, mint bármelyik másik párt. Az osztrák példától félnek a demokratikus pártok.