Egyre több cég érzi azt, hogy ideje jobban elszakadni a Facebooktól.
Az emelkedő hirdetési költségek, a csökkenő organikus elérések és a gyakori problémák ellenére a cégek 78,1 százaléka szerint még mindig megéri a Facebookot üzleti célra használni – ez derül ki a Liftup 2021 novemberében készített nem reprezentatív kutatásából, amiben 260 magyar vállalkozás válaszolt a kérdésekre.
Arra a kérdésre, hogy miért használnak a cégek közösségi platformokat, a megkérdezettek a következő válaszokat adták: a legfontosabb cél az új ügyfelek szerzése (ezt 61,6 százalék látta így), amit a márkaépítés (50,8 százalék) és a közvetlen értékesítés (27,7 százalék) követett. Csak egy hangyányit maradt le a dobogóról a kapcsolattartás a régi vevőkkel (25,4 százalék).
A közlemény szerint egyre több cég érzi azt, hogy ideje jobban elszakadni a Facebooktól, hiszen a 2022-es terveik között első helyen szerepel az, hogy több platformot használjanak üzleti célra (45,4 százalék). Ettől éppen csak a hibahatáron belül van lemaradva a saját adatbázis-építés (44,2 százalék), mint újévi feladat.
„A Facebook változásai és a közösségi platformokat övező botrányok egyre több céget ösztönöznek arra, hogy erősítsék a saját felületeiket – mondta el Lévai Richárd, a Liftup ügyvezetője. „Ez egy nagyon jó irány, hiszen így nem csak a lehetőségeiket tudják növelni, akár a marketingköltségeiket is tudják csökkenteni.”
A legnagyobb platform és az azt üzemeltető Meta cég sok okot adott a marketingeseknek az elégedetlenségre. A legnagyobb probléma, hogy fizetni kell (sőt egyre többet kell fizetni) azért, hogy az összegyűjtött követőtábort újra el tudják érni a vállalkozások. A gyakori változások és az időigény is egyre nagyobb probléma. Az pedig egyértelműen kiderül a Liftup szerint, hogy a platformot sokan már unalmasnak tartják.
A Facebookot övező botrányok ellenérzéseket váltanak ki a platformmal foglalkozó vállalkozók egy részénél. A kitöltők 6,5 százaléka az adatvédelmi hiányosságok miatt elégedetlen, 14,6 százalék pedig a platform körüli botrányok miatt. Érdekesség, hogy a marketinggel foglalkozó szakemberek esetében ez utóbbi még magasabb: minden ötödik marketingesnek problémát jelentenek ezek a botrányok. „Ez akár azt is jelentheti, hogy sokaknak lelkiismeret-furdalást is okozhat az, hogy a munkájukkal a Facebookot is támogatják” – tette hozzá Lévai Richárd.
Csökkenő elérések, emelkedő hirdetési költségek, problémák, botrányok… ilyen körülmények között vajon megéri még facebookozni? A válaszadók szerint úgy tűnik, igen. 47,6 százalék mondta ugyanis azt, hogy igen, egyértelműen megéri, további 37,8 százaléka pedig azt jelölte be, hogy inkább megéri. A csalódottak tábora ehhez képest bőven 10 százalék alatt van: 8,5 százalék válaszolt ugyanis úgy, hogy nem éri meg, de az elvárások miatt jelen van a platformon. 1,2 százalék felelte azt, hogy el fogja hagyni a platformot.
„Az elégedettek aránya – a körülmények ismeretében – rendkívül magas” – fűzte hozzá Lévai. „Ugyanakkor van némi elbizonytalanodás, hiszen azok, akik azt mondták, hogy egyértelműen megéri, kevesebben vannak, mint korábban, míg nőtt azok száma, akik azt mondták, hogy inkább megéri üzleti célra használni a Facebookot.”
A kutatást 2021 novemberében zajlott. Facebookon, LinkedInen, TikTokon keresztül összesen 260 értékelhető válasz érkezett be. A válaszadók 31,5 százaléka jelölte meg, hogy marketinggel foglalkozó cégnél dolgozik, vagy marketing területen dolgozó egyéni vállalkozó. 53,1 százalékuk válaszolta azt, hogy nem marketing fókuszú területen dolgozik, 15,4 százalék jelölte meg az egyéb lehetőséget.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.