A magyar állami vállalat nem küldött késési adatokat a jelentés készítőinek, így a megbízhatóságra nulla pontot kapott.
A magas színvonalon működő vasúti rendszer a zéró kibocsátású közlekedési rendszer egyik alapköve, az európai vasúti szolgáltatások azonban nem felelnek meg az elvárásoknak – állapította meg jelentésében a Transport and Environment (T&E) kampánycsoport. A szervezet a kontinens 27 vasúttársaságát tette listára – vette észre a vg.hu – amelyen a MÁV a középmezőny alsó részében kapott helyet.
Az eredmények szerint nincs például összefüggés a magas jegyárak és a szolgáltatások magas minősége között. A vezető vasúti szolgáltatók megbízhatóságát egyenesen kiábrádítónak nevezték: a 25 cég közül, amely adatokat szolgáltatott – a MÁV nem volt köztük –, csupán nyolc volt, amely 80 százalékban tudta tartani a menetrendet úgy, hogy az 5 percen túli késedelmes indulást számította késésnek.
A T&E nyolc szempont alapján vizsgálta a vállalatokat, és általánosságban azt állapította meg, hogy nem nyújtanak kielégítő szolgáltatásokat, jelentős javulásra van tér. És mivel a szektor mindeddig önmagától nem volt képes erre, állami és szabályozói beavatkozásra van szükség.
Hozzátették ugyanakkor, hogy egyes vasúti szolgáltatók bizonyos szempontokra nincsenek hatással, nem tudják befolyásolni például a jegyek áfatartalmát vagy a vágányok minőségét.
- A szervezet az alábbiakat vette figyelembe a lista összeállításakor:
- jegyárak,
- speciális viteldíjak és kedvezmények,
- megbízhatóság,
- foglalási tapasztalat,
- utazási élmény,
- kártérítési politika,
- éjszakai utazás és
- kerékpárszállítás.
A rangsor élére az olasz Trenitalia került 10-ből 7,6-os átlagpontszámmal. Azt írták róla, hogy a vállalat jó ár-érték arányú szolgáltatást kínál, és több fontos szempontból is jól szerepelt, kivéve a kerékpáros utazást. A második helyen (7,4 pont) a cseh RegioJet végzett, harmadik pedig az osztrák ÖBB (7,1) lett. Előbbinél az árazási politika és az utazási élmény emelkedett ki, utóbbinál a foglalási tapasztalat és az éjszakai utazás színvonala.
A sereghajtó 4,7 ponttal a francia Eurostar, amely a jelentés szerint az európai átlag dupláját kéri el egy kilométernyi utazásért, mégsem nyújt jobb szolgáltatást. A készítők szerint azonban nemcsak az árazásban, de a megbízhatóságban is jelentős hiányosságai vannak, márpedig ez a két szempont volt a leginkább meghatározó a pontozásnál.
Az Eurostar előtt a görög Hellenic trains (5,1) és a szintén francia Ouigo (5,2) zárt.
A MÁV 5,9 pontjával a 16. helyre került. A jegyek árazására a 10-ből 8,1 pontot kapott, a speciális viteldíjakra, kedvezményekre 7,5-öt. Mivel a késésekre vonatkozó információt nem szolgáltatott, a készítőlk a megbízhatóságára 0 pontot adtak, a foglaláskor tapasztaltakra pedig 5,4-et. Az utazási élményt 5,8 pontra értékelték, a kártérítési politikát 6,4-re, az éjszakai utazást 8-ra, a kerékpáros utasok kiszolgálását pedig 6,8-ra.
Eredményével a magyar állami vasúttársaság a szlovák (ZSSK, 6,1 pont) mögött és a német (DB, 5,8 pont) előtt végzett.
A vg.hu emlékeztetett, hogy Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke egységes digitális helyfoglalási és jegyértékesítési rendeletet sürget. Ez egyrészt egyszerűbbé tenni a jegyvásárlást több szolgáltatónál és járatra, másrészt az utasoknak nem kellene aggódniuk a csatlakozások lekésése miatt, s ha mégis lemaradnának egy járatról, akkor könnyebben élhetnének az uniós utasjogokkal.