A népszerű rövidtávú európai repülőjáratok több mint fele helyettesíthető lenne vasúti közlekedéssel – derült ki a Greenpeace által bemutatott jelentésből, amit az OBC-Transeuropa olaszországi intézet készített.
A dokumentum a 150 legfontosabb unión belüli rövidtávú járatot, valamint a 250 legfontosabb Európán belüli rövidtávú járatot elemezte. (Kizárták az elemzésből a szigetek összeköttetését biztosító járatokat, hiszen azok vasúttal nem pótolhatók.) Kiderült, hogy a 30 legnépszerűbb, Európai Unión belüli rövidtávú járat 53 százaléka esetében létezik közvetlen vasúti összeköttetés a két helyszín között.
A legtöbbet használt járatok 10 százaléka esetében a távolság négy óra alatt teljesíthető vonattal, további 19 százalék hat óra alatt. Ausztriában ez – a néhány gyors nappali és éjszakai vonatjáratot is ideszámítva – a rövid repülőutak 80 százalékára érvényes.
„A közvetlen éjszakai vonatokkal együtt tehát Európában a rövid járatok csaknem fele kényelmesen helyettesíthető vonatúttal is” – mondta a Greenpeace szóvivője, Herwig Schuster. Éppen ezért a szervezet a könnyen pótolható járatok betiltását követeli Ausztriában, például a Bécset Budapesttel, Prágával és Münchennel összekötő repülőutakét.
hvg360 - Hetilap: Az expressz ajánlott
Az expressz ajánlott A vonat környezetbarátabb a repülőnél, de időben, pénzben és utazásszervezésben lenne még mit behoznia.
„Ha az Európán belüli 250 legnépszerűbb repülőjárat mindegyikét vasúti járattal helyettesítenék, az évente 23,5 millió tonnányi szén-dioxidot spórolna meg. Ez Horvátország éves emissziójának felel meg” – hangoztatta Schuster.
A Greenpeace szerint a cél érdekében a vasút fejlesztésére van szükség, és arra, hogy a repülésnél sokkal olcsóbb legyen. Emellett elsősorban Kelet- és Délkelet-Európában jóval gyorsabbá és gyakoribbá kell tenni a vasúti közlekedést.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos kérdésekkel is foglalkozó Facebook-oldalát.