Videó: átadták a világ leghosszabb kényszerpályás buszsávját
Átadták Cambridgeshire-ben azt a régen várt, "vezetett" vagy "kényszerpályás" buszsávot (guided busway), amelyen 21,5 kilométeren hosszan zavartalanul szállíthatnak utasokat – a sofőrnek szinte a kormányt sem kell fognia.
A vezetett buszsáv előnye, hogy a buszok a többi járműtől függetlenül közlekedhetnek, kevesebb helyet foglalnak, és van csatlakozásuk a többi tömegközlekedési eszközhöz is. A buszok Cambridge megyén belül Huntingdon és Trumpington között közlekednek majd. A most átadott kötöttpályás beton buszsáv a leghosszabb a világon: 21,5 kilométer - számolt be a BBC.
Az új buszsávtól azt remélik, hogy csökkenti majd a dugók kialakulását, felgyorsítja a tömegközlekedést, illetve eddig kieső, elszeparált területekre is könnyebben eljuthatnak általa az emberek.
Az alábbi videó a busz egyik korábbi próbaútján készült
Van, aki üzleti fellendülést vár az új járattól, de olyan csoportok is voltak, akik ellenezték az útvonal átadását, és sokkal jobban szerették volna, ha újra megnyitják az egykori vasútvonalat. Az útvonalat nem volt egyszerű kiépíteni; eredetileg 2009 tavaszára tervezték az átadását, de pénzügyi viták és halogatások nehezítették az indulást.
Magyarországon nem sok értelme lenne egy ilyen pályának
Régóta ismert találmány a kényszerpályás busz, a németek már negyven éve kísérleteznek vele, akárcsak a világ más pontjain. Ugyanakkor Magyarországon - általában véve - a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos nem látja értelmét egy ilyen pálya kiépítésének, ami hasonló nagyságrendű költséggel járna, mintha villamos létesülne. A meglévő infrastruktúrákon ugyanis nincs értelme változtani, csak olyan helyen érdemes ilyet létesíteni, ahol korábban nem volt villamos - véli az egyesület elnöke.