Az eMarketer elemzése szerint az Egyesült Államokban tavaly hozzávetőleg 32 milliárd dollárt költöttek online...
Az eMarketer elemzése szerint az Egyesült Államokban tavaly hozzávetőleg 32 milliárd dollárt költöttek online reklámokra, mobilreklámokra viszont mindent összevéve is kevesebb, mint hárommilliárdot. Az okostelefonok piaca azonban rohamosan bővül, növekedési üteme jóval meghaladja a húsz százalékot: a Gartner becslése szerint csak tavaly 172 milliót adtak el világszerte. Nem csoda hát, hogy ez a százmilliónyi eszköz (és a rajta csüngő, jellemzően vastag pénztárcájú felhasználó) egyre csábítóbb célpont a hirdetők számára, akikért már most nagy a tülekedés a mobilreklám-piac főszereplői között. Igazi háborúról még nem beszélhetünk, de a csapatok összevonása javában folyik.
2010 tavaszán a Google tulajdonába került az egyik legnagyobb online reklámcég, az AdMob, amelyre korábban az Apple is pályázott. 750 millió dolláros ügyletre fél éves vizsgálat után mondott áment az Egyesült Államok kereskedelmi bizottsága, a Federal Trade Commission. A Google korábban is vezető szerepet játszott a mobilhirdetések piacán, az AdMobbal megerősödve pedig tovább növelte versenyelőnyét a vetélytársakkal, mindenekelőtt az Apple-lel szemben.
Mindeközben az Apple sem tétlenkedett: idén nyáron pedig beindította saját hirdetési rendszerét, az iAdet, és egy füst alatt megpróbálta a Google-t kiszorítani a maga kis homokozójából. Új mobilplatformjának fejlesztői szabályzatába beiktatott egy ravasz kitételt, miszerint a programozók nem helyezhetnek alkalmazásaikba a felhasználókról statisztikai vagy demográfiai adatokat gyűjtő olyan kódokat, amelyek konkurens készülékeket és operációs rendszereket fejlesztő cégektől származnak. Ez a megszorítás elvileg megakadályozza, hogy az AdMob célzott és mérhető hirdetéseket helyezzen el az iPhone-okon -- ami ellen a Google persze azonnal panaszt is tett az illetékes hatóságnál.
Agresszív lépésekben tehát egyik oldalon se volt hiány, azonban a riválisok egyelőre nem igazán zavarják egymás köreit. A Google-AdMob páros elsősorban a hagyományos online hirdetésekre összpontosít, amelyekben a reklámozó felületet vásárol, és a kattintások száma, vagy egyéb, jól mérhető mutató alapján fizet. Az Apple viszont inkább a brandmarketingben utazik, ahol a nehezebben megfogható összbenyomás számít, és olyan nagy cégeket akar hálójába fogni, amelyek számára az AdMob kopár hirdetései kevésbé vonzóak. A frontvonalak azonban hamarosan átrajzolódhatnak, mert a mobilreklám, mint műfaj, maga is átalakulóban van.
Egy, ami mindent visz
Jelenleg a hirdetők a legváltozatosabb formákban támadják az okostelefonokat. Még mindig a régi vágású SMS számít a leghatékonyabb csatornának, mivel viszonylag olcsón és hatékonyan juttatja célba a reklámüzenetet, ugyanis a felmérések szerint a legtöbb felhasználó elolvassa a beérkező üzenetnek legalább egy részét. Az SMS-ek és MMS-ek mellett jelen vannak a mobilokon a bannerek, a videók és a szöveges hivatkozások, vagyis a világháló bevett hirdetési megoldásai is. Ez nem is meglepő, hiszen időbe telik, amíg egy új hirdetési médium megtalálja a maga testhezálló formátumát – az első tévéreklámok se voltak mások, mint fényképpel illusztrált rádióhirdetések.
A régi technikák mellett egyre nagyobb szerephez jutnak a mobilreklámozásban az alkalmazások: azok a kis programocskák, amelyeket letölthetünk hordozható eszközünkre, és azután különféle praktikus célokra, vagy egyszerűen csak szórakozásra használhatunk. A legsikeresebbek azok, amelyek az okostelefonok valamilyen speciális tulajdonságát is mozgósítják. Egy sörmárka reklámalkalmazása például az iPhone mozgásérzékelő képességét kihasználva söröspohárrá alakította az eszköz képernyőjét. Direkt marketingüzenet helyett pár derűs pillanattal ajándékozta meg a felhasználót – a márkaépítésre ennél hatásosabb módszer aligha létezik. A Puma minialkalmazása egy ötletes Forma 1-es játékkal lepte meg a célközönséget, és ebbe csomagolta a márka népszerűsítését.
A mobilalkalmazások előnye, hogy aktivizálják és jóval hosszabban lekötik a felhasználót, mint a hagyományos online reklámformák, ráadásul a letöltés után internetkapcsolat nélkül is futtathatók. A műfaj évek óta létezik, ám az iPhone tette igazán népszerűvé, és a hirdetni vágyók gyorsan felfedezték a benne rejlő lehetőséget. Ma a legtrendibb mobilreklám-formának számít, és a legtöbb nagy márka ilyen formában (is) jelen akar az okostelefonokon. Kis túlzással tőlük függ, hogy egy platform sikeres lesz-e, vagy sem – nem véletlen, hogy mind az Apple, mint a Google kezét-lábát töri, hogy mobil operációs rendszerét komfortos, csábító környezetté alakítsa az alkalmazásfejlesztők számára. És talán ez az a terület, ahol a harmadik nagy vetélytárs, a Microsoft a legkomolyabb lemaradásban van.
Elment a hajó?
Amilyen sikeres a Microsoft az asztali operációs rendszerek terén, egyelőre olyan balszerencsés a mobilok műfajában. Az évekkel ezelőtt elindított Windows Mobile sose tudott igazán népszerűvé válni, és kudarcát érzékelve a Microsoft egy gyökeresen új rendszer fejlesztésébe kezdett. A Windows Phone 7 megjelenését 2010 végére ígérik, és az eddigi tapasztalatok alapján még legalább 12-14 hónap kell, mire megjelennek a piacon azok az eszközök és alkalmazások, amelyek igazán vonzó választássá tehetik a rendszert -- ez idő alatt pedig a riválisok tovább növelhetik előnyüket!
Elemzők szerint a Windows Phone 7 a Microsoft utolsó esélye, hogy felkapaszkodjon arra a hajóra, amelyre az Apple és a Google már első osztályú jegyet váltott. Helyzetét nehezíti, hogy más vetélytársakkal is számolnia kell (ott van mindenekelőtt a Symbian, amely ugyan pozíciókat veszített, de még mindig magasan vezeti a piacot, a Blackberry, vagy a Nokia-féle MeeGo). Ugyanakkor a Microsoft régóta komolyan veszi a mobilreklámok piacát: elsőként kezdett ilyen profilú cégeket felvásárolni, és aligha hagyja magát harc nélkül kiszorítani innen.
Jövőre minden bizonnyal folytatódik az okostelefonok szárnyalása – 2011 végére az előrejelzések szerint már többet adnak el belőlük, mint PC-kből --, tovább birkóznak egymással a mobilplatformok, és kiderül, hogy egy versenyzőtől – a Microsofttól – végleg elbúcsúzhatunk-e. Ezenkívül rengeteg izgalmas mobilalkalmazásnak örülhetünk, hiszen manapság okostelefonra fejleszteni talán a legkifizetőbb szoftvertevékenység, minden második programozó itt akarja megtalálni a maga aranytelérjét. Egyszóval érdekes év lesz!