Tükröt tár elénk: mire kerestünk 2010-ben?
A Google Zeitgeist 2010 rögzítette a Google kereséseket világszerte, az örömteli eseményektől a fájdalmasabbakig, a...
A Google Zeitgeist 2010 rögzítette a Google kereséseket világszerte, az örömteli eseményektől a fájdalmasabbakig, a labdarúgó világbajnokságtól kezdve egészen a hazai természeti katasztrófákig. Mindemellett az adatok interaktív megjelenítésével a top kereséseket összehasoníthatóvá tették, így bárki számára összevethető mondjuk az olimpia és a FIFA Világbajnokság népszerűsége, és például a keresési trendek szemüvegén keresztül látható a világ reakciója a Haiti földrengésekre, a mexikói öbölben történt olajkatasztrófára, vagy épp a hazai vörösiszap-tragédiára. Megnézhetjük, ki a legnépszerűbb celeb kedvenceink közül, vagy melyik politikusra kerestek rá a legnagyobb számban, sőt azt is megtudhatjuk, hogyan változik a keresések intenzitása. A Keresési Trendek segítségével összevethetjük, hogy milyen összefüggésben állnak egymással ezek a keresett szavak vagy kifejezések, és hogy miként változik a népszerűségük.
S hogy mely szavak jelentették a top listás kereséseket az idei évben? A nemzetközi keresési trendeket tekintve a labdarúgó világbajnokság magasan vezeti a nyári eredményeket, de a kategóriára szűrve a top keresések közt megtaláljuk az elhíresült vuvuzelát, vagy a kedvenc csapatokat is, a Barcelonát, a Juvét vagy a Real Madridot. A hazai keresések abszolút toplistásai a közösségi oldalak (iWiW,
Facebook) és az online játékoldalak (farmerama, grepolis), de nagyon népszerűek voltak a tévés tehetségkutatók is.
Érdekes képet fest, ha megnézzük, milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen megmozgatta a választások témája, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez alig látható emelkedést okozott, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol-magyar focimeccs, bár az abszolút kitörést az ország iránti érdeklődésben az októberi vörösiszap-katasztrófa hozta.
Nézzünk most kicsit körül saját házunk táján is! A technológia területén jelentősen megugrott az olyan kütyükre való keresések száma, mint például az iPhone 4, az iPad, a LED tévé, a navigáció vagy az utóbbi időben a Microsoft Kinect játéka. Az okostelefonok térhódításának biztos jele az is, hogy a top 10 leggyorsabban növekvő keresés között megtaláljuk a HTC és a Nokia egy-egy csúcskategóriás modelljét, míg a Blackberry önmagában már nem inspirált kiugróan nagyszámú keresést - a készülékre íródott alkalmazások viszont annál inkább.
Számos témában, további érdekes adatokat találhat a Zeitgeist 2010 weboldalán.