Tech hvg.hu 2010. április. 27. 16:05

Facebook: mindentlájk rendszer

A Facebook legfrissebb funkciói lehetővé teszik, hogy a felhasználók láthassák, mit szeretnek a barátaik: mit lájkolnak, mit vásárolnak, milyen híreket olvasnak, milyen zenéket hallgatnak. A Facebook megkísérli átvenni a Google-től „az internet legdominánsabb szereplője” címet.

Az F8 fejlesztői konferencián bejelentett Facebook-újdonságoktól nem kevesebbet remélnek, mint hogy a jelenlegi 400 milliós felhasználói létszámmal a háttérben vezető pozícióba betonozzák majd be a Facebookot. A világ legnagyobb közösségi oldalának alapítója, Mark Zuckerberg reményei szerint a Facebook funkciók beépülnek majd a weben minden fontos oldalba. 

A San Franciscó-i konferencián bejelentett új szolgáltatások a cég ígéretei szerint egyszerűbbé teszik a felhasználóknak, hogy magukkal vigyék a barátaikat, bármerre járjanak is az interneten.

Mindent lájkolunk
A legfontosabb fejlesztésük a „like” gomb, amit a partneroldalak építenek be a saját oldalukba. Ez arra ad lehetőséget, hogy a felhasználók megmutassák a barátaiknak – és az egész világnak -, a képet, a hírt vagy a terméket, amit szeretnek az adott weboldalon. A cég már az első 24 órában egymilliárd lájkolás kezelésére képest, ígérték, tehát igazán nagy léptékben gondolkodnak. Ez azt is jelenti, hogy a Facebook ideális világában bármelyik weboldal képes a személyre szabott, könnyen beépíthető megoldást egyszerűen alkalmazni. (Már ha a látogatói be vannak jelentkezve a Facebbokra.)

Mire jó ez? Egy példa
A CNN, az ESPN és a Washington Post is úgy tudja, hogy a Levi's az első cégek egyike lesz, amelyik beépíti a like funkciót a webáruházába. Emellett „friend shopot” is készítenek, azaz egy olyan felületet, ahol a barátok együtt shoppingolhatnak online, mert látják egymás kedvenc holmijait.

Jeremiah Owyang digitális média tanácsadó úgy véli, a Facebook szeretne lenni az új kiindulópont az interneten – mintha e-mail postafiók funkcióját venné át. Sőt, szerinte ha bizonyos keresőezközöket bekapcsolnak, akár a Google.com uralmára is törhet a Facebook. Az összetett, közösségi szinten összekapcsolt tartalom ugyanis igen hatékony adatbázissá állhat össze arról, kinek melyik barátja mit szeret. Ez pedig a személyre szabott web-élménynek  - és a közösségi média reklámoknak – készíti elő a terepet.

Mindez nyilván azonnal felvet néhány fontos kérdést – többek között az adatvédelem problematikáját, ami miatt sok támadás érte már a Facebookot is. A közösségi oldal alapítója és elnöke azt ígéri, a felhasználók továbbra is eldönthetik, melyik információt szeretnék megosztani a nagy nyilvánossággal és mit tartanak meg maguknak.

Hirdetés