Felfedezők családjából származik, akiket mindig foglalkoztatott a környezet és a természeti erőforrások kérdése. Nagyapja volt az első ember, aki kutatta a sztratoszférát, léghajóval áthatolva a légkörön; apja vitte végbe 1960-ban a valaha legmélyebb tengeri merülést egy tengeralattjáróban. Bertrand Piccard most napenergia hajtotta repülőgéppel készül világkörüli útra, amelytől azt reméli, hogy tudatosíthatja a megújuló energia használatát.
Idén még éjszakai tesztrepülést is végeznek, aztán a prototípussal teljesített próbarepülések adatait felhasználva új gépet építenek. A tervek szerint azzal repülik majd körbe a Földet, anélkül, hogy egy csepp üzemanyagot is felhasználnának. "Nappal és éjjel szeretnénk repülni, bizonyítva, hogy megújuló energiákkal minden korlátozás nélkül lehetséges a korlátlan idejű repülés" - mondta el Piccard az AFP hírügynökség munkatársának.
Az 52 éves léghajós, aki eredeti foglalkozását tekintve pszichiáter, azt tervezi, hogy a Nap energiájával működtetett repülőgépével 20-25 nap alatt teszi meg a világkörüli utat, átlagosan 70 kilométert haladva óránként. A repülési időt André Borschberg volt svájci katonai pilótával fogja megosztani.
A Solar Impulse prototípusa karbonszálas anyagból készült, napelemeket helyeztek el felső szárnyfelületén. A cél az, hogy a napelemek nappal beszívják az energiát a repülőgép üzemeltetésére, sőt lítium-polimer elemekben el is raktározzák azt a motorok éjszakai működtetéséhez.
Lehetséges nagy dolgokat csinálni
A 12 ezer cellával ellátott gépet négy, egyenként 10 lőerős villanymotor hajtja. Bár szárnyfelülete megközelíti egy Airbus A340-ét, a Solar Impulse súlya csak 1600 kilogramm.
A szerkezet 70 kilométer/órás sebességgel tud haladni. Piccard és másodpilótája öt szakaszban tenné meg az utat, egyszerre öt napig maradnának fenn a levegőben.
"Üzemanyag nélkül tervezzük megismételni Lindbergh repülését - jelentette ki Piccard, utalva Charles Lindberghre, aki első emberként repülte át az Atlanti-óceánt. - Ha egy repülőgép képes üzemanyag nélkül megkerülni a Földet, azután már senki sem mondhatja, hogy a hasonló elven alapuló működtetés nem lehetséges gépkocsik, fűtőrendszerek, légkondicionálás, számítógépek és egyebek esetében".
Miután a repülőgépgyártók úgy nyilatkoztak, hogy a gépre vonatkozó előírásokat lehetetlen teljesíteni, Piccard egy versenyjacht-gyártóhoz fordult, hogy építse meg a szárnyszerkezetet. "Ők nem tudták, hogy ez lehetetlen, így megcsinálták" - jegyezte meg némi gúnnyal a léghajós.
A Solar Impulse különböző pontokon leszáll majd a világkörüli úton, hogy a pilóták pihenhessenek. A szünetek alkalmat nyújtanak majd arra is, hogy bemutassák a repülőgép technológiáját, bátorítsák az embereket arra, hogy azt felhasználják mindennapi életükben. Piccard a megújuló energia és az energia-megtakarítás népszerűsítésének módját látja a tervben. "Voltam Koppenhágában a decemberi klímacsúcson, és láttam, hogy az embereknek elegük van a riadalomkeltőkből és a katasztrófát hirdetőkből. Az embereknek megoldásokra van szükségük. Ily módon szeretnék megmutatni, hogy lehetséges nagy dolgokat csinálni. S a repülés jó módja az üzenetek közvetítésének" - hangsúlyozta.