Tech techline.hu 2009. február. 26. 05:30

Készítsünk profi rajzfilmet egyszerűen Windowson és Macen

A Toon Boom Studio egy jóval korábbi változatát már bemutattuk oldalunkon, de az...

A Toon Boom Studio egy jóval korábbi változatát már bemutattuk oldalunkon, de az élet nem áll meg, és a program elérkezett a 4.5-ös verzióhoz.
A Toon Boom Studio tökéletes eszköz, akkor is, ha webre készülő rövid animációkat készítenénk, s akkor is, ha egy teljes estés rajzfilmen törjük a fejünket (bár ez utóbbinak jellemzően nem magányosan célszerű neki indulni). Lássuk, mi mindenre képes az új verzió!

Átláthatóbb felület
A korábbiakhoz képest az új kiadás összetettebb felülettel büszkélkedhet. Az egykori lebegő paletták a kor divatjának megfelelően immár dokkolhatók, így gyakorlatilag egyetlen ablakban rendezhetjük el őket. A munkafelületek menthetők, így összeállíthatunk az éppen aktuális fázisnak megfelelő környezetet, amelyben azok a modulok vannak kéznél, amelyekre valóban szükségünk van az adott feladatok elvégzéséhez. Elsőre kicsit idegennek hathat az új felület a korábbihoz képest, de ha megszoktuk és kialakítottuk a saját elrendezésünket, már nagyon otthonosan fogunk mozogni benne.

A fogd és dobd műveleteket is jobban kihasználhatjuk a programban, nem kell folyton a menükben babrálni, ha egy fájlt szeretnénk importálni, elég ráhajítani a felületre az adott mappából vagy az Asztalról.

Nulláról egy teljes rajzfilmig
A programban a nulláról kezdve felépíthetjük animációnkat, a figurák, mozgások, színhelyek megrajzolásától, a mozdulatok és jelenetek megtervezésén keresztül egészen az effektezésig, a hangok és zenei aláfestések hozzáadásáig. A végeredmény pedig közvetlenül exportálható különböző videoformátumokba, akár HD minőségben is (SWF, QuickTime, AVI, DV stb.). A 4.5-ös változatban közvetlenül az iTunes-ba vagy a YouTube-ra is exportálhatunk. Akár a weben is publikálhatjuk animációnkat, néhány kattintással.

Akár térben is mozgathatjuk a kamerát

Természetesen ha a Toon Boom Studio rajzeszközeivel szemben előnyben részesítünk más vektorgrafikus programokat - például az Adobe Illustratort - a figurák elkészítéséhez, vagy a helyszíneket inkább a Photoshopban rajzolnánk meg, ezt is nyugodtan megtehetjük, hiszen a program képes a népszerű formátumok importálására is. Sőt, az új verzióban már rétegekkel együtt vehetjük át a Photoshopból a rajzokat, így könnyebben összeállíthatunk mondjuk egy komplett helyszínt a megszokott képszerkesztőben, majd importálva azt, beállíthatjuk a jelenethez szükséges kameramozgásokat és animációkat.

A hagyományostól a modern eszközökig
A Toon Boom segítségével hagyományos módon is készíthetünk rajzfilmet, képkockánként megrajzolva az animációt. Ilyen esetekben érdemes a program saját eszköztárát használni, mivel az előző és következő animációs fázisok halványabb megjelenítésével kényelmesebben nyomon követhetjük animációnk alakulását. De élhetünk a Flash-hez hasonló módszerrel is, amikor kulcskockánként adunk meg egy-egy változást, a köztes részeket pedig kiszámítja helyettünk a program. Természetesen arra is van lehetőségünk, hogy a karaktereket „darabokban” készítsük el, s később ezek kapcsolódási pontjait megadva, egyszerűen animáljuk azokat az idővonalon. És persze mindezt keverhetjük is, ha éppen arra van szükségünk.

Az egymáshoz tartozó részek mozgatása

Hasonlóan egyszerűen vehetjük rá a mozgásra a kamerát, ráadásul a 2D-s rajzokból a rétegek és a 3D kamera segítségével térbeli mozgást varázsolhatunk. Természetesen több „kameraállást” is használhatunk.
Pusztán ezekkel is nagy segítséget nyújtana a program egy rajzfilm vagy animáció elkészítéséhez, ám ennél még többre is képes.
Például rendkívül megkönnyíti a karakterek szájmozgásának hozzáigazítását a beszédhez. Ha elkészítjük a szájmozgás 8 kulcsfontosságú elemét, a program a Lip Sync modulban összeállítja azok megfelelő sorrendjét az importált hangfájl alapján. Így azután már „csak” hozzá kell illesztenünk a figurához a hangnak megfelelően mozgó szájat. Kiváló időspórolási lehetőség, ha a szereplők sokat „fecsegnek” a történet során.
Az effektek terén sincs szégyenkezni valója a programnak, vetett árnyék, ragyogás stb. mind-mind rendelkezésre áll, hogy kicsit színesítsük az animációnkat. De használhatunk maszkokat és játszhatunk a színekkel is.

Szinkronba hozhatjuk a száj mozgását a hanggal

Az új verzióban akár videókra is rajzolhatunk animációt, így vegyíthetjük ez utóbbit a filmmel.
Érdekesség, hogy immár nemcsak videóként exportálhatjuk animációnkat, hanem akár flip book formátumban is nyomtathatjuk. Aki rajzolt valaha a tankönyvei sarkába figurákat, amelyek a gyors lapozástól keltek életre, az el tudja képzelni, mi is ez pontosan (persze én ilyet soha nem csináltam, csak mesélték... khmmm...). :)
A Toon Boom Studio 4.5 egy rendkívül sokoldalú eszköz, amelynek nagy hasznát veszik a hobbi animátorok éppúgy, mint a profi rajzfilmesek.
A program használható Windowson (Vistán és XP-n), illetve Macintoshon is (minimum OS X Tiger kell hozzá).

Az eszköz adott, csak a képzelet szab határt!

Letölthetünk hozzá egy Adobe Flash plug-int is, amelynek a segítségével a Toon Boom Studio projekteket közvetlenül megnyithatjuk a Flash-ben is (Flash 8 és CS3). Így akár egy online játékhoz is készíthetünk animációkat a programmal, vagy mondjuk összeállíthatunk egy interaktív rajzfilmet.
Sajnos a 399 dolláros ár nem éppen az olcsó kategória, de ha munkához van rá szükségünk, abszolút megéri az árát (vásárlás előtt kipróbálhatjuk a próbaverziót, ha ebben nem lennénk biztosak). Otthoni hobbi animációk készítéséhez pedig megteszi a Toon Boom Studio Express is, amely barátságosabb áron, 149 dollárért lehet a miénk (igaz, jócskán vannak benne megkötések a profi változathoz képest).

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.