Manapság, amikor a Flash éppen virágkorát éli, sokan nem is gondolják...
Manapság, amikor a Flash éppen virágkorát éli, sokan nem is gondolják át, hogy az animációk készítéséhez (nem interaktív weboldalakról beszélünk, hanem animációkról), talán nem is az Adobe sikerprogramja jelenti a legjobb megoldást. Akkor is akad más út, ha magát a Flash formátumot szeretnénk használni a végeredmény publikálásához. A Toon Boom Studio az otthoni felhasználóktól kezdve a kis rajzfilmstúdiókig mindenkinek sokkal hatékonyabb segítség, ha kifejezetten rajzfilmre vagy 2D animációra szakosodtunk.
Rajzfilmesek kelléktára
A Toon Boom Animation díjnyertes szoftverei a storyboard-tól (jelenetek és párbeszédek megtervezésétől) a szereplők megrajzolásán és az animációk elkészítésén át a végleges anyag exportálásáig minden munkafolyamatot lefednek.
Otthoni hobbi felhasználók, webszerkesztők, multimédia fejlesztők is megtalálják számításukat a cég szoftverei között. A hagyományos megoldásokkal dolgozó stúdiók szintén ötvözhetik a már bevált módszereket a digitális eszközökkel, kihasználva a modern technika nyújtotta plusz lehetőségeket.
Esetükben a legjobb választás a Toon Boom Studio, amely kifejezetten az otthoni felhasználókat, webgrafikusokat, egyénileg vagy kis munkacsoportban dolgozó animátorokat célozza meg. Legyen szó akár közvetlenül a gépen megrajzolt, vagy papíron készülő, festett és szkennelt animációkról, ezzel a programmal bármilyen animációt elhelyezhetünk a 3D térben, elláthatjuk egyszerűbb speciális effektekkel – végül publikálhatjuk a HDTV-től a weben át az iPodig minden formátumban.
Alapeszközök
Kiválóan alkalmas arra a program alapeszköz-készlete, hogy közvetlenül a képernyőn (mondjuk egy Wacom-táblán vagy akár egérrel) rajzoljuk meg az animációk egyes fázisait. Ebben nagy segítség, hogy a korábbi, illetve – ha már akadnak ilyenek – a későbbi kockákat is mutatja a program (annyit, amennyit mi szükségesnek érzünk, ez szabadon állítható). Természetesen nem csak a rajzok elkészítésében, hanem a színezésben is segítségünkre van (akár több palettát is használhatunk), így tulajdonképpen nincs szükségünk másik grafikai alkalmazásra. Adott esetben akár a háttereket, feliratokat is vígan elkészíthetjük vele.
A munkaasztalon egyetlen kattintással lejátszhatjuk a készülő animációt, és a képkockákat tetszőlegesen tudjuk cserélgetni az idősávon. Utóbbin – amely nagyon hasonlít a Flashben megszokott idősávhoz – természetesen kulcskockákat is megadhatunk.
Jár néhány sablon is a programhoz – különféle hátterek, karakterek, hangok, animációk –, így kezdetben ezek használatával sokat meg lehet tanulni a munkaterület használatáról és a kameranézetről.
További szabadon használható sablonokat is letölthetünk a cég honlapjáról (toonboom.com). Számos oktatóvideó és mintaprojekt segít abban, hogy túllendüljünk a kezdeti nehézségeken. Rajzolni persze ilyen eszköztárral nem nehéz (már persze ha erre van tehetsége az embernek), de a program jóval többet nyújt annál, mint amit a hagyományos, kockáról kockára megrajzolás módszerével – gyorsan – megoldhatnánk. A többlépcsős visszavonási lehetőséget és a valós idejű lejátszást már csak kötelességből említjük meg.
Térben és időben
A Toon Boom Studio egyik érdemi lehetősége, hogy a kamerákat térben is mozgathatjuk, emellett a megrajzolt szereplőket, objektumokat is térben helyezhetjük el. Így a valójában 2D-s rajzfilmet 3D-s elemekkel színesíthetjük. Ehhez még hozzájárul az interaktív Drop Shadow effekt használata, amely tovább fokozza a térbeliség érzetét.
Minthogy a programban az úgynevezett peg-ekkel minden animálható (a pegeket kamerára, objektumra, objektum csoportokra, de akár a Drop Shadow effektre is alkalmazhatjuk), így pillanatok alatt összehozhatunk mondjuk egy csodás naplementét. Megadjuk a nap útját az égen és például egy fa árnyékának mozgását, torzulását a dombon.
Az útvonalak kijelölésével és az idősáv használatával mindez anélkül oldható meg, hogy a jelenetet kockáról, kockára megrajzolnánk! Ha pedig még a kamerát is animáljuk (mondjuk a bokrokon keresztül közelítünk rá a fára), tovább fokozhatjuk a látványt, anélkül, hogy ezért bármit újra kellene rajzolnunk a jelenetben.
Karaktermozgás és beszéd
Amivel még sok időt spórolhatunk, az a szereplők (vagy bármilyen objektum) animálása. Hasonlóan a 3D-s programok csontváz rendszeréhez, itt is megadhatunk kapcsolatokat és alárendeltségi viszonyokat az objektumok között. Így például ha a szereplő kezeit minimum három részre bontva rajzoljuk meg (felkar, alkar, kézfej), majd ezt a három objektumot egymáshoz rendeljük – a kapcsolódási pontokat mi szabhatjuk meg –, akkor egy integető figura elkészítése már nagyon egyszerűen megoldható, akár képkockánként animálva, akár a pegekkel automatizálva.
Még egy nagy terhet igyekszik levenni vállunkról a program, nevezetesen a figurák beszédének animálását a Lip Sync modullal. Azt persze nem ússzuk meg, hogy legalább az alapelemeket megrajzoljuk, azonban a beépített hangszerkesztő képes a megrajzolt nyolc alapmozgást hozzáigazítani az importált beszédhez.
Az eredmény általában tökéletes, ha mégsem, utólag javítgathatunk rajta. Így igazán egyszerű időben elhelyezni és szinkronizálni a hangot az animációval.
Végeredmény
Végül ejtsünk még szót a formátumokról is. Ha már a Flash ilyen sokszor került szóba, akkor fontos kiemelni, hogy mind import, mind export esetében megvan a módunk az SWF formátum alkalmazására. Rajzok importálásakor használhatunk Adobe Illustrator vagy PDF fájlokat, valamint a bitmapes képeknél ezeket a formátumokat: BMP, TGA, GIF, JPEG, PICT, SGI és PSD. Hangot és zenét WAV, AIFF vagy MP3 formátumban csalhatunk jeleneteink alá.
Az elkészült anyagot publikálhatjuk SWF, QuickTime, PDF, DV Stream és AVI videóként, vagy képsorozatként.
Mindent egybevetve, ha rajzfilmek, animációk készítésén törjük a fejünket, érdemes kipróbálni a Toon Boom Studiót. Hatékony és viszonylag könnyen megtanulható. Különösen, ha átrágjuk magunkat a rengeteg online segédleten.
A program Windows és OS X alatt is remekül működik. Előbbinél fontos kiemelni a Vista kompatibilitást, utóbbinál pedig azt, hogy természetesen unibin változat is van (vagyis Inteles és PPC-s Macen egyaránt tökéletesen használható).