Tech techline.hu 2007. augusztus. 22. 21:41

Rajzfilmkészítés könnyedén

Manapság, amikor a Flash éppen virágkorát éli, sokan nem is gondolják...

Manapság, amikor a Flash éppen virágkorát éli, sokan nem is gondolják át, hogy az animációk készítéséhez (nem interaktív weboldalakról beszélünk, hanem animációkról), talán nem is az Adobe sikerprogramja jelenti a legjobb megoldást. Akkor is akad más út, ha magát a Flash formátumot szeretnénk használni a végeredmény publikálásához. A Toon Boom Studio az otthoni felhasználóktól kezdve a kis rajzfilmstúdiókig mindenkinek sokkal hatékonyabb segítség, ha kifejezetten rajzfilmre vagy 2D animációra szakosodtunk.

Átlátható a felület és gyorsan megtanulható a használata

Rajzfilmesek kelléktára
A Toon Boom Animation díjnyertes szoftverei a storyboard-tól (jelenetek és párbeszédek megtervezésétől) a szereplők megrajzolásán és az animációk elkészítésén át a végleges anyag exportálásáig minden munkafolyamatot lefednek.
Otthoni hobbi felhasználók, webszerkesztők, multimédia fejlesztők is megtalálják számításukat a cég szoftverei között. A hagyományos megoldásokkal dolgozó stúdiók szintén ötvözhetik a már bevált módszereket a digitális eszközökkel, kihasználva a modern technika nyújtotta plusz lehetőségeket.
Esetükben a legjobb választás a Toon Boom Studio, amely kifejezetten az otthoni felhasználókat, webgrafikusokat, egyénileg vagy kis munkacsoportban dolgozó animátorokat célozza meg. Legyen szó akár közvetlenül a gépen megrajzolt, vagy papíron készülő, festett és szkennelt animációkról, ezzel a programmal bármilyen animációt elhelyezhetünk a 3D térben, elláthatjuk egyszerűbb speciális effektekkel – végül publikálhatjuk a HDTV-től a weben át az iPodig minden formátumban.

Alapeszközök
Kiválóan alkalmas arra a program alapeszköz-készlete, hogy közvetlenül a képernyőn (mondjuk egy Wacom-táblán vagy akár egérrel) rajzoljuk meg az animációk egyes fázisait. Ebben nagy segítség, hogy a korábbi, illetve – ha már akadnak ilyenek – a későbbi kockákat is mutatja a program (annyit, amennyit mi szükségesnek érzünk, ez szabadon állítható). Természetesen nem csak a rajzok elkészítésében, hanem a színezésben is segítségünkre van (akár több palettát is használhatunk), így tulajdonképpen nincs szükségünk másik grafikai alkalmazásra. Adott esetben akár a háttereket, feliratokat is vígan elkészíthetjük vele.
A munkaasztalon egyetlen kattintással lejátszhatjuk a készülő animációt, és a képkockákat tetszőlegesen tudjuk cserélgetni az idősávon. Utóbbin – amely nagyon hasonlít a Flashben megszokott idősávhoz – természetesen kulcskockákat is megadhatunk.
Jár néhány sablon is a programhoz – különféle hátterek, karakterek, hangok, animációk –, így kezdetben ezek használatával sokat meg lehet tanulni a munkaterület használatáról és a kameranézetről.
További szabadon használható sablonokat is letölthetünk a cég honlapjáról (toonboom.com). Számos oktatóvideó és mintaprojekt segít abban, hogy túllendüljünk a kezdeti nehézségeken. Rajzolni persze ilyen eszköztárral nem nehéz (már persze ha erre van tehetsége az embernek), de a program jóval többet nyújt annál, mint amit a hagyományos, kockáról kockára megrajzolás módszerével – gyorsan – megoldhatnánk. A többlépcsős visszavonási lehetőséget és a valós idejű lejátszást már csak kötelességből említjük meg.

[[ Oldaltörés: Reszkess Shrek! ]]

Térben és időben
A Toon Boom Studio egyik érdemi lehetősége, hogy a kamerákat térben is mozgathatjuk, emellett a megrajzolt szereplőket, objektumokat is térben helyezhetjük el. Így a valójában 2D-s rajzfilmet 3D-s elemekkel színesíthetjük. Ehhez még hozzájárul az interaktív Drop Shadow effekt használata, amely tovább fokozza a térbeliség érzetét.
Minthogy a programban az úgynevezett peg-ekkel minden animálható (a pegeket kamerára, objektumra, objektum csoportokra, de akár a Drop Shadow effektre is alkalmazhatjuk), így pillanatok alatt összehozhatunk mondjuk egy csodás naplementét. Megadjuk a nap útját az égen és például egy fa árnyékának mozgását, torzulását a dombon.

A kamerák segítségével térben is mozoghatunk

Az útvonalak kijelölésével és az idősáv használatával mindez anélkül oldható meg, hogy a jelenetet kockáról, kockára megrajzolnánk! Ha pedig még a kamerát is animáljuk (mondjuk a bokrokon keresztül közelítünk rá a fára), tovább fokozhatjuk a látványt, anélkül, hogy ezért bármit újra kellene rajzolnunk a jelenetben.

Karaktermozgás és beszéd

Objektumcsoportok animálása

Amivel még sok időt spórolhatunk, az a szereplők (vagy bármilyen objektum) animálása. Hasonlóan a 3D-s programok csontváz rendszeréhez, itt is megadhatunk kapcsolatokat és alárendeltségi viszonyokat az objektumok között. Így például ha a szereplő kezeit minimum három részre bontva rajzoljuk meg (felkar, alkar, kézfej), majd ezt a három objektumot egymáshoz rendeljük – a kapcsolódási pontokat mi szabhatjuk meg –, akkor egy integető figura elkészítése már nagyon egyszerűen megoldható, akár képkockánként animálva, akár a pegekkel automatizálva.
Még egy nagy terhet igyekszik levenni vállunkról a program, nevezetesen a figurák beszédének animálását a Lip Sync modullal. Azt persze nem ússzuk meg, hogy legalább az alapelemeket megrajzoljuk, azonban a beépített hangszerkesztő képes a megrajzolt nyolc alapmozgást hozzáigazítani az importált beszédhez. 
Az eredmény általában tökéletes, ha mégsem, utólag javítgathatunk rajta. Így igazán egyszerű időben elhelyezni és szinkronizálni a hangot az animációval.

Végeredmény
Végül ejtsünk még szót a formátumokról is. Ha már a Flash ilyen sokszor került szóba, akkor fontos kiemelni, hogy mind import, mind export esetében megvan a módunk az SWF formátum alkalmazására. Rajzok importálásakor használhatunk Adobe Illustrator vagy PDF fájlokat, valamint a bitmapes képeknél ezeket a formátumokat: BMP, TGA, GIF, JPEG, PICT, SGI és PSD. Hangot és zenét WAV, AIFF vagy MP3 formátumban csalhatunk jeleneteink alá.
Az elkészült anyagot publikálhatjuk SWF, QuickTime, PDF, DV Stream és AVI videóként, vagy képsorozatként. 

A szájmozgás szinkronját is segíti a program

Mindent egybevetve, ha rajzfilmek, animációk készítésén törjük a fejünket, érdemes kipróbálni a Toon Boom Studiót. Hatékony és viszonylag könnyen megtanulható. Különösen, ha átrágjuk magunkat a rengeteg online segédleten.
A program Windows és OS X alatt is remekül működik. Előbbinél fontos kiemelni a Vista kompatibilitást, utóbbinál pedig azt, hogy természetesen unibin változat is van (vagyis Inteles és PPC-s Macen egyaránt tökéletesen használható).

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.