Egy éven belül kapható lesz a levegővel hajtott autó
A környezetkímélő gépkocsi francia fejlesztője, Guy Negre már jó tíz éve ígéri, hogy piacra kerül a találmány. Elemzők szerint most minden esély megvan az áttörésre, mert a volt Forma 1-es mérnök elnyerte az indiai Tata Motors támogatását.
Az egyik OneCat modell fantáziarajza © AP |
A légautót az arra alkalmas kutaknál 3 perc alatt fel lehet tölteni sűrített levegővel, a beépített kompresszorral pedig akár otthon is, bár a házi tankolás 4 órát is igénybe vehet. A dugattyúkat az alvázba épített szénszálas műanyag tartályokból a motorba áramló sűrített levegő hirtelen tágulása mozgatja.
A Tata az egyetlen nagyvállalat, amely részt vesz a projektben. Azzal a megkötéssel kapott jogot a sorozatgyártásra, hogy csak Indiában forgalmazhatja a kocsit. Negre cége, a Moteur Development International (MDI) ugyanis nemcsak környezetbarát kocsit, hanem környezettudatos üzleti modellt is szeretne bevezetni.
Ennek lényege a 80 százalékban helyi alapanyagból és kizárólag a helyi piacra termelő kisebb autógyárak hálózata. A partnerek évente 2000-8000 kicsit gyártanának, és a kereskedőket kikerülve maguk végeznék az értékesítést is. Így elkerülhető lenne az alkatrészek és a késztermék szállítása miatt keletkező környezetkárosítás, és a kocsi árát is alacsonyan lehetne tartani. Az MDI világszerte évi 680 ezer darabos forgalomra számít, és a bevétel 1 százalékára tart igényt.
Negre szerint a léghajtású motor nem balesetveszélyes, a tartályok ütközés esetén sem robbannak, hanem csak felhasadnak, és a sűrített levegő nagy durranással távozik. "Ennek velőtrázó hangja van, de a fülön kívül semmi más nincs veszélyben" - idézte a tervezőt a BBC honlapja.