2008. február. 14. 14:08 MTI Utolsó frissítés: 2008. február. 14. 14:09 Tech

Egy éven belül kapható lesz a levegővel hajtott autó

A környezetkímélő gépkocsi francia fejlesztője, Guy Negre már jó tíz éve ígéri, hogy piacra kerül a találmány. Elemzők szerint most minden esély megvan az áttörésre, mert a volt Forma 1-es mérnök elnyerte az indiai Tata Motors támogatását.

Az egyik OneCat modell fantáziarajza
© AP
Az indiai óriás gyártja majd először szériában a kisbuszra hasonlító OneCat modellt. Az ötszemélyes autó karosszériája üvegszálas műanyagból készül, a súlya mindenestül 350 kilogramm, az ára átszámítva 900 ezer forint körül lesz.

A légautót az arra alkalmas kutaknál 3 perc alatt fel lehet tölteni sűrített levegővel, a beépített kompresszorral pedig akár otthon is, bár a házi tankolás 4 órát is igénybe vehet. A dugattyúkat az alvázba épített szénszálas műanyag tartályokból a motorba áramló sűrített levegő hirtelen tágulása mozgatja.

A Tata az egyetlen nagyvállalat, amely részt vesz a projektben. Azzal a megkötéssel kapott jogot a sorozatgyártásra, hogy csak Indiában forgalmazhatja a kocsit. Negre cége, a Moteur Development International (MDI) ugyanis nemcsak környezetbarát kocsit, hanem környezettudatos üzleti modellt is szeretne bevezetni.

Ennek lényege a 80 százalékban helyi alapanyagból és kizárólag a helyi piacra termelő kisebb autógyárak hálózata. A partnerek évente 2000-8000 kicsit gyártanának, és a kereskedőket kikerülve maguk végeznék az értékesítést is. Így elkerülhető lenne az alkatrészek és a késztermék szállítása miatt keletkező környezetkárosítás, és a kocsi árát is alacsonyan lehetne tartani. Az MDI világszerte évi 680 ezer darabos forgalomra számít, és a bevétel 1 százalékára tart igényt.

Negre szerint a léghajtású motor nem balesetveszélyes, a tartályok ütközés esetén sem robbannak, hanem csak felhasadnak, és a sűrített levegő nagy durranással távozik. "Ennek velőtrázó hangja van, de a fülön kívül semmi más nincs veszélyben" - idézte a tervezőt a BBC honlapja.

Hirdetés