2007. szeptember. 21. 13:31 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 21. 13:51 Tech

2050-re Izlandon is búcsút intenek a robbanómotoros autóknak

Izland alternatív erőforrásokban gazdag területe ideális terep a hidrogénmeghajtású autók tesztelésére. Még idén megjelennek a prototípusok Reykjavik utcáin, 2050-re pedig a becslések szerint az ország el is felejtheti a hagyományos üzemanyagokat.

A szigetországban is a hidrogén lehet az úr
Az elmúlt ötven évben Izland folyamatosan távolodott a fosszilis üzemanyagoktól, elektromos- és fűtőhálózatát folyamatosan helyezte át természeti erőforrásain - gejzíreken, vulkánokon vagy forróvízi forrásokon - nyugvó új alapokra. Kérdéses azonban, hogy az ország járműveit és halásziparát miként teheti környezetbaráttá.

A kérdésről Bragi Arnason, az Izlandi Egyetem nyugalmazott professzora nyilatkozott a cnn.com weboldalnak: véleménye szerint a közlekedést teljes egészében hidrogén-alapúvá kellene tenni. Ehhez csak elektromos áram és víz szükségeltetik, amiből rengeteg van az országban. Arnason ötletére több gyártó is nyitott - többek közt a General Motors, a Toyota és a Daimler Chrysler -, akik az országot a gyártási tesztfázisban hidrogéncellás prototípusaikkal kívánják ellátni.

Jelen pillanatban a Mercedes Benz F-Cell modellje van tesztelés alatt. Ennek üzemanyagcellái hidrogént és oxigént alakítanak vízzé, ezen reakcióval generálnak elektromos áramot - így az egyetlen anyag, ami elhagyja az autót, az a vízgőz. A jármű 100 mérföldet tud megtenni egy tankolással, amennyiben a hidrogéncella kimerül, a sofőr még 18 mérföldet tud megtenni elektromos motorral.

A kocsi újratöltése 5-6 percet vehet igénybe, ehhez különleges újratöltő állomásokra van szükség. Reykjavíkban már van egy, amit 2003-ban hidrogéncellás buszok teszteléséhez építettek fel, ehhez Arnason szerint még öt kellene, hogy a fővárosi forgalmat ki lehessen elégíteni, míg ezen felül még tizet kellene építeni ahhoz, hogy a teljes ország közlekedését minimálisan szinten elláthassák. Idén 30-40 hidrogéncellás autó kerül a főváros utcáira, amelyek legtöbbjét a helyi energiacégek alkalmazottjai tesztelik.