Internetes pénzügyek: optimista bankok, kétkedő biztosítók
A pénzügyi szektor internet-gazdasági tevékenységét vizsgálta a tavalyi harmadik negyedévben a GKI Gazdaságkutató Rt. a T-Mobile és a Sun Microsystems támogatásával. A most közölt eredmények szerint a bankok és a biztosítók között jelentős véleménykülönbséget tapasztaltak az internet pénzügyi szolgáltatásokra gyakorolt hatásáról: a bankok optimistábbak a biztosítók kevésbé.
Szeptember végén 436 ezer lakossági és 65 ezer vállalati ügyfélnek volt internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződése a hazai hitelintézeteknél. A lakossági internetbanking ügyfelek száma 2003 harmadik negyedévéhez képest 43 százalékkal, míg a vállalati ügyfeleké 24 százalékkal emelkedett.
Az elmúlt évben nem csak az internetbanki ügyfelek száma, hanem az online módon igénybe vehető pénzügyi szolgáltatások köre is bővült. Folyamatosan nő, de még mindig alacsony a kizárólag internetes vásárlások lebonyolítására alkalmas úgynevezett „virtuális” bankkártyák száma. Tavaly szeptember 30-án körülbelül 42 ezer webkártya (kizárólag internetes fizetésre alkalmas kártya) volt használatban, ez 6 százalékkal több mint az év elején és 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
A bankok és a biztosítók között jelentős véleménykülönbség áll fenn az internet pénzügyi szolgáltatásokra gyakorolt hatásáról. A hitelintézetek jóval derűlátóbbak az internetes szolgáltatásokat illetően , mint a biztosítók.
Az internetes lakossági megbízások arányának várható változása a következő egy évben a bankok szerint (egyenértékek - 100 jelentősen csökken + 100 jelentősen nő) 2004. 3. negyedév |
Tavaly szeptember 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokat nyújtó hitelintézeteknek körülbelül 436 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyfelük volt , ami 10 százalékkal több mint 3 hónappal, és 43 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 65 ezer volt, ami 7 százalékos, illetve 24 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során.
Az év végére a lakossági internetbanki ügyfélkör nagysága a GKI becslése szerint 460 ezer, vállalati ügyfélköré pedig csaknem 71 ezer körül alakult.