2007. szeptember. 14. 08:00 travelline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 15:20 Plázs

Turizmus-e a zarándoklat?

Bombaüzlet és/vagy lelki megtisztulásA nyugat-európai példa hatására...

Bombaüzlet és/vagy lelki megtisztulás


A nyugat-európai példa hatására Magyarországon is egyre többen indulnak útnak akár vallási, akár önismereti célokkal, bár a zarándoklat és a profán turizmus közötti határ egyre inkább elmosódik – köszönhetően a reklámoknak és az utazási irodáknak.

Utazási fogalomtárunk bővítésre szorul. A konferencia-, a katasztrófa- és wellnessturizmus mellé az utóbbi években felzárkózott, és egyre szélesebb tömegeket vonz az úgynevezett „zarándokturizmus”, a különböző vallások szent helyeinek meglátogatása.
A zarándoklatok leginkább a muzulmán és a keresztény valláshoz köthetőek, de egyre többen vannak, akik vallási meggyőződés nélkül, csupán kulturális érdeklődésből vágnak neki egy-egy nagy útnak.


Hogy miért egyre népszerűbbek a zarándokutak, arra több magyarázat is kínálkozik. Madari Gyula, a Makrovilág utazási iroda vezetője például arra emlékeztet, hogy a szocializmus éveiben nem lehetett kimondottan vallási célzatú utakat szervezni. A rendszerváltás óta eltelt tizenhét év azonban a vallásgyakorlásban is érzékelhető változásokat hozott. Ma az emberek nyíltan vállalják vallásosságukat, és örömmel keresik fel a számukra fontos kegyhelyeket. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy megváltoztak az utazási szokások, és ma már elérhető áron juthatunk el a leglátogatottabb szent helyekre, Izraelbe, Rómába, Lourdes-ba, Spanyolországba vagy akár Mexikóba.

A Vatikán egyébként üdvözli a keresztény zarándokutak népszerűségét, sőt nemrég új charter-légitársaság kezdte meg működését: a „Mistral Air” vatikáni színekben pompázó gépeinek célállomása egyebek között Guadalupe, Fatima és Lourdes. És bár egyesekben rossz érzést kelthet a hit és a „világi vállalkozás” efféle keveredése – ráadásul praktikus gondokkal is szembe kell nézni (a repülés biztonsága érdekében például a szent forrásból származó vizet sem lehet fölvinni a fedélzetre) – nem vitás, hogy az olasz posta által üzemeltetett légitársaság bombaüzlet lesz.

A keresztény zarándoklatok elsőszámú célpontja Izrael, ahová az utazási irodák 200 ezer forint körüli áron ajánlják nyolcnapos körutazásaikat. A modern zarándokok légkondicionált autóbusszal látogatják végig a keresztény hitvilág legfontosabb helyszíneit a Genázáreti tótól Kánán át Jeruzsálemig. Rómába és a legtöbb olasz szent helyre gyakran szerveznek autóbuszos túrákat Magyarországról. Egy ötnapos kirándulás nem kerül többe 50 ezer forintnál, de a belépőket külön kell fizetnünk.

Aki valóban zarándokolni szeretne, az valószínűleg nem utazási irodán keresztül teszi. A Paulo Coelho „A zarándoklat” című könyve által újra ismertté vált El Camino, azaz Szent Jakab útja egyre divatosabbá vált a szó jó és rossz értelmében egyaránt. Egyrészt, Spanyolországban ezeket az útvonalakat (hiszen többféle Utat is meg lehet tenni), és a magukat kagylóval jelölő zarándokokat tiszteletben tartják és segítik. A fáradt vándorokat gyümölccsel kínálják a helyiek, több ingyenes vagy öt euróba kerülő szállás várja őket az út teljes hosszában, így aki nem akar fogyasztóként viselkedni a Camino alatt, úgy is épen és biztonságosan végigjárhatja a 800 kilométert. Maga Santiago de la Compostella, a célállomás már az éttermek, emléktárgyak, szállások, szállodák garmadával várja az érkezőket, de út közben néha örül a zarándok, ha talál végre egy élelmiszerboltot. Persze, a több tízezer önmagát és/vagy a Jóistent kereső vándor, aki évente útnak indul, összességében szép összeget maga mögött hagyhat, de a Camino jelenleg még paradicsomi állapotot jelent annak, aki út közben van.


A Budapesten működő utazási irodák képviselői egybehangzóan állítják, hogy a zarándokutak iránt évről évre növekszik az érdeklődés, ezért ők is folyamatosan bővítik kínálatukat. A Makrovilág utazási irodában tavaly ötven különböző zarándokút közül lehetett választani, az idén már ötvenöt vallási célú utat kínálnak, és egyre több a speciális igénnyel érkező érdeklődő.

Legyen bármi is az ok, aki végigjárja az utat - ha a divat vagy a média befolyására indult is el - megkapja azt az élményt, ami eredetileg a zarándoklás célja: az elmélyülést.