2005. augusztus. 05. 16:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. augusztus. 05. 16:47 Média

Növekedett a magyar reklámpiacon elköltött pénz

A reklámpiaci költésekben továbbra is a távközlés vezet. Az év első felében a reklámköltések közel 13 százalékkal növekedtek. A bankok, a gyógyszergyártók és az autóforgalmazók egyre jobban a zsebükbe nyúlnak - áll a TNS Media Intelligence reklámpiaci elemzésében.

Reklámpiaci szempontból 2005 első félévét a bankok, a gyógyszergyártók és az autóforgalmazó cégek látványos előretörése, és a reklámköltések közel 13 százalékos növekedése jellemezte. Az országos televíziók árbevétele 14, a napilapoké 11, a folyóiratoké 7, a közterületi cégeké 9, a rádióké 5 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest - írja a TNS Media Intelligence féléves elemzése.

A piaci kategóriák reklámköltési toplistáját továbbra is a távközlés vezeti 23 milliárd forint feletti költéssel, nyomában a gépjárműforgalmazók jönnek jön 20 milliárd körüli, a gyógyhatású készítmények, vény nélkül kapható szerek bő 15 milliárdos és a bankok 14 milliárd feletti listaáras reklámköltéssel.

A bankok a weben is aktívak
A weben a bankok aktívan hirdetnek, 2005 első félévében tőlük származott a nagy site-ok és portálok bevételének mintegy 15 százaléka. Ezzel a bankok az internetes hirdetői rangsor élén végeztek, megelőzve a 13-13 százalékos részesedéssel bíró autós és távközlési cégeket.
A legdinamikusabban – mintegy 64 százalékkal – a bankok növelték reklámköltésüket, közülük is elsősorban a K&H, a CIB és az Erste Bank. Ez a három pénzintézet már 2004-ben is jelentősen, éves szinten 90-120 százalékkal bővítette médiabüdzséjét, és az idei első félévben legalább annyit költött klasszikus reklámra, mint tavaly egész évben. A legtöbbet népszerűsített banki termék még mindig a lakáshitel, a második a megtakarítás, a harmadik a személyi kölcsön. A bankok kommunikációjában egyre hangsúlyosabbá vált a televízió, miközben a rádió és a folyóiratok súlya fokozatosan csökkent.

Miközben az év első hat hónapjában az új értékesítésű személygépkocsik száma az egy évvel korábbihoz képest tizedével csökkent, a gépjármű kategória listaáras reklámköltése 38 százalékkal, azon belül a személyautóké és terepjáróké 49 százalékkal emelkedett.