2007. október. 09. 14:00 Utolsó frissítés: 2007. október. 09. 13:38 Kult

Új ázsiai óriásbébi a műtárgypiaci színtéren

A szárnyaló nemzetközi kortárs művészet egyik fő mozgatóereje ma vitathatatlanul Ázsia. Ezen belül pedig Kína a sztár. Az elképesztő energiák fűtötte fiatal piacgazdaság kápráztató változásainak lehetünk tanúi a nagyvárosokban. De hogyan hat mindez a kortárs galériák világára?


Lu Hao: Virág, madár, rovar, hal, 1999 videoinstalláció
© Műértő
Az életszínvonal felfelé ívelése mellett az ország hangulatát a nemzetközi nyitás jellemzi. A gazdasággal együtt a térség kortárs művészete és a műkereskedelem is lendületet kapott.

Napjaink kínai művészete már nemcsak az igen erős helyi, de a nemzetközi gyűjtők érdeklődését is felvillanyozta.

Többek között ezek a tényezők befolyásolták a szeptemberben Sanghajban - a nemzetközi műkereskedelem őszi szezonjának nyitóakkordjaként debütáló - ShContemporary kortárs művészeti vásár sikerét is. A kortárs művészeti vásárok népes családjába született ázsiai „bébi” - a magas színvonal mellett - minden erejével a nemzetköziség szellemének képviseletével igyekezett pozicionálni magát a már korábban világra jött térségbeli (Korea, Japán, Hongkong) testvéreivel szemben.

Sanghaj kozmopolita atmoszférája jó alapnak bizonyult Kelet és Nyugat találkozására. A 125 galéria a világ minden tájáról, összesen 23 országból érkezett. A 27 kínai galéria majdnem kétharmada pekingi volt, őket követték a sanghaji és hongkongi társaik. A hazaiak mellett a legtöbben Európából voltak jelen (57 kiállítóval): Franciaországból 14, Németországból 12, Svájcból 8, Olaszországból 6, Spanyolországból és Belgiumból 5-5, Ausztriából 4 galéria érkezett. A 12 amerikai kiállító csak alig tíz százalékát tette ki a vásárnak. Több mint húszszázalékos arányban vettek részt az ázsiai országokból származó galériák (Japánból 11, Koreából 8, az egyre népszerűbb Indiából 6, Tajvanból 4, Szingapúrból 2, Indonéziából és Thaiföldről 1-1). Kelet-Európából egyetlen résztvevő sem szerepelt ezen a jelentős fórumon.

Az ShContemporary sikerét a jelentős szakmai múlttal és tapasztalattal rendelkező európai szervezőgárda (az olasz BolognaFiera) és az igazgató, Lorenzo A. Rudolf (többek között az Art Basel, a frankfurti könyvvásár és a floridai Palm Beach-i vásár hajdani igazgatója) garantálta. A művészeti igazgató Pierre Huber (a genfi Art & Public galéria tulajdonosa és ismert műgyűjtő), a nemzetközi és a kínai művészet kitűnő ismerője, aki kollekciójának értékesítése mellett idejét az ázsiai vásárnak szenteli (Műértő 2007. május).

Az eseményt a Shanghai Exhibition Center (SEC) - a kínai szocreál építészet stílusjegyeit magán viselő monumentális, igen elegáns - épületében, a Jing an kerület luxusnegyedében rendezték meg. A vásár koncepciója három fő téma köré csoportosult. A központi, Best of the Galleries (Galériák legjobbjai) szekcióban a kínaiak mellett a nemzetközi műkereskedelem krémjét képviselő 125 kiállító szerepelt. Közöttük számos olyan, melynek programjában ázsiai és kínai művészek rendszeresen jutnak szóhoz. Például a New York-i James Cohan, aki a koreai származású Naum June Paik videoinstallációit mutatta be (Paik munkái másik öt galériánál is jelen voltak). A szintén a Chelsea galérianegyedéből érkezett Max Protetch standján nagyméretű festmények és fotók voltak kínai művészektől, Fang Lijuntól, Yue Minjuntól és Hai Bótól. A berlini Ochs & White Space tulajdonosa, Alexander Ochs már 1997 óta foglalkozik ázsiai művészekkel és 2004-ben Pekingben is nyitott kiállítóteret. Ismert kínai művészektől monumentális festményeket kínált, s majdnem mindegyik gazdára is talált. Az olasz, de Pekingben is működő Continua Galéria standján a kínai Chen Zhen munkáin kívül Kendell Geers művét a cenzúra miatt csak ládában, csomagolatlan állapotban lehetett megnézni. A helyi közönség látókörének bővítése céljából jelentős hangsúlyt fordítottak a videomunkákra (Marina Abramovic, Tony Oursler, Anri Sala, Bill Viola) és az installációkra (Flying Man „varrógéperdeje”, Kader Attia üveglapokból épített hűtőszekrényei). A bécsi Krinzinger jelentős rizikót vállalva az osztrák Erwin Wurm egyéni kiállításával rukkolt elő.

A másik, Pierre Huber válogatta Best of Artists (Művészek legjobbjai) szekcióban 15 olyan ázsiai művész szerepelt, akik a nemzetközi művészetben és a műkereskedelemben is jelentőséggel bírnak. Esetükben a művészi kvalitás popularitással és kereslettel is párosul, amely jelentős etikai felelősséggel jár. Itt állították ki a kínai Chen Zhen agyagsárral borított szobainstallációját, az indiai Jitish Kallat élethű műanyag emberi csontokból épített riksáját és a japán Yoshitomo Nara a padlón körben elhelyezett műanyag gyereklányfejeit.

A szintén Huber jegyezte Best of Discovery (Felfedezettek legjobbjai) projekt pedig 20, az új generációhoz tartozó, még felfedezetlen ázsiai művészt igyekezett a globális műpiac arénájába bevezetni.

Nagy jelentőségű, hogy a kínai gyűjtők nemzetközi művek vásárlásával is gyarapították kollekcióikat, ezért a helyi kínálattal együtt sikeresen szerepelhettek a vendégkiállítók is. A vásár céljának tekintette a közvetlen műtermi és az aukciósházakon keresztül történő műtárgybeszerzéshez szokott helyi gyűjtők szakmai orientálását. Kiemelték például a művészkarrier támogatásának fontosságát - és ebben a galériák jelentős szerepét hangsúlyozták az árverezőházakkal szemben.

Nemcsak a kiállítók, de a közönség összetétele is tükrözte a rendezvény sokszínűségét. A kínai közönség mellett sok művész látogatott el az eseményre, és nagy számban voltak jelen ismert gyűjtők is. Az ShContemporaryra négy nap alatt 25 ezer látogató volt kíváncsi.

Bagyó Anna

hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?