Gazdaság Ballai Vince 2024. november. 04. 18:00

Bár továbbra is tele van érthetetlen furcsaságokkal a kormány szélstratégiája, de azért van jó hír is

Ballai Vince
Szerzőnk Ballai Vince

Egész országrészek maradhatnak ki a szélenergiás fejlesztésekből az október elején kiadott friss építési szabályozás nyomán, de ez még mindig jobb, mint a korábbi teljes tiltás. Bár a kormány továbbra sem mer nagy lenni a szélenergiában, készül már az a felmérés, amely szerint az ország 1-2 százaléka is elég annyi szélturbinához, ami megoldást jelenthet az időjárásfüggő megújuló energiatermeléssel járó problémák zömére. Csontos Csaba, a WWF Magyarország ​éghajlat​védelmi programvezetője elmagyarázza, hogyan.

Zhvg
Friss cikkek a témában

A szélenergia hasznosításának lehetőségétől zárta el a kormány októberben az ország közel harmadát, olyan országrészeket is, ahol kimondottan kedvezőek az adottságok. ​Ekkor jelent meg – érdemi társadalmi egyeztetés nélkül, még a​ véleményezésre​ szabott határidő lejárta előtt – a településrendezési és építési követelményekről szóló, a Lázár János ​által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM)​​ ​által kidolgozott terjedelmes rendelet, a​melyen a​ napelemes ágazat szereplői is felpaprikázták magukat.

A szeles ágazatnál nincs szó erről, hiszen​ az új rendelettel​ ​​legalább az elméleti lehetőség most már adott új turbinák telepítésére​. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenki elégedett lehetne a ​helyzettel, vagy a legfrissebb szabályozással. Jelenleg úgy néz ki, hogy a kormány​ a Nemzeti Energia- és Klímaterv alapján (NEKT)​ 2030-ig csupán megháromszorozná a​z ​igen szerény​​​​,​​​​ ​330 megawattos (MW​) szeles kapacitás​t​​​, és​ az új ​​szél​​erőműveket egy helyszínen, valahol a Győr-Moson-Sopron megyei Kapuvár környékén engedné a hálózatra csatlakozni.​ Ugyanakkor az ELTE kutatóinak a napokban publikált ​​elemzése 10-20-szoros növekedést tart szükségesnek és lehetségesnek a 2020-as évek végéig​​, ráadásul az ország területén nagyjából egyenletesen elosztva.​​

Hiába a kormányzati hátraarc, még évekig nem fognak új szélkerekek pörögni Magyarországon

Annyi új erőművi csatlakozási engedély áll sorban, hogy 3 év is eltelhet, mire az esetleges új szélenergiás beruházások is sorra kerülhetnek. Erről Lantos Csaba energiaügyi miniszter beszélt a parlament Gazdasági Bizottságában. A kormány nem táplál túlzott ambíciókat a szélenergiával kapcsolatban.

​​Az ÉKM új rendelete alapján t​úl nagy ​területen vész el a szeles fejlesztések lehetősége, valamint a​ védett​ természet​​i területekkel kapcsolatos korlátozások ​​könnyen felülírhatók – mondta a HVG-nek Csontos Csaba, a WWF Magyarország ​éghajlat​védelmi programvezetője. Utóbbi esetében kiegészítésére ​​​is szükség​ lenne​, nem szerencsés ugyanis, hogy a rendeletben csak az ökológiai hálózatot nevesítik, ami önmagában ugyanis csak egy ​területrendezési kategória, amit nem túl bonyolult megváltoztatni. Szerinte célszerűbb lenne nevesíteni a Natura 2000-es, a Ramsari és a ​védett ​természet​i ​területeket​​ is​, amelyek eleve átfedésben vannak az ökológiai hálózattal, ugyanakkor a rájuk vonatkozó szigorúbb szabályokat jogtechnikailag nehezebb kikerülni, vagyis a jelenlegi szabályozásban az eltérő funkció és eljárások miatt a védelmi kategóriák felsorolása elengedhetetlen lenne. 

A WWF rövid, látványos videón mutatta be, hogyan változott a szélturbinák telepítésére rendelkezésre álló terület az elmúlt években:

25K views · 167 reactions | 23% sok vagy kevés? 💨 Egy tervezett jogszabálytervezet szerint az ország területének 23%-án lehetne újra szélturbinákat építeni. A videóban bemutatjuk,… | By WWF Hungary | Facebook

23% sok vagy kevés? 💨 Egy tervezett jogszabálytervezet szerint az ország területének 23%-án lehetne újra szélturbinákat építeni. A videóban bemutatjuk,…


A katonai repterek​től​ és radarállomások​tól​ ​lévő​ ​15​​,​​ illetve 40 kilométeres védőtávolságokat ​viszont – a nemzetközi gyakorlat alapján – erősen ​túlzónak tartják. ​​Ez ugyanis összesen körülbelül ​27 ezer négyzetkilométernyi területet zár el a szeles fejlesztések elől.

Kiesik például ​szinte ​teljes Tolna megye, Békés 80 százaléka, illetve Győr-Moson-Sopron és Veszprém​ megye közel fele is​.

Utóbbi kettő azért különösen fájdalmas, mert itt a legjobbak ​a ​szél​klimatikus ​adottságok. Ezzel e​gész országrészekben hagyjuk ki a lehetőségét annak, hogy ilyenfajta megújuló erőműveket telepítsünk, és ez hátrányos sok vidéki közösség számára – véli a szakember, hozzátéve, hogy azok a települések, amelyeknél tényleg a megváltoztathatatlan körülmények – például a védett természeti területek közelsége vagy a tájképvédelmi megfontolások – miatt nem lehet szélerőművet telepíteni​, a​ ​turizmus révén még szert tehetnek pluszbevételre. A radarokhoz és repterekhez kapcsolódó korlátozások ugyanakkor ​ezernyi ​településtől veszik el a szélturbinák telepítésével lehetségessé váló plusz bevételeket​.​

Radarvédelmi pufferzónák
Soha Tamás, HUN-REN Energiatudományi Kutatóközpont

Csontos szerint a radarok köré vont pufferzóna teljesen mesterséges, és különösebb probléma nélkül csökkenthető, erre számos jó példa is van a NATO-szövetséges tagállamokban: a katonai radarokhoz kapcsolódó pufferzóna sugara a többi országban alig fele – 15-20 kilométer – az új hazai szabályokban meghatározott 40 kilométeres értéknek. Több helyen párhuzamosan fejlesztik a radarállomásokat és szélturbina​​parkokat, előbbieknél szoftverfrissítésekkel, utóbbiaknál speciális festék alkalmazásával csökkentik a zavarást, legyen szó akár Német​országról​ vagy​ Nagy-Britanniáról. Finnország keleti részében például a nyilvánvaló fokozott kockázat – a NATO-val ellenséges Oroszországgal közös hosszú határ – ellenére kevésbé szigorúak a szélturbinákkal abból a megfontolásból, hogy ezeket a területeket se zárják ki az zöldenergia-átmenetből.

A ​​Nemzetközi Energia Ügynökség ajánlása szerint 5-20 kilométeres zónában egyedi vizsgálat alapján döntés születhet a szélerőműves fejlesztésről, és csak 5 kilométeren belül tartja valóban indokoltnak a teljes tiltást.​

Észrevételek voltak, reagálás nem

“Úgy tud a legtöbb társadalmi réteg profitálni a megújuló​energia​-fejlesztésekből, ha decentralizáltan valósulnak meg, és​ az észszerűség keretein belül​ rugalmasak a szabályok​.​ ​E​nnek az elvnek viszont a mostani szabályozás nem felel meg” – mondta a szakértő. Ezek az észrevételek – számos más szakmai szervezet véleményével együtt – ​eljutott​​ak​​ ​az ÉKM-hez a társadalmi egyeztetésre kitűzött egyhetes időszak utolsó napján. Az már kevésbé valószínű, hogy a Lázár János vezette minisztérium egyáltalán fontolóra vette-e volna ezeket: a kormány még ugyanazon a napon, szeptember 30-án kihirdette az új szabályokat.

Pedig lenne jobb irány: inkább​ térségre​ ​szabni a feltételeket, és nem ​automatikusan elzárni több 10 ezer négyzetkilométer​nyi​ ​területet.

Mindenesetre így is megmarad az ország 23 százaléka, ahol elvi lehetőség nyílhat a szélturbinák telepítésére. Ez mindenképpen nagy eredmény a korábbi állapothoz képest, ami 0 százalék volt,

– mondja Csontos Csaba. Kérdéses azonban, hogy miként valósul meg ez a gyakorlatban.  

A kormányzati tervekben szereplő, 2030-ig megháromszorozni kívánt szélenergi​a​​-​kapacitásokat ugyanis mindössze egyetlen csatlakozási ponton, a Dunántúlon fekvő Kapuvártól 10 kilométernyire délre elhelyezkedő Vadosfa közelében engedik a hálózatra kapcsolni. A HVG korábban megírta, hogy már meg is kapták az engedélyt a kormányhoz – sőt a személyesen a kormányfőhöz – közel állók érdekeltségei, hogy megvalósítsák az óriási, összességében várhatóan több mint száz szélturbinából álló szélerőművet.  

Lezsírozott szélerőmű-fejlesztések: riválisok vagy összejátszanak a nyertesek?

Azon már meg sem lepődött senki, hogy Tiborcz István üzleti köre lett az egyik befutó a komoly perspektívát ígérő szélerőmű-fejlesztéshez kötődő tenderen. Ám az eddig ismeretlen, dadi illetőségű másik nyertes, Szűcs Ádám és családja sem áll távol az aktuális hatalomtól – derítette ki a HVG.

Csontos Csaba szerint egyelőre nem tudni, ​​hogy lehet egy​ nagyon szűkre szabott földrajzi térben​ ​elhelyezni ​az ide szánt 695 MW-nyi szeles kapacitást,​ úgy, hogy a természeti társadalmi és gazdasági szempontok egyaránt érvényesüljenek​​;​mindenesetre a kormány ezzel kívánja letudni az EU felé tett​ – ambiciózusnak nem nevezhető –​ ​2030-ra vonatkozó ​szélenergiás vállalását.  

Csakhogy vannak más kötelezettségek, amelyek nyomán ez még akár változhat is. Például, hogy 2026​​ február végéig minden ​tag​államnak ki kell jelölnie a megújulóenergia-termelési ​​kapacitások számára könnyített térségeket (Renewables Acceleration Areas – röviden RAA​s​). Ezek olyan területek, amelyek környezeti érzékenysége alacsony, de megújuló potenciálja magas, ennél fogva ​ ​​jelentősen lerövidíthetők az​ engedélyez​ési eljárások​​, így felgyorsíthatók​​​ az ilyen fejlesztések. Ezt az EU Megújulóenergia-irányelve (RED III.) írja elő a tagállamok számára​.​​  

Jöhetnek a Könnyített Térségek

Az ezt megalapozó munka pedig már zajlik. Igaz​,​ nem kormányzati háttérintézmény végzi, hanem zömében független szakértők dolgoznak rajta. ​​A munka – amelynek már közzétették az alapdokumentumát is – célja, hogy az összes idevágó, a döntéshozók számára szükséges információt összegyűjtsék. Ennek érdekében átfogó térinformatikai elemzés készül, ​melynek ​során műszaki, politikai, társadalmi, környezetvédelmi, tájképi szempontok alapján is mérlegelik a szél- és naperőművek telepítésének lehetőségét azokon a területeken, ahol nincs korlátozás. ​​​​​​Az elemzés elkészítés​e​ azonban több kihívást is tartogat​, hiszen nem​ könnyű​ ​​minden​​ szükséges ​​tér​adato​t beszerezni. ​​​​ ​ ​​​​​​​​​​​​​​  

Csontos Csaba, a WWF Magyarország ​éghajlat​védelmi programvezetője
WWF

​​​Az elemzés eredményeként várhatóan különböző zónákra osztják majd az ország területeit, lesz

  • a vörös zóna, ahol egyáltalán nem valósulhatnak meg ilyen beruházások (nemzeti parkok, természetvédelmi területek, lakott területek, radarok körüli pufferzónák stb.); 
  • a szürke zóna, ahol nem ütközik korlátozó szabályba a szél- és naperőművek telepítése; 
  • utóbbin belül a fehér zóna, amely elegendő megújuló potenciállal rendelkezik (pl. ​kedvező​ a ​ ​​szélsebesség​); 
  • végül pedig ezeken belül jönnek a zöld zónák, ahol ​​elérhetők, vagy ​elérhetők​ lesznek a szükséges csatlakozási pontok, amivel reálissá válhat a beruházások ​műszaki megvalósítása és gazdasági ​megtérülése. 

Mindehhez persze nem lehet majd megspórolni a ​régóta elmaradt ​hálózati fejlesztéseket​.  

Ez az a fajta előregondolkodás, ami nem történt meg a naperőműves fejlesztéseknél. Így fordulhatott elő, hogy ezek közül többet is értékes​​ szántóterületekre telepítettek – emlékeztet a szakértő, aki jelezte, ​hogy ​a folyamat során a társadalmat sem szabad kihagyni, egyeztetni kell a helyi érdekeltekkel. Ennek megkönnyítésére szükségesek lehetnek olyan rendelkezések, amik lehetőséget biztosítanak az érintett közösségeknek, hogy valamilyen módon részesüljenek az adott projektek hasznából​,​ és beleszólásuk legyen abba, hogy miként üzemeltetik. Példaként a dán gyakorlatot említette, ahol kötelezően előírják a fejlesztők számára, hogy meghatározott mértékű tulajdonrészt biztosítsanak a helyieknek, ami az efféle fejlesztések elfogadottságát is nagyban segíti egy-egy településen.​ 

Nem vész el minden lehetőség

A szakember szerint ​az ​​ÉKM által ​frissen megszabott korlátozások​kal​ nem vész el minden lehetőség. Így is megmarad egy​,​ a​z​ ​ország ​területének 23 százalékát kitevő szürke zóna, amelynek felmérése nyomán végső soron összesen 1-2 százaléknyi terület kerülhet a zöld kategóriába, vagyis könnyített térség lehet. Itt is hatalmas a kiaknázható ​technikai ​potenciál, ​akár ​több tízezer megawatt​nyi​ kapacitást​ is el lehetne​​ ​helyezni. És érdemes is lenne.  

MTI / EPA / Olivier Hoslet

A szakmai konszenzus alapján a meglévő napelemes kapacitásoknak nagyjából a felét célszerű elérni a szélturbinákkal (ezek ​​kapacitásfaktora​,​​ azaz kihasználtsága​​,​ jó kétszerese a naperőművekének)​,​ az országban megfelelően elosztva. Ezzel ugyanis ki lehet egyensúlyozni a naperőműves energiatermelés hiányosságait​.​ Ennek magyarázata, hogy ​​150-200 méteres magasságban, ahol a mai modern turbinák lapátjai jellemzően dolgoznak​​,​​ a szélsebesség jóval nagyobb és kiszámíthatóbb, mint ahogy mi azt a felszínen tapasztaljuk.​​ ​​S​​őt ​t​e​l​ente​ ​és éjjelente – amikor a naperőművek nem vagy alig termelnek áramot – ​​a​​ szélturbinák jellemzően sokkal több ​​villamos ​​energiát tudnak előállítani, mint nyaranta vagy napközben.

Fejlesztésüknek számos előnye lenne:

  • tökéletesen kiegészítenék a hazai napelemes termelést​​​,
  • jelentősen könnyít​enék​ a rendszerirányítás dolgát, és
  • nagyban hozzájár​ulnának​ a vágyott energiaszuverenitáshoz,
  • a kibocsátáscsökkentésről nem is beszélve,
  • ​az energiatárolással kapcsolatos fejlesztések jó része is kiváltható, márpedig a szezonális tárolásra még nincs is kiforrott technológia. ​

Mindez alapján már most is a jelenleg beépített szélerőművi kapacitások tízszeresénél, 3000 MW-nál kellene tartanunk.  

Csakhogy​ a kormány​ kizárólag a napra ​és az atomenergiára ​koncentrá​l, ami alapvetően hibás, és semmilyen szakmai indokot nem lehet felhozni, hogy ne párhuzamosan fejlesszük​, diverzifikáljuk ​a rendelkezésre álló​megújulós ​a kapacitásokat – mondja a szakember, aki szerint úgy tűnik​,​ további szemléletformálásra lenne szükség ​a politikai döntéshozók és a lakosság ​körében​ is​.

Kriza Márton

A fentebb vázolt alapelvekkel ugyanis minden szakmai szinten egyetértenek, és a ​WWF​​ Magyarország​​ ​felmérése​i​ is azt mutatják, hogy a társadalomban is elfogadott a szélenergia ott, ahol napi szinten találkoznak vele. Csontos Csaba mégis bizakodó: a napenergiás fejlesztések is messze lepipálták az eredeti terveket, a szélnél sincs ez kizárva, és a potenciál is rendelkezésre áll, csak ki kell aknázni. A most indult szisztematikus energiatervezés révén egyértelműen világossá válik, hogy hol és miként érhető el több ezer MW-nyi kapacitás, ami

egyáltalán nem ördögtől való. 

zöldhasú
Hirdetés